Jays a-Jays One+ Black (Zwart) Review

D_P 18 maart 2013, 563 views

Jays a-Jays One+ Black (Zwart)

Pluspunten

• Geluid / Bass
  • Stevig
  • Knoopt niet gemakkelijk

Minpunten

• zwaar
  • valt snel uit, zelfs met goed passende sleaves
  • aansluiting is niet goed
  • KABELRUIS

Why?
Ik was op zoek naar stevige in-ears en deze zagen er door de platte kabel goed stevig uit. Ook wilde ik graag een bediening / microfoon in de kabel. Dit leek een goede combinatie. Ik reis veel per fiets/trein, dus ze moeten tegen een stootje kunnen. Er is iets meer gooi en smijtwerk dan wanneer je deze alleen op je werk in je PC stopt ofzo.

How?
Bij Bax-shop besteld, hij was niet op voorraad en men schatte 4 dagen levertijd, dit werden er 8. Dit ging niet in stilte, ze lieten mij op de 4e dag netjes weten dat het nog wat langer ging duren. Ze zijn tenslotte ook afhankelijk van andere leveranciers en dit werd van tevoren duidelijk gemeld. Prima dus.

Sound
Gewoon goed. Een stuk beter dan standaard in-ears dit je bij telefoons krijgt, maar ik heb ook wel betere gehoord (Sennheiser CX300 bijv.) Het geluid is aan de warme kant, maar kan wat voller nog. Wat bass betreft ook wel oké imo, maar ik denk dat de meeste mensen het meer dan genoeg vinden. Ik hou van veel, veeeeeeel bass, en deze dopjes hebben 'gewoon een leuke bass'. Maar een groot nadeel vind ik hier de hoeveelheid kabelruis! Natuurlijk hebben in-ears hier makkelijker last van, maar door de dikke, platte kabels is dit echt extreem. Muziek harder zetten om over de ruis heen te komen kan alleen als je boven de pijngrens zit. Het wegwerken van de kabels onder je trui ofzo scheelt iets, omdat ze dan minder bewegingsruimte hebben, maar dan nog is het veel. De kabels vangen ook veel wind trouwens op de fiets, wat nog extra ruis geeft. De microfoon wel werkt goed. Ik heb het getest op de fiets, in de wind, met een Samsung Galaxy S2, en degene aan de andere kant van de lijn verstond mij helder, zonder ruis. En ik diegene ook natuurlijk.

Comfort
Na het kiezen van de juiste sleaves zitten ze prima (de standaard waren mij veel te groot), wat makkelijk kon, want er komen nog 4 maten bijgeleverd. De grove kabels brengen wel wat meer gewicht mee en omdat ze zo grof zijn, zijn ze minder flexibel, wat resulteert in het feit dat ze vaker uitvallen dan dat ik gewend ben met de gebruikelijke kabels. Wanneer je jas tegen de kabels aankomt worden ze makkelijk uit je oren getrokken. De kabels zorgen er echter wel voor dat ze vrijwel niet in de knoop raken als je ze in je zak propt o.i.d.

Bouwkwaliteit
Door de platte, brede kabels verwacht ik een veel kleinere kans op kabelbreuk. De dopjes zelf hebben een robuust uiterlijk. Tijd zal leren of dat ook zo is. Maar de 3.5 mm jack-aansluiting is nu al wat krakkemikkig. Wanneer mijn telefoon in mijn broekzak zit en ik fiets (waarbij de telefoon dus licht beweegt, valt om de haverklap het geluid weg in mijn rechter oordopje. Dit gebeurd niet met andere headphones, dus ik kan het niet aan mijn telefoon wijten. Ik neem hier nog contact over op met Bax.

Prima geluid en stevigheid, zeker voor deze prijs. Alleen de hoeveelheid kabelruis is op het randje van acceptabel, en ik weet niet zeker aan welke kant van dit randje..

• Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Heb jij ook een Jays a-Jays One+ Black (Zwart)?