Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio L1 (Zwart) Review

krystav80 27 maart 2013, 570 views

Philips Fidelio L1 (Zwart)

Pluspunten

• solide aluminium constructie
  • mooie afwerking
  • goed bereik in laag zonder overdreven te zijn
  • draagt erg prettig

Minpunten

• gebrek aan warmte/detail vooral wanneer aangesloten op "high-end" bron
  • prijs/geluidskwaliteit verhouding

Voor TheInsiders heb ik de Philips Fidelio L1 hoofdtelefoon getest (en de Fidelio X1, zie hiervoor mijn andere review)

Philips over de Fidelio L1:
"De L1 beschikt over een semi-open oorschelp zodat je kunt genieten van een unieke balans tussen geluidsisolatie en geluidsbelevenis. Dankzij het sterke frame en comfortabele pasvorm is deze zowel geschikt voor thuis als onderweg."
"bezorgt je een haarfijn geluid zonder in te moeten boeten op comfort dankzij de speciaal gevormde oorschelpen"

Beoordelingen van geluidskwaliteit, gebruiksgemak en dergelijke zijn natuurlijk altijd persoonlijk, hieronder mijn bevindingen m.b.t. de Fidelio L1.
Ik gebruik op dit moment thuis zelf dagelijks een AKG 530 over ear, Bose in-ear headphones en heb in het verleden meerdere headphones gehad van onder meer Sennheiser en Grado.

Geluidskwaliteit

Voor de beoordeling van de geluidskwaliteit vind ik het belangrijk onderscheid te maken tussen het gebruik op een draagbare muziekspeler of een (Hi-end) Cd-speler/Streaming device.

aangesloten op Cd-speler
Voor een hoofdtelefoon in deze prijsklasse (aanbevolen winkelprijs 279,99) valt de geluidskwaliteit tegen, zeker in vergelijking met zijn "grotere broer" de X1 (met een aanbevolen winkelprijs van 299,99).

Ik mis diepte en warmte in het geluidsbeeld, hoewel de hoofdtelefoon er wel goed in slaagt om een evenwichtig beeld neer te zetten met redelijk wat detail en goed laag. (Dit ten opzichte van de overdreven bass weergave in b.v. de Beats by Dr.Dre hoofdtelefoons)

Mijn AKG 530 (met zijn 109,99 aanzienlijk goedkoper) levert een vergelijkbaar geluidsbeeld wat betreft warmte en detail, hoewel de L1 wel wat dieper kan in het laag zonder daarbij detail te verliezen.

aangesloten op draagbare muziekspeler (Ipod/Ipad/Smartphone)
Het gebrek aan warmte/detail valt minder op wanneer aangesloten op een draagbare muziekspeler, dan valt vooral het goede laag bereik zonder detailverlies in positieve zin op.

Geluidsisolatie
Een apart puntje voor de geluidsisolatie, een belangrijk onderwerp bij hoofdtelefoons omdat veel mensen in gezelschap van hun muziek willen genieten zonder daarbij de medemens lastig te vallen.

De L1 slaagt hier redelijk in. De semi-open constructie van de schelp zorgt ervoor dat omgevingsgeluid vrij goed wordt buitengehouden, hoewel nog steeds hoorbaar. Vooral buiten is dit (wel veilig) goed merkbaar.
De isolatie naar buiten toe is minder geslaagd, op een meter afstand is ook op laag volume zeer goed te horen wat ik aan het luisteren ben op de L1 en pas bij een veel grotere afstand is dit minder.

Draagcomfort
Over het draagcomfort kan ik kort zijn, de L1 is een zeer prettige hoofdtelefoon om ook langere tijd te dragen, hoewel brildragers toch enige hinder van de band kunnen ondervinden.
De vormgeving van de oorschelpen is prettig, omvat het hele oor zonder hier druk op uit te oefenen en het lederen materiaal is soepel en voorkomt "zwetende" oren, ook bij langdurig dragen.
De hoofdtelefoon is breed verstelbaar direct boven de oorschelpen en daarmee ook geschikt voor mensen met erg kleine hoofden (zoals ikzelf) maar ook voor grotere hoofdomvang.
De hoofdtelefoon voelt licht aan bij het dragen, ook gedurende langere tijd, dit in tegenstelling tot de X1, die behoorlijk zwaarlijvig is.

Constructie/Afwerking
Ik kan me nog goed mijn oude draadloze Philips Matchline hoofdtelefoon herinneren, een massief plastic gevaarte dat nogal gevoelig was voor beschadiging.
Met de Fidelio lijn heeft Philips een volledig andere weg in geslagen en die is zeer geslaagd! Zowel de band als de bevestiging van de oorschelpen zijn van aluminium wat zorgt voor een oersterke maar lichtgewicht constructie.
De bekabeling is voorzien van een stoffen huls die in elkaar draaien tegengaat en los ligt van de beweegbare oorschelpen. Het donkerbruine leder van de oorschelpen en om de hoofdband voelt zacht en soepel aan en heeft een luxe uitstraling maar over de duurzaamheid kan ik helaas nog niets zeggen.

De L1 heeft een vast 3.5mm jack snoer van +/- 10cm en wordt geleverd met twee extra snoeren van +/- 1m lengte waarvan 1 met 3.5mm jack en afstandbediening en ingebouwde microfoon en een met een grote audio jack. Alle aansluitingen zijn goudkleurig.

Al met al een mooi afgewerkte hoofdtelefoon met een zeer degelijke constructie.

• primare CD21 cd-speler
  • Apple Ipad Mini
  • Nokia Lumia 720
  • Apple iMac i.c.m. Itunes en lossless audio
  • Dell Alienware M11X i.c.m. Deezer streaming audio

Heb jij ook een Philips Fidelio L1 (Zwart)?