Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart) Review

Palomar 5 juli 2006, laatste update op 5 juli 2006, 1.137 views

Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• DVI ingang
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Goed beeld

Minpunten

• Matige weergave volledig zwart beeld
  • Standaard te fel beeld
  • Geen DVI kabel meegeleverd

!! update onderaan deze survey !!

Originele survey van april 2005:
Ik heb dit scherm nu zo'n 1,5 maand. Het eerste exemplaar dat ik haalde zat vol met witte puntjes. Tweede exemplaar was wel goed (1 dood subpixeltje in de hoek die je gewoonlijk niet ziet). Wat me opviel was dat standaard de brightness en contrast veel te hoog staan (op 100%). Het was veel te fel en pas na terugschroeven naar zo'n 20 geeft ie een prettig beeld. Verder zie je bij volledig zwart beeld vrij duidelijk de backlights boven en onder. In het begin leek me dit een erg groot nadeel worden, maar bij normaal gebruik (games, films, internetten etc.) merk je er helemaal niks van. Alleen bij mn zwarte winxp screensaver valt het nog op. Niet echt een groot probleem dus.

Ik heb het scherm op DVI aangesloten, wat imo een wat beter/scherper beeld geeft dan via de standaard VGA aansluiting. Met de VGA zag ik soms wat 'ghost' lijntjes naast horizontale lijnen. Of dit aan mn videokaart of aan de combinatie monitor/vga kabel lag is me niet duidelijk. Helaas wordt die DVI kabel niet meegeleverd, dus reken maar op min. 15 euro extra kosten voor zo'n kabel.

Samenvattend ben ik wel tevreden met dit scherm, al geef ik toe dat er wat kleine 'onvolkomenheden' in het scherm zitten waar mee mensen last van hebben. Maar de prijs en DVI ingang maken veel goed :)

~[update 5/7/06]
Ik heb het scherm nu bijna 1,5 jaar in gebruik en ik wil wat dingen toevoegen aan wat ik hierboven had geschreven in april 2005. Sinds ik het scherm in bezit heb heb ik ook achter veel andere TFT-schermen gezeten en dan ga je natuurlijk onbewust een beetje vergelijken. Het viel me steeds meer op dat die e435s van mij maar een vrij matig beeld geeft. Letters zien er zonder gebruik te maken van cleartype heel dunnetjes uit en als je iets onderuit gezakt naar het scherm kijkt wordt alles heel wazig (slechte horizontale inkijkhoek). Ik had hierboven al genoemd dat de weergave bij zwart beeld slecht is. Ik ben ondertussen nog geen enkel ander scherm tegengekomen dat dit ook zo erg heeft.

Verder nog wel nuttig om te vermelden dat mijn scherm het onlangs begeven heeft (juni 2006). Hij wilde opeens geen beeld meer geven als ik hem aanzette. Hij deed de periode daarvoor ook al wat vreemd, zoals de instellingen vergeten of de kleurweergave heel vreemd instellen (wat ik in het menu weer kon veranderen). De service van Iiyama was overigens wel prima. Ik kreeg binnen 2 dagen een vervangend exemplaar thuisbezorgd. Hilarisch is dat de helpdesklijn van Iiyama een aparte menukeuze heeft voor problemen met de E435S (krijg je als eerste te horen als je opbelt), dus kennelijk is het gewoon een erg brak ding. De koerier die het vervangende scherm kwam brengen klaagde ook al dat ie ong. 6 van deze schermen per dag moest omruilen.............

Mijn vervangende scherm heeft wel wat dode pixels en een verticale streep door het beeld van ong. 2 cm breed, welke je alleen ziet als je het scherm vanaf de zijkant bekijkt. Dat dit scherm door de kwaliteitscontrole heenkwam zegt misschien wel wat over de algehele kwaliteit van deze schermen....

Mijn conslusie na 1,5 jaar gebruik is dus ook: koop dit scherm niet! Niet nieuw of in de uitverkoop en ook niet tweedehands. De E435S is gewoon een foute serie van Iiyama blijkt wel.

NB. ik heb alles in deze survey laten staan zoals ik dat oorspronkelijk had ingevuld (dus ook pos. en neg. eigenschappen). Alleen het algemene oordeel heb ik veranderd naar 'slecht'.

• Xpertvision ATI Radeon 9800SE
  • Windows XP

Heb jij ook een Iiyama ProLite E435S-B (17", 10ms, D-sub/DVI-D, Zwart)?