AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface) Review

tweak66 13 februari 2009, 2.724 views

AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface)

Pluspunten

• Zeer, zeer veel mogelijkheden

Minpunten

• Als je dat niet allemaal nodig hebt: aan de dure kant.

Beheerbaarheid Score: 5
Na lang twijfelen toch een Fritz gekocht. Eerst ook gekeken naar de diverse Linksys wrt54 versies en andere van bv Asus etc.
Voordeel van de Fritz is het ingebouwde modem, dat scheelt weer een apparaat (en voeding).
Verder de uitstekende VoIP mogelijkheden.
Ik had nog een vox930 isdn toestel en dat werkt uitstekend met de Fritz.

Er kan nog meer mee dan ik tot nog toe heb gebruikt. Wellicht breid ik deze tekst nog verder uit naarmate ik ook met andere functies ervaring opdoe.

Op dit moment vervangt de Fritz het (TweakDSL) Asus 6310i ADSL modem, waarmee ik heel slecht verbinding had.
Een 3Com Ethernet switch. Verder kon de stekker van de NT1 eruit, omdat de Fritz mijn isdn telefoon van spanning voorziet.

Als netwerkclients gebruik ik een Vista/Gentoo PC een Nokia E61i via WLAN en een CubeCafe satelietontvanger.

Firmware
Al bijna een jaar gebruik ik de firmware uit het Fritz! Labor. Dat is vanwege de niet zo goede ADSL verbinding die ik hier heb. Sinds die tijd heb ik geen uitval meer gehad, behalve voor de ongeveer 3 maandelijkse upgrade van die Lab firmware.
Kortom: ook al is het lab het is bij mij toch zeer stabiel.

Telefonie
Voor verbinding met de rest van de wereld is nog een ISDN/2 aansluiting beschikbaar. Inmiddels gebruiken we die alleen nog voor het uitluisteren van de voicemail.
Alle uitgaande telefonie gaat via Internet. Daarvoor zijn 2 verschillende SIP aanbieders ingesteld. VoipBuster en Budgetphone.
De eerste voor een aantal gratis landen en de laatste voor de rest.
Het gaat eigenlijk altijd goed. De geluidskwaliteit is prima (zeker voor de prijs van de gesprekken :) ). Alleen bij VoipBuster krijgen we wel eens klachten over echo van degene die we aan de lijn hebben. Voor ons is er dan geen echo te horen.

Support
Duitse service portaal. Ik kan dit niet vinden in het engels, dus leer er een taaltje bij of mis het.
Voor de nieuwe 7270 is er zelfs een nederlandse site.

Heb jij ook een AVM Fritz!box 7170 Annex B (Int'l Interface)?

Sorry, maar noem je dit werkelijk een review?
Noem dan ook wat verbeterpunten, ipv alleen de zeiksnor uit te hangen... :z
Meer details over de instelmogelijkheden kan geen kwaad.
Een screenshot van de config pagina zou het ook goed doen.

Tis maar een tip.

Verder kan deze router meteen als FON Accesspoint dienen aan de naam te zien.
Meer info over FON: http://www.fon.com/
dit vroeg ik me dus ook al af of je hem daarvoor kon gebruiken en hoe je dat dan precies doet ???
Ik had er zeker bij moeten zetten:
Dit is mijn eerste review, bla, bla, bla...

Ik vond alleen een korte review weer zo kort, dus een beetje tekst erbij.

Ik zal er af en toe nog iets bijzetten. Zeker ook aan de hand van vragen.

Dat fon.com verhaal heeft niets te maken met AVM Fritz! boxjes.

[Reactie gewijzigd door tweak66 op 12 februari 2009 23:56]

Welke Voip-mogelijkheden gebruik je? De SIP-proxy gebruik je ook?
Teak66: je schrijft dat je de Labor versie gebruikt. Is dat mogelijk op een internationale versie van de Fritzbox, of alleen op de Duitse? En kunnen met de Labor versie ook zaken als Signal-Noise-Ratio e.d. beinvloed worden?
ik ondervind de laatste tijd problemen met nieuwsgroepen downloaden. ik heb onlangs twee keer een upgrade uitgevoerd van de firmware. Ik had eerder nooit problemen op maximale snelheid nieuwsgroepen data binnen te halen, nu moet ik ze limiteren, anders knal de modem eruit.

wie heeft hier ook ervaringen mee?