TomTom One XL HD Traffic Europe (Europa) Review

robertwebbe 8 mei 2008, laatste update op 27 november 2009, 11.238 views

TomTom One XL HD Traffic Europe (Europa)

Pluspunten

• Logische en ergomische weergave,
  • duidelijke kaartweergave op groot scherm,
  • duidelijke stembegeleiding,
  • betrouwbare verkeersinformatie.

Minpunten

• Het kaartmateriaal heeft wel wat foutjes,
  • het pootje van het houdertje is wat kort (probleem bij auto's met schuine ruiten).

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 5
Ik ben gebruiker van het eerste uur en ben zeer tevreden over de One XL HDT. Ik heb hem juist aangeschaft voor de HD traffic functie en daar ben ik erg blij mee. Ik ben een van de eerste gebruikers en de eerste weken werkte het ook slecht. In die tijd zijn er redelijk veel negatieve reviews geschreven maar die zijn inmiddels niet meer representatief. Er zijn updates geweest waardoor het aanzienlijk beter en sneller is gaan werken en ik raad het nu iedereen aan.

Je ziet nog steeds wel wat klagende mensen die zeggen dat ze geen file zien staan op de andere rijbaan terwijl TomTom HDT toch aangeeft dat die er staat maar die begrijpen waarschijnlijk niet helemaal hoe het werkt. HDT geeft namelijk niet alleen files aan (= stilstaand verkeer) maar ook vertragingen. Als er op een druk traject namelijk 50 wordt gereden in plaats van 120, dan wordt die weg met een kleur gemarkeerd. Door metingen via het Vodafone netwerk en andere HDT gebruikers weet HDT te berekenen dat je op dat bewuste traject dan bijvoorbeeld 4 minuten vertraging oploopt. Het is dus geen file in de vorm van stlilstaand verkeer en dat wordt dus ook weergegeven. De informatie van zoveel kilometer file zegt namelijk helemaal niets, je kunt 15 minuten doen over een file van 3 kilometer maar ook een uur. TomTom HDT weet meestal redelijk nauwkeurig hoe snel je door een traject kunt rijden.

In eerste instantie bleef ik wat eigenwijs toen ik het apparaat net had. Je gaat op de ring van Amsterdam niet in de file staan en ontwijkt die. Maar dan rijd je weer eventjes en dan kom je vervolgens in een nog langere file terrecht. Vertrouw maar op HDT en je zult zien dat hij meestal wel sneller is. De ultieme kik is natuurlijk als je kunt vergelijken, een collega van me heeft er ook een en we rijden vaak dezelfde trajecten. Hij was wat langer eigenwijs en 80% van de keren was ik eerder dan hij. Inmiddels volgt hij nu ook de HDT instructies.

Als het echt muurvast staat dan word je nog wel eens door allerlei exotische gebieden geloodst. Persoonlijk vind ik dat wel leuk, dan kom je nog eens ergens.

Qua bediening is TomTom natuurlijk gewoon het gemakkelijkste systeem. Het is duidelijk, logisch en betrouwbaar.

Het kaartmateriaal heeft nog wel wat foutjes maar ja, daar heeft ieder navigatiesysteem last van. De standby tijd buiten de auto is wel wat minder dan mijn vorige (Go910) maar daar gebruik ik inmiddels mijn Nokia N82 met de ingebouwde Nokia Maps voor. Voor voetgangersnavigatie is die weer beter en vooral sneller. Je ziet dan toch dat TomTom zich bij de ontwikkeling heeft gefocust op gebruik in de auto en Nokia Maps op voetgangers.

Bij het eerste jaar zit 12 maanden gebruik van HDT inbegrepen, daarna zou het 9,95 per maand gaan kosten. Ik vermoed zelf dat het tegen de tijd dat het zover is dat die prijs wel iets gezakt zal zijn. Ze willen hun concurrentie niet direct helemaal uit de tent lokken natuurlijk.

Heb jij ook een TomTom One XL HD Traffic Europe (Europa)?

Ik onving nu ook zelf de onderstaande reactie van TomTom. Nadat ik deze downgrade heb uitgevoerd werkt de HD Traffic eindelijk goed.

**********************************************************
Momenteel werkt de update Navcore 8 niet correct met HD-Traffic op de TomTom ONE XL. Wij raden gebruikers van HD-Traffic op de TomTom ONE XL aan te downgraden naar Navcore 7. Navcore 8 zal momenteel niet meer worden aangeboden via TomTom Home.

Wij zijn bezig het euvel op te lossen, wanneer dit opgelost is zal Navcore 8 weer worden aangeboden via de TomTom Home applicatie.

