JBL CS 46 (Zwart) Review

fakamminga 19 maart 2013, 318 views

JBL CS 46 (Zwart)

Pluspunten

• Klank weergave
  • Volle Bass
  • Comlete set (alle aansluitmateriaal aanwezig)
  • Weinig vervorming

Minpunten

• Bas kan te vol zijn
  • Kleine maat speakers dus niet voor audiofielen
  • Standby van bass boxen met een plof of reageren niet snel

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Het is jammer dat ik hier geen zinnetje bij kan zetten om te kijken naar mijn review van JBL CS460 omdat dat over precies dezelfde speakers gaat maar dan met een 5.1 set. Dus die plak ik hieronder erbij.

Ik heb deze set nu al twee jaar in mijn bezit in combinatie met CS46 (2.1 versie) aangesloten op een Onkyo TX-NR1008 en tegenwoordig met een Onkyo BD-SP809 bluray speler. Nu denken jullie waarom schrijf je nog een review, maar deze set is nog steeds te koop her en der.

Het mooie van deze set is dat alles in het pakket zit beugeltjes en speakerdraad terwijl dat vaak niet bij speakers is inbegrepen. Zeker ook gezien de prijs verwacht je dat niet zo snel.

Als je naar de speaker kwaliteit gaat kijken zijn dit duidelijk geen zuilspeakers waar gewoon meer en beter geluid in zit zeker als je met de versterker 'direct' het geluid doorstuurt. Aangezien ik ruimte wilde besparen en geen super grote speakers wilde hebben ben ik gaan shoppen naar prijs en kwaliteit. Uiteindelijk kwam deze set in zicht aangezien hij tussen de 200 a 300 euro kostte en de speakers dezelfde bouw kwaliteit hebben als Harman Kardon maar voor een betere prijs. Begrijp me niet verkeerd JBL is niet meer zo goed als in het verleden maar het blijft een mooie speaker bouwer.

Het aansluiten spreekt voor zich (zie vorige review). Aangezien ik op mijn versterker een 7.2 set heb aangesloten kan ik beamen dat dat zeker invloed heeft over de weergave. Verder heeft de bluray speler ook een groot aandeel in deze weergave want een paar maanden geleden had ik slechts een Onkyo DV-BD507 en daarvan ben ik niet echt tevreden over geweest!

In de vorige review wordt geschreven dat de Bas weergave slecht is nou in mijn geval vind ik eigenlijk dat die in het verleden te sterk aanwezig was, maar sinds het opnieuw kalibreren en de nieuwe bluray speler heb ik een voller geluid over de gehele band breedte. Dus weergave van geluid is van voldoende naar goed gegaan door de keuze van juiste apparatuur! Ook bij ol vermogen hoor ik nagenoeg geen vervorming van het geluid dus ook daarmee ben ik positief verrast!

Ik blijf ook de vormgeving mooi vinden want zulke aparte speakers zie je niet vaak! Ik blijf de klank weergave niet optimaal vinden maar (even schelden in de kerk) een Bose systeem druk deze set ver naar beneden ondanks de prijs.

Nadeel vind ik ook dat de Bass boxen niet zo snel uit standby schieten en 1 van de 2 speakers schakelt ook nog eens met een plof in standby ondanks verwoede pogingen om dit te herstellen!

Heb jij ook een JBL CS 46 (Zwart)?