SimCity (2013) Limited Edition, PC (Windows) Review

Ps3gamer91 14 maart 2013, 1.490 views

SimCity (2013) Limited Edition, PC (Windows)

Pluspunten

• Graphics
  • Specialisatie
  • Leuke rampen
  • Regio

Minpunten

• DRM DRM DRM!!!!
  • Kleine map
  • Bugs
  • Slechte launch

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Note: Dit artikel is onder controle dus enige wijzigingen zet ik erbij. Tips zijn erg welkom!

Edit: 15-3-2013:

EA Maxis werkt aan een update die moet afrekenen met een aantal problemen in de gameplay van pc-spel SimCity. Dat heeft Stone Librande, lead designer van het spel, in een blogpost bekendgemaakt. Librande benadrukt dat niet alle irritatiepunten worden aangepakt.

Inhoudsopgave
- Voorwoord
- DRM en de problemen
- Gameplay single- en multiplayer (bugs, voor- nadelen etc.)
- Graphics en geluid
- Conclusie

Voorwoord

Sinds de release eigenaar van het spel. Heb zelf geen ervaring met SimCity dus het was helemaal niet voor mij. Na zowel positieve en negatieve geluiden te hebben gehoord mijn eigen eerste blik geworpen op het spel. Mijn mening/review hieronder.

DRM en de problemen

Zoals velen van jullie weten werkt het spel met DRM (Digital rights management). Dit zorgt ervoor dat je online moet zijn om het spel te spelen. Dit ter preventie van piraterij maar volgens EA is DRM voor een betere spelervaring...

Wat een chaos was het om het spel te spelen! De servers waren de eerste dagen down of je zat midden in het spel en werd eruit gekicked en je stad was weg! Je kan beter op een zwarte zaterdag in de file in Frankrijk staan, zelfs die file zou rustiger zijn vergeleken met het online traffic wat nu plaatsvond.
Ik ben dan ook erg teleurgesteld in de aanpak van EA. Inmiddels zijn er andere servers bijgekomen en heb ik geen last meer van wachtrijen of andere problemen.

Gameplay single-en multiplayer

Singleplayer:
Je kan je eigen regio beginnen. Een regio heeft een aantal steden en grote constructies. Grote constructies zijn zoals de naam al zegt: groot. Je hebt er dan ook veel grondstoffen voor nodig. Je kan je stad specialiseren in het winnen van grondstoffen, toerisme,gokken of handel. Niet iedere stad heeft dezelfde grondstoffen. Je hebt: olie, erts,kolen etc. Deze grondstoffen kunnen via upgrades worden omgetoverd in metaal, legeringen, processors etc. Behalve dat heeft je stad 3 main invullingen: Wonen, Commercie (arbeid) en fabrieken (arbeid)

De 3 main invullingen hebben ook een dichtheid. Je moet de juiste weg plaatsen voor een hogere dichtheid. Dit staat ook beschreven als je een weg wilt bouwen. Dichtheid zorgt voor grotere gebouwen. Ook tech. speelt een rol. Is je stad goed geschoold dan ontstaat er betere industrie met slimmere inwoners.

Het leuke is wel dat steden de regio die met elkaar verbonden zijn elkaar ook grondstoffen of geld kunnen sturen! Het NADEEL hieraan is alleen dat als je het geld of de grondstoffen hebt gestuurd het niet direct aankomt maar soms een lange tijd kan duren wat heel storend is.

Jij kan dus de hele regio beheren mits je in een besloten regio zit. Dus je kan bijvoorbeeld 3 steden hebben maar ook 16. Deze steden hebben werknemers die naar elkaar forenzen dus een goede strategie/balans betreft werk en woonwijken is wel nodig. Ook heb je rampen die random op komen dagen zoals een tornado die je gebouwen verwoest.
Laten we iets dieper ingaan op de specialisaties:

Gokken: Je kan je stad ombouwen tot een gokverslaafdenmagneet. Met luxe kamers kan je high -rolers aantrekken en met simpele kamers 'armere' mensen. Een erg vervelend iets wat hierdoor onstaat en wat ontstaat is de traffic jams waar we later op terugkomen bij de ''nadelen en bugs''

Handelen: Je kan handelen in grondstoffen en producten via een handelspost. Fabricages worden hier naartoegebracht welke vervolgens weer voor winst worden geŽxporteerd. Ook kan je bijvoorbeeld olie of andere grondstoffen IMporteren die niet in jouw huidige stad beschikbaar zijn.

Toerisme:
Je kan toeristische trekpleisters bouwen die weer veel toeristen aantrekken (meer toeristen dan bij gokken) Denk maar aan een Hollandse molen, ook hier heb je te maken met vervelende traffic jams.

Grondstoffen:

Mits je de bron onder je stad hebt kan je de stoffen winnen en exporteren of indien geavanceerd zelf omtoveren tot bijvoorbeeld metaal of electronica zoals processoren die voor veel meer geld verkocht kunnen worden. Let wel dat je bij de handelspost de goede opslagruimtes voor deze producten bouwt. Elk delftgebouw of handelspost is uit te breiden met een hoofdkantoor. Dit krijg je na een x aantal ton boringen of winst.

Bugs en nadelen

Er zijn helaas veel bugs en dingen die naar mijn idee niet kloppen. Je hebt pathfindingbug waarin traffic de meest effectieve maar minst efficiente weg kiezen. De korste weg op een bijvoorbeeld zandweg. Ook is het zo dat de inwoners naar een baan zoeken en als die fabriek of winkel vol zit dan gaan ze naar het volgende gebouw om werk te zoeken en dat gaat maar door dus je hebt een hoop mensen die steeds opschuiven. Dit is heel vervelend. Ook woont geen enkele sim in hetzelfde huis. Ze gaan naar het dichtsbijzijnde huis... Bullshit dus.
Ook is het zo dat het lang duurt voordat electriciteit de gebouwen heeft bereikt. Of dat bijvoorbeeld je veel brandweerautos hebt en zij allen uitrukken naar 1 brand en zelfs in de file komen te staan! En ohja. Je ziet als populatiegetal 100k staan. Een heel groot deel hiervan zijn spoken. Ze bestaan niet, je ziet ze niet lopen het zijn nummers. Dus wat betreft slimme sims...Bull...shit...

Multiplayer:

Dit is eigenlijk hetzelfde concept als de singleplayer maar je werkt samen met elkaar om een welvarende regio te vormen. Een leuke toevoeging

Graphics en geluid

De graphics zijn goed. Alles is goed gedetailleerd. Wel is het zo dat de geluidjes simlisch zijn dus lekker vrolijk wat soms best irritant is!

Het is inhoudelijk een redelijk spel. De map is wel erg klein maar je kan meerdere steden bezitten. De bugs zijn zwaar irritant en dan vooral het traffic. De graphics zijn goed maar de DRM is bagger. Ik wil ook kunnen spelen in de trein bijvoorbeeld!. Al met al niet het geld waard wat ik ervoor heb betaald ondanks zijn hoger versalvingsgehalte.

Heb jij ook een SimCity (2013) Limited Edition, PC (Windows)?

Erg veel spel- en formuleringsfouten. Voor de rest wel aardig, maar je bespreekt bijvoorbeeld niet de leuke aspecten van het spel.
Note taken. Ja ik zal er een ander aspect bij doen maar was bang dat t anders zo'n droge tekst zou worden
Ondanks dat er een aantal bugs in zitten en de mappen vrij klein zijn heeft het spel een verschrikkelijk hoge replaywaarde in mijn geval. Ik heb al heel lang geen spel meer gehad dat me zo verslaafd maakte