Antec MX-100 Review

PaddoSwam 26 mei 2008, laatste update op 26 mei 2008, 2.783 views

Antec MX-100

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Voeding
  • Kwaliteit

Minpunten

• Geen

Kwaliteit voeding Score: 5
Updates:
13/5/2008 - Geschreven
13/5/2008 - Algemene typfoutjes
26/5/2008 - Update "dingetje" 2 is was helemaal geen probleem gewoon eigen fout!

Algemeen: Super
Ik kocht deze behuizing in combinatie met een Samsung F1 1TB schijf bij Azerty voor 26 nog iets euro een hele nette prijs vond ik zelf want ik was sowieso al erg gecharmeerd van het uiterlijk.

MX-100 USB
MX-1 eSATA

Waarom? Mijn huidige systeem heeft geen eSATA en de schijf gaat na dat ik een nieuwe systeem heb gelijk intern en de externe behuizing krijgt dan een leuk schijf voor het meesjouwen.

De schijf was nieuw dus niet geformateerd staat duidelijk aangegeven. Voor de schijf zelf meer hier

Installatie: Zeer goed
Gemakkelijk echter 2 "dingetjes"

1. Het sleetje waar je de schijf aanvast maakt is vrij diep toen ik de standaard schroefjes van de Samsung schijf monteerde kon de schijf er niet in.. ik dacht.. $#&*#%* en toen.. ah daar zijn de schroefjes die Antec mee leverde even over het hoofd gezien bij het uitpakken. Deze schroefjes zijn niet bol maar plat waardoor het sleetje weer paste.

2. Er zit voorin een disk activity LED dat los met een draadje aangesloten moet worden deze is echter niet voorzien van een 1st pin aanduiding of iets dergelijk. Met plaatje er bij en kijken hoe de draadjes gebogen waren et voila ook geklaard.

2. Dom bij het verwijderen van mijn Samsung SP F1 1TB schijf zag ik ineens op het sleetje een plaatje staan met "red / / yellow" de manier van aansluiten dus op basis van kleuren. Mja een echte "tweaker" leest natuurlijk nooit iets O-)

Antec MX-100 in combinatie met een Samsung SpinPoint F1 1TB
Drops komen van muziek speler Foobar met een paar te grote MP3's (+ .bin)
Het zou echter kunnen als ik hem op een nieuwer systeem aansluit hij sneller is, verdenk mijn PC er van niet erg snel te zijn met USB etc.

Koeling: Voldoende
De Samsung SpinPoint F1 TB word vrij warm word, maar in vergelijking met mijn oude Maxtor 160GB in een IDE behuizing veel minder warm. Er is iets wat ruimte rond de schijf aanwezig maar dit is niet schokkend ook geen ventilatie gaten maar goed te doen. Mogelijk ook omdat de Samsung schijf van zichzelf niet erg warm word.

Vormgeving: Super
Liefde op het eerste gezicht voor zo ver je dat kan hebben bij een USB behuizing. Ik vind hem persoonlijk prachtig zo met dat geborstelde aluminium. Ik zou zeggen kijk naar foto's op het internet, maar in het echt is hij nog mooier.

Voeding: Super
Wow, dacht ik, ik was gewend een dikke soort laptop adapter te hebben met een losse PSU kabel er in, krijg ik bij deze een soort "grote" telefoon oplader (foto volgt!) prachtige niks geen losse delen alles in 1. Betrouwbaarheid kan ik nog niet beoordelen maar de eerste indruk is een hele goede en hij maakt overigens ook geen zoemend geluid of iets helemaal stil.

Prijs: Super
Ja "hoog" maar ik vond het het waard voor het uiterlijk, dit was ook de reden waarom ik niet voor een goedkopere was gegaan.

Heb jij ook een Antec MX-100?

The Windows PC implementation of USB 2.0 puts the Mac to shame. Today we tested the same USB 2.0 drive/enclosure on a Windows PC (3GHz Pentium 4) with built-in USB 2.0 on the motherboard, similar to Apple's approach. We measured 33MB/s READ and 27MB/s WRITE.
Bron: How Fast Does A USB 2.0 Drive Go On The Newest Macs? How Does It Compare To FireWire?

Het ligt echt niet aan jouw PC (hoewel in de test ook niet meer de snelste van vandaag de dag gebruikt wordt) maar aan het protocol dat USB gebruikt! In de test haalt de Apple maar 18MB/s!!!

Goed nieuws medio dit jaar komt Intel met USB 3.0; deze standaard, die gebruikt maakt van optisch fiber verbonden aan koper, haalt een snelheid van ruwweg 4,8 Gbit/s (= ca. 600 MB/s). Apparaten die deze standaard ondersteunen worden in 2009/2010 verwacht.

Bronnen: Wikipedia(NL) en Wikipedia(UK)
Slechte nieuws die heeft mijn PC al helemaal niet, en verder ben ik ook niet ontevreden over de snelheid 't is maar een tijdelijke oplossing weet dat de schijf zelf "ietsje" (lees: 100 MB p/s) meer potentie heeft.

Mijn PC heeft op dit moment een Asus NForce 3 150 OEM moederbord van HP. (Bijna 4 jaar oud.)