U kunt de onderstaande stappen volgen om te downgraden naar Navcore 7:

A) U kunt met TomTom HOME een back-up maken van uw apparaat:

1. Sluit uw apparaat aan en open TomTom HOME
2. Klik op \[Back-up maken en herstellen]
3. Klik op [Maak een back-up van mijn apparaat]
4. Klik rechtsonder op [Maak nu een back-up]
5. Nu zal de back-up gemaakt worden en kunt u op [OK] drukken zodra de back-up is voltooid

B) Verwijder de inhoud van de download folder op uw computer.

1. Indien de TomTom is aangesloten, sluit u TomTom HOME af en ontkoppelt u uw apparaat
2. Ga vervolgens naar “Mijn Documenten” en ga naar de map \[TomTom/HOME/Downloads]
3. Verwijder hier de inhoud van de map downloads (niet de map zelf)

C) Applicatie verwijderen

1. Reset uw TomTom (zie: http://www.tomtom.com/6971) en koppel deze aan uw computer.
2. Open [Deze Computer] vanaf uw bureaublad en zet vervolgens uw TomTom aan.
3. In het scherm verschijnt nu een nieuwe schijf, dit is uw TomTom. Dubbelklik op deze schijf.
4. Verwijder alle losse bestanden (Dit doet u als volgt: Aanklikken rechtermuisknop > Verwijderen).

• BELANGRIJK: De (gele) mappen met bijbehorende inhoud mogen NIET verwijderd worden evenals de bestanden: antitheftw.bmp, lowbatteryw.bmp en splashw.bmp indien aanwezig.

5. Sluit het venster af wanneer de bestanden verwijderd zijn.

D) Vervolgens installeert u de applicatie opnieuw via TomTom HOME.

1. Sluit uw apparaat aan op de computer
2. Kies [Ja] op uw TomTom en TomTom HOME zal automatisch opstarten
3. Kies [Vernieuw mijn GO]
4. Kies [Download updates] om de beschikbare updates te downloaden en te installeren
5. Kies [OK] om door te gaan

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben ge´nformeerd.
Indien u vragen of suggesties heeft horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

TomTom Customer Support Team
Op 11 juni heb ik de nieuwe softwareversie 8.010 ge´nstalleerd op mijn XL HDT (kwam automatisch binnen via de updatefunctie van TomTom Home):
[img]http://farm4.static.flick...291169_ff58860cd1.jpg?v=0[/img]

Alleen heb ik nu regelmatig het probleem dat HD Traffic niet meer werkt. Als ik kijk bij de netwerkgegevens, dan zie ik dat er wel verbinding is met het Vodafone netwerk. De enige methode om het weer aan de praat te krijgen is uit en aanzetten.

Ik vermoed dat er nog een bug zit in de radiostack; als de verbinding ergens verbroken wordt, wordt deze nu niet meer automatisch hersteld als het netwerk weer beschikbaar is.
Ik heb het al gemeld bij TomTom maar ik heb er nog geen antwoord op mogen ontvangen.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb softwareversie 8.011. Ik heb dit probleem ook aangemeld, echter ik krijg geen enkele reactie van TomTom.
Kun je op deze TomTom nu wel of geen gesproken straatnamen installeren?
Kreeg zo'n stem namelijk aangeboden via TomTom Home 2 (50MB ongeveer). Dus ik gedownload & geinstalleerd, hele stem niet te selecteren.
(Verkoper zei dat dit wel kon!)

TomTom blijft me maar afschepen met standaard replies.
Helaas duurt dat al langer dan 8 dagen, dus de terugstuur garantie kan ik ook niet meer toepassen mocht het totaal niet werken op deze TomTom versie.

Heb ook de navcore 8.011 geinstalleerd en verders alle kaarten & mapshare zijn ook up to date.
Heb er als het goed is binnen kort ook 1.
Ben erg benieuwd naar de HD.

Vandaag ook weer in 13 km file gestaan op de a27.
Heb al een keer met google maps gekeken en er lijken genoeg opties te zijn om er omheen te gaan.

Als het na een jaar echt bevalt zal ik denk wel bereid zijn om er voor te betalen.
En zoals de reviewer al aan geeft. Het is leuk om eens niet de standaard routes te volgen
Hoi,

Wij zitten nu ook naar dit model te kijken. Er blijft ons echter nog ÚÚn vraag over.

Er zijn versies van tomtom met TMC en versies met HDT. HDT is betaald, en TMC is gratis.

Op pdashop.nl e.a. word aangegeven dat deze versie over een ingebouwde TMC antenne beschikt, die gebruikt word voor HDT.

Zouden wij na het proefjaar HDT dit abbonement op kunnen zeggen en daarna via TMC nogwel verkeersinformatie ontvangen?

Alvast bedankt voor de aandacht.