Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS207+ Review

miw 15 mei 2008, 3.546 views

Synology DiskStation DS207+

Pluspunten

• laag energieverbruik
  • goede netwerk storage prestaties
  • tamelijk uitgebreide basis functionaliteit
  • eenvoudige installatie
  • mooi ontwerp en degelijke constructie

Minpunten

• lawaai
  • hogere prijs

Kwaliteit voeding Score: 3
De Synology 207+ is een NAS behuizing waarbij nog extra HDD opslag apparaten moeten worden gekocht. Het is een tamelijk veelzijdig apparaat, zelfs de basis software is redelijk uitgebreid. En er zijn veel uitbreidingsmogelijkheden.
De behuizing zelf is behoolijk degelijk en de installatie van harde schijven is in vergelijking met andere mini PC's (bijv. Shuttle) tamelijk eenvoudig. De uitvoering van de behuizing is degelijk en gebruikersvriendelijk. De vormgeving is compact en prettig minimalistisch. Het is eigenlijk zonde om het apparaat naar de gangkast te verbannen. Dit is helaas nodig omdat de 207+ een redelijk hoeveelheid lawaai produceert. De ventilatie en de 2 HDD's (Samsung HD103UJ drives) zijn te luidruchtig voor gebruik in stillere ruimtes.
Na aansluiten start de 207+ vrij snel op in de basis configuratie. Daarna is het via een webinterface verder te configureren. De installatie CD is eigenlijk niet nodig en dient alleen om het IP adres van de 207+ te vinden. De 207+ heeft al een tamelijk uitgebreide basis functionaliteit. Deze is nog verder uit te breiden door het Linux OS aan te passen. Een en ander vereist dan wel enige kennis van Linux.
De netwerk storage prestaties van de 207+ zijn zeer fatsoenlijk.
Hoewel de 207+ duurder is dan vergelijkbare apparaten, maakt de uitgebreidere basis functionaliteit en de makkelijkere mod-baarheid het prijsverschil meer dan goed voor mensen die geen Linux expert zijn (of willen worden).

• Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Heb jij ook een Synology DiskStation DS207+?

Ik ben blij weer een review te zien van een NAS. Ik neig er steeds meer naar om mijn interne 750 MB te gaan verkassen naar een NAS, zodat je back-ups van je mede-huisgenoten makkelijker kunt schedulen.

Toch ben ik na het lezen een beetje teleurgesteld, Je vertelt een hoop, maar een aantal belangrijke zaken kan ik niet terugvinden:
  • Als grote voorstander van RAID 5, wil ik dus minimaal 3 schijven kwijt kunnen in mijn NAS, hoeveel kunnen er in deze kast. Ondersteunt deze NAS RAID 5 en/of andere RAIDs?
  • Stel dat ik geen gebruik maak van de installatie-CD, die heb je alleen nodig voor het IP-adres te vinden (zeg je). Nou die hoef in niet te vinden, want mijn router maakt gebruik van DHCP, dus hij krijgt van zijn omgeving een IP-adres toegewezen. Rijst direct de vraag, ondersteunt de NAS DHCP-client?
  • Een van de beveiligingen in mijn router is controle op MAC-adres, die zal ik handmatig op moeten geven, wil het apparaat überhaupt kunnen communiceren binnen mijn netwerk. Hoe kom ik aan zijn MAC-adres, staat die op het kastje zelf, of.....
  • Je hebt het in je review constant over de "tamelijk uitgebreide basis functionaliteit". Dit is hetgeen waarmee ik het voorlopig moet doen omdat ik (nog) geen Linux ken, maar ik haal nergens uit je verhaal wat die basis functionaliteit dan is.
  • Ook zie ik nergens zijn prestaties terug, wat voor netwerksnelheid heeft hij, je zult tegenwoordig toch snel naar 1 G toe moeten wil je een paar snelle schijven in RAID 5 bij kunnen houden en dan heb ik nog niet over jouw schijven in een RAID 0!
Je ziet er blijven nogal wat vragen liggen. Ik zou het op prijs stellen als je hier wat licht in de duisternis zou kunnen werpen.
Bij het aanschaffen van mijn CS407e van Synology heb ik gebruikt gamaakt van de volgende links:

- http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/
- http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1226678

Neem de tijd en lees alles rustig door. Veel van je vragen worden daar ook beantwoord. Ik denk dat je dan een redelijke beslissing kan nemen. Het gaat immers om veel geld en betalen voor opties die je toch niet gaat gebruiken zou zonde zijn. Ik ben ontzettend blij met mijn apparaatje maar het is redelijke overkill voor veel mensen. Veel succes met zoveel om uit kiezen!
Ik zou wel transfer benches willen zien. Ben zelf erg aan het twijfelen tussen deze en die van conceptronic (ook een linux boxje waar 2 schijven in kunnen)). Wat zijn voor jou de argumenten geweest om deze (toch wat duurdere) oplossing te verkiezen boven de wat goedkopere alternatieven?

En is die luidruchtige fan misschien te vervangen? (Kan je het kastje gemakkelijk openmaken?)

[Reactie gewijzigd door masteriiz op 15 mei 2008 17:12]

Ik heb de 107+, 't kleine broertje, en daarbij is het kastje zeer makkelijk open te maken.

Op de wiki van synology staat een uitleg om hem stiller te maken.

Overigens heb ik daar een zeer stille disk, en ik hoor hem eigenlijk niet, zeker niet als er ook maar iets anders in de kamer aan staat, zoals bijv. mn pc :)

[Reactie gewijzigd door Blaurens op 15 mei 2008 17:26]

Ik denk dat de prijs van de Synology wel zeker gerechtvaardigd is, gezien de veel langere support die ze geven. Mijn niet meer verkrijgbare DS106e wordt nu nog steeds van nieuwe firmware voorzien, met div. nieuwe opties (Kan hem nu zelfs via m'n playstation 3 benaderen) !! Probeer dat maar eens bij andere merken.....