Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0) Review

PeaceNlove 10 mei 2008, laatste update op 11 mei 2008, 1.139 views

Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)

Pluspunten

• Rijke featureset voor de prijs
  • Goedkoop
  • Stabiel

Minpunten

• Layout kan ietsjepietsje beter
  • Ondersteuning van helpdesk Gigabyte is slecht

Layout Score: 4
De ervaring met dit moederbord heb ik opgedaan bij het samenstellen en bouwen van mijn nieuwe pc. Ik had niet al te veel geld te besteden en dit moederbord leek veel te bieden voor de prijs die er voor gevraagd werd.

Poging 1
Mijn eerste ervaring met dit bord was niet heel positief. Door een fabrikagefout wilde dit bord de eerste keer wel bootten, maar na het uitzetten van het systeem wilde het bord niets meer bij het indrukken van de powerknop. Na wat gehakketak met de webshop heb ik een nieuwe mogen ontvangen en gelukkig lijdt dit bordje niet aan het toch wel vrij vervelende euvel.

De featureset
Dit bordje heeft alles aan boord voor een gemiddelde pc met een aantal zeer leuke standaard extra's.
Aan boord zijn:
  • 6 USB-poorten
  • 2 Firewire-poorten
  • 1 Gigabit netwerkpoort
  • 6 kanaals geluid met microfoon en line-in
Dit is zeer compleet te noemen voor een moederbord van deze prijs. De leuke extra's zijn de 2 firewirepoorten en de SPDIF-uitgangen. Ik heb het nog niet eerder gezien dat er zowel een optische als een coaxiale uitgang standaard op de backplate zit bij een moederbord uit deze prijsklasse.
De Sata-poorten zijn misschien wat aan de lage kant in vergelijking met andere moederborden, maar het lijkt mij ruim voldoende voor de doorsnee computer die twee harde schijven en een optical aan de satapoorten heeft hangen.
Bijgeleverd in de doos worden natuurlijk handleiding, backplate en driver-cd, maar ook een IDE-kabel, een floppykabel en twee satakabels, waarvan een met een haakse connector. Dat is best handig voor sommige krap bemeten kasten.

Layout
De layout is goed. Zo ongeveer alle aansluitingen zitten netjes aan de rand weggewerkt en er hoeven dan ook geen kabels dwars over het moederbord te lopen. Dat is het grote pluspunt. Minpuntjes zijn de floppy die onderaan zit, weliswaar wordt zo'n apparaat weinig meer gebruikt, maar wanneer die gebruikt wordt moet de kabel wel over het moederbord langs allerlei andere kabels. De P4 stroomtoevoer voor het moederbord zit ook wat onhandig midden op het bord, maar gelukkig zit de rest van de stroomtoevoer wel gewoon aan de rand. Dit in tegenstelling tot sommige andere (budget-)borden. Tot slot zit de IDE-connector onder de koeler van mijn Sapphire HD3850. Wanneer ik de IDE-kabel wil plaatsen of verwijderen betekend dat dat een lange grafische kaart verwijderd moet worden.

Prestaties
Sinds de geheugencontroller in de CPU zit meegebakken zijn er weinig verschillen in de prestaties tussen moederborden met dezelfde CPU. Het moederbord doet het gewoon goed en stabiel en doet daarmee wat het beloofd.

Overclockbaarheid
Ik was het niet van plan.

Compatabiliteit
Alle hardware zoals geheugen, CPU, GPU, harde schijven en mijn extra geluidskaart worden correct herkend en draaien vanaf het begin goed. Ook onder windows treden er geen conflicten op.

Ondersteuning
De drivers die meegeleverd worden zijn goed. Ook op de website is goede informatie beschikbaar en kunnen drivers eenvoudig en snel gedownload worden.
De ondersteuning is niet goed wanneer je contact opneemt met een medewerker omdat het moederbord niet doet wat het moet doen. Op een uitgebreide test en klacht omschrijving kreeg ik een standaard verhaaltje terug met een antwoord wat ik allang wist en had uitgevoerd. Verwacht daar dus geen hulp van als je moederbord raar doet en jij wilt weten waarom en hoe dat opgelost kan worden.

Ik heb het bord voor net geen 70 euro gekocht en inmiddels staat het moederbord voor 65 euro in de prijswatch. Geen geld voor een moederbord met zo'n leuke en veelzijdige featureset.

Update 21-09-2013
De knoopcel op het moederbord was leeg, verder werkt dit moederbord nog steeds prima.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)?

Leuke review, over een bord dat idd veel biedt voor zijn geld.
Ik heb het nog niet eerder gezien dat er zowel een optische als een coaxiale uitgang standaard op de backplate zit.
zie o.a. (maar er zijn veel meer voorbeelden) Asus P5B Deluxe review door Pjerry.

Er is m.i. goed nagedacht over de lay-out van het bord. Je raakt geen PCI sloten kwijt door een evt. grote (2-slots innemende) GDU. Je FD-connector zit idd op een niet ideale plaats. Voor die 5,= plaats ik zo'n ding altijd in mijn systeem (pas nog nodig gehad voor een geheugentest), maar het kan natuurlijk altijd opge/ver-vangen worden door een MemStick.

Dat je IDE onder de GraKa uit komt is bijna niet te vermijden denk ik. Er zal toch iets op die plaats moeten zitten ..... Bij mijn P5B vindt ik de IDE-aansluitingen ( de FD zit perfect) veel ongelukkiger die valt ook enigszins onder de GPU, maar daarenboven moet de aansluiting er ook nog eens vanaf de zijkant ingeschoven worden :? .

Je geheugenmodules zouden bij een grote CPU koeler ook lastig te bereiken kunnen zijn, maar ik ken geen MoBo waarvoor dat niet geldt.

Veel succes met je bord (en de rest van het systeem)
Nog niet eerder gezien? Het bord dat ik nu bezit (A8N-Sli Premium) uit 2004 heeft het zelfs... http://www.bytesizedreviews.com/ben/sli/asusio.jpg

Deze reactie was dan ook voor de reviewer...

[Reactie gewijzigd door _AvA_ op 11 mei 2008 00:18]

De quote van mij is iets aangepast. Gezien mijn budget heb ik simpelweg gewoon niet naar de moederborden uit die prijsklasse gekeken ;)