ICIDU SI-707223 2.5" SATA Enclosure USB 3.0 Review

simotion 30 maart 2013, laatste update op 30 maart 2013, 721 views

ICIDU SI-707223 2.5" SATA Enclosure USB 3.0

Pluspunten

• Wisselen van schijf is erg makkelijk.
  • Kortom, doet waar het voor bedoeld is.
  • Snelheden van USB 3.0 tegenover USB 2.0 zijn fenomenaal.

Minpunten

• Schijf zit niet stevig in de behuizing, als je met de behuizing schud voel en hoor je dat de schijf losjes in de behuizing zit.
  • Hoogglans zwart is niet handig op een behuizing die je vaak in je handen hebt ivm vingerafdrukken die erg zichtbaar erop achterblijven.
  • Kunstof voelt wat dun en cheap aan.
  • Bijgeleverde USB kabel heeft 2 aansluitingen, hier had ik liever een splitter of een extra USB kabeltje voor op de adapter ingang van de behuizing bij gezien. De loshangende stekker zorgt namelijk voor extra kabelzooi achter de PC.

Omdat ik in de huiskamer een mediacenter heb staan voor mijn films en muziek, komt het vaker voor dat ik content van mijn werkstation over wil zetten naar mijn mediacenter. Met USB stickjes schiet dat natuurlijk niet heel erg op... In mijn PC heb ik SATA docks voor zowel een 2,5 inch schijf als een 3,5 inch schijf maar in mijn mediacenter niet. Ik zocht dan ook een manier om snel en eenvoudig een 2,5 inch sata schijf te verbinden met mijn mediacenter. De oplossing hiervan vond ik in dit apparaatje van ICIDU.

De kabel welke bij de behuizing geleverd wordt is voorzien van een dubbele USB stekker, voor het geval je USB 3.0 poort in zijn eentje niet voldoende spanning kan leveren. Persoonlijk had ik ze liever een extra kabeltje of een splitter erbij zien doen omdat als je dit niet nodig hebt de extra plug er los bij hangt, wat toch weer extra kabelzooi oplevert.

Installatiegemak

Deze hardeschijf behuizing is volledig schroefloos, wat het erg makkelijk maakt voor mij omdat ik met meerdere 2,5 inch schijfjes werk. Ook kan ik de behuizing aangesloten laten op mijn mediacenter en de schijven er makkelijk uit pakken om ze vervolgens bij de PC gewoon in het SATA dock te schuiven.

Het monteren van de vaste schijven is peanuts. Je klapt de behuizing open, stopt de schijf erin, klapt hem dicht en klaar is Michiel.

Prestaties

Voor deze review heb ik de (lees)snelheden getest met HD Tune Pro.

Om te beginnen heb ik de snelheden getest met de behuizing aangesloten op een USB 3.0 poort, wat de volgende resultaten oplevert:

Op een USB 2.0 poort liggen de prestaties vanzelfsprekend een stuk lager:

Vervolgens heb ik de hardeschijf in het SATA dock geplaatst en getest wat de schijf presteert als deze direct aan een SATA poort gehangen wordt.

Op een paar MB/s burstrate en CPU gebruik na presteert de schijf exact gelijk in de USB 3.0 behuizing.

Koeling

Over koeling kan ik kort zijn, er is niks gedaan bij de behuizing om te zorgen voor extra koeling voor het schijfje. Je moet je echter afvragen in hoeverre dat wel nodig is bij een 2,5 inch schijfje. Ook in een laptop is er vaak amper koeling voor de hardeschijf en daarin zitten ze vaak ook nog omsloten door andere warme onderdelen. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je harde schijf in deze behuizing 'oververhit' raakt.

Vormgeving

Het apparaatje is klein zoals je verwacht van een 2,5 inch behuizing. Hij ziet er verder gewoon netjes uit.

Wel vind ik het een nadeel dat de behuizing in hoogglans is uitgevoerd. Liever had ik hem mat zwart gezien omdat vingerafdrukken op hoogglans erg zichtbaar zijn. Om dit op te lossen ben ik dan ook van plan het ding even uit elkaar te schroeven, op te schuren en mat zwart te spuiten.

Als je een behuizing zoekt waarbij je makkelijk schijven kunt wisselen kan ik deze behuizing prima aanbevelen. De behuizing voelt niet erg hoogwaardig aan en de hardeschijf zit er niet heel stevig in, maar dit waren eigenschappen waar ik ook helemaal niet naar op zoek was. Het ding ligt altijd op dezelfde plek, doet zijn werk en voldoet aan mijn wens om makkelijk en snel van schijf te wisselen.

Heb jij ook een ICIDU SI-707223 2.5" SATA Enclosure USB 3.0?