Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm Trigger (Black Switch) Review

Falqoon 27 maart 2013, 789 views

CM Storm Trigger (Black Switch)

Pluspunten

• Degelijk
  • Mooie polssteun
  • Toetsenbord verlichting
  • Marco Keys
  • Mechanisch
  • USB aansluitingen
  • 5 volt power aansluiting voor extra stroom voor de usb poorten en voor een fellere led verlichting

Minpunten

• 5 volt power aansluiting niet standaard meegeleverd

Hierbij een review over het CM Storm Trigger keyboard. Een zeer mooi en uitgebreid toetsenbord van Cooler Master's dochteronderneming: CM Storm. Dit is een heel mooi toetsenbord voor mensen die een mechanisch gaming toetsenbord willen aanschaffen.

Features & Specificaties

Features:

High durability gold-plated Cherry switches rated for over 50 million key strokes
Multi-media control keys for convenient sound control
5 macro keys with profile management
18K gold plated ultra low latency USB plugs
Anti-ghosting 6 key rollover
64KB on-board memory for profile storage
Storm tactics key for deactivation of Windows key
1000Hz driverless polling / 1ms response time

• Media Keys - Yes
  • Dimensions - 475(L)x162(W)x25(H) mm
  • Weight - 1260 g
Verpakking

De Trigger komt in een zeer fraaie en stevige doos en heeft aan de voorkant een plastic ruitje zodat je alvast een deel van het keyboard te zien krijgt. Van binnen is de doos ook goed verzorgd, zo is er goed beschermingsmateriaal gebruikt zodat het toetsenbord totaal ongedeerd blijft tijdens de levering.

Degelijkheid

Het toetsenbord voelt zeer degelijk aan, en dit is het dan ook. Bijgevoegd is een video waar word laten zien hoe sterk en degelijk het toetsenbord wel niet is. Zodra je het bord in je handen hebt voel je dit al gelijk, het is niet het "zoveelste toetsenbord", en dat is iets wat wat het toetsenbord ondermeer geweldig maakt!

Design van het toetsenbord

Het design van het toetsenbord is erg strak, zonder al te veel poespas. Persoonlijk houd ik hier wel van, maar het heeft bijvoorbeeld geen lcd schermpje wat sommige andere toetsenborden wel hebben, alleen dit is natuurlijk geen nadeel, maar een keuze die je maakt. Het toetsenbord heeft ook een fijne polssteun wat ook nog eens erg mooie bijdrage aan het uiterlijk leverd!
Het toetsenbord heeft echt een gaming tintje, door het gebruikte lettertype.

Bruikbaarheid

Dan nu aangekomen bij het onderdeel waarop de meesten van jullie zitten te wachten. Hoe is het toetsenbord in gebruik?

Laten we even beginnen bij de toetsen, de zwarte cherry keys staan er om bekend dat ze goed zijn voor gaming, en dat zijn ze inderdaad. Het reageerd vliegens vlug zonder dat je een soort "klik" ervaring hebt, dit hebben de blauwe en ook deels de bruine cherry's wel. Dit is in het begin even wennen, maar zodra je hieraan gewend bent is het super. Het wennen ging overigens bij mij erg snel, na twee dagen wist ik niet meer beter.

De zwarte cherry's staan er over het algemeen wel om bekend dat ze minder populair zijn bij het typen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelfs heel erg fijn vind. In het begin probeer je de toetsen helemaal in te drukken als je dit gewend bent, maar zodra je hier vanaf bent is het eigenlijk heel erg fijn, je raakt de toetsen licht aan maar alle letters komen perfect op het beeld, je mist totaal geen aanslag, het is slechts een kwestie van wennen.

De media keys worden bediend doormiddel van de CM STORM key in te drukken + de willekeurige media key. Zo geld dit ook voor de verlichting, verlichting modus en de felheid van de verlichting.

Ook kun je een vijftal macro keys aan het toetsenbord toewijzen welke in games erg handig kunnen zijn. Helemaal bij MMORPG's zoals World of Warcraft waar je graag veel knoppen dicht bij de hand wilt hebben. Alle macro keys kunnen goed worden bediend met de pink terwijl de ring-, middel-, en wijsvinger zich op de W,A,S,D toetsen bevinden.

Standaard heeft de Trigger geen windows knop aanwezig, maar doormiddel van het programma waarmee je de trigger configureert kun je de één van de twee CM STORM keys omtoveren naar de windows key. Dit werkt prima en hier heb ik verder niets op aan te merken, dat viel me mee want ik heb vaker gemerkt dat hier nog wel eens issues van kwamen.

De polssteun van het toetsenbord vind ik erg fijn en voelt door zijn rubber achtige finish erg goed aan.

Programma

Voor de Trigger is zoals hierboven al aangegeven een programma te downloaden waar je het toetsenbord mee kunt configureren. In begin moest ik even uitvogelen hoe het werkte want nadat ik mijn instellingen had aangemaakt en ik sloeg het op, en sloot het programma werkte het niet. Dit kwam doordat je eerst het toetsenbord op het profiel moest zetten doormiddel van de CM STORM knop + het getal van het profiel (1 t/m 5). Na dat ik dit wist was het programma prima te bedienen. Ik vind alleen wel dat dit iets duidelijker aangegeven had moeten worden, tenzij ik er zelf gigantisch om heen gekeken heb.

Al met al vind ik dit een erg goed en zeer fijn toetsenbord, het is geen goedkopertje met zijn minimum prijs van ¤ 89,90 in de pricewatch (op het moment van schrijven) maar ik vind wel dat dit toetsenbord z'n geld waard is. De minder zware gebruiker zou kunnen zeggen: het is een fijn toetsenbord, maar een goedkopere volstaat ook. Dit kan ik begrijpen, maar mocht je een wat ruimer budget hebben is dit zeker een aanrader. Wat ik alleen wel merk is dat als je eenmaal een mechanisch toetsenbord hebt, je niet meer zonder wil!

Heb jij ook een CM Storm Trigger (Black Switch)?