Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart Review

KrL 14 maart 2013, 11.541 views

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Pluspunten

• Flinke diameter, hoge resolutie
  • Voldoende ingangen en USB3 hub
  • Goede ergonomie (verstellen)
  • Relatief betaalbaar

Minpunten

• 4 exemplaren op rij met dead (sub)pixel(s)
  • Exemplarische backlight bleeding
  • Geen automatische input selectie

Wederom geen volledige review maar wel even mijn bevindingen. Ik heb dit scherm een kleine maand geleden besteld vanwege de diverse goede reviews. Ik was op zoek naar een groot scherm met deze resolutie en daar zijn er nog niet heel veel van, de Dell heeft een nette prijs/prestatieverhouding.

Besteld bij cd-romland.nl vanwege de goede ervaringen en de betaalbare pixelgarantie (Dell garantie betreft alleen bright pixels). Helaas bleek het eerste scherm een dead subpixel te hebben dus contact opgenomen en ik kon hem terug sturen. Enige dagen later had ik de nieuwe en... 2 dead subpixels en erg veel baclight bleeding aan de onderkant van het scherm. Maar goed, gelukkig pixelgarantie dus..

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb inmiddels het 4e exemplaar voor mijn neus en deze heeft wr een dead subpixel! Het is een pracht van een scherm maar ik maak me zorgen over de quality control bij Dell, 4 schermen achter elkaar kan geen toeval meer zijn.

Advies: koop hem in de winkel en bekijk hem goed, let hierbij op pixels en backlight bleeding/uniforme helderheid en contrast.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart?

Tip: neem geen pixelgarantie af. Dat is onzin. Voortaan je monitor gewoon terugsturen. Mag zonder opgaaf van redenen.

Daarna even bellen met het bedrijf dat je graag een goede wil, anders hoeft het niet.
Goede tip maar moet zeggen dat ik er in dit geval wel blij mee ben: krijg alle medewerking van cd-romland en zij betalen de verzendkosten (heen en terug), is in dit geval duurder dan de pixelgarantie. Bij de laatste 2 hebben ze hem voor verzenden visueel gecheckt maar toch blijven er dode (sub)pixels opduiken...

ps: en ik ben altijd bang dat ik, als ik m niet afsluit, de afgekeurde of teruggekomen monitor van iemand die m wel heeft afgesloten krijg :)

[Reactie gewijzigd door KrL op 15 maart 2013 13:18]

Ik had ook een luie pixel met een ander scherm en door hem te masseren ging hij weer werken. Sindsdien werkt hij al jaren zonder defecte pixels. Soms zijn de pixels dus niet dood maar wel lui bij aankoop. Zoek maar eens op pixels masseren (fysiek dan, softwarematig werkte bij mij niet).
Ik ben aan het overwegen om ook een Dell Ultrasharp U2713HM aan te schaffen. Nou liep ik echter tegen het feit aan dat de hdmi uitgang van dit scherm schijnbaar een maximale resolutie van 1920x1080 ondersteund (bron: hardware.info). Dit is een probleem voor mij aangezien mijn laptop, waar het scherm op aangesloten gaat worden, geen display port heeft!

Nou vraag ik me af of ik het scherm wel de maximale resolutie kan weergeven wanneer ik het scherm op mijn laptop aansluit via een display port to hdmi adapter. Weet jij het antwoord op deze vraag KrL?

EDIT:

Na wat google werk ben ik erachter gekomen dat mijn videokaart het wel aan kan, maar dat de intel chipset geen 2560x1440 output via HDMI ondersteund :'(

[Reactie gewijzigd door duur op 16 maart 2013 21:13]

precies, alleen als je een laptop heb die nooit switcht tussen IGP en videokaart, en dus altijd de videokaart het beeld laat verzorgen (wat alleen gamelaptops zijn) n je een monitor hebt die wel 1440p over HDMI ondersteunt (dat is er voor zover ik weet ntje) dn kan dat. Je bent beter af met 1080p ben ik bang.
Custom resolutie instelling met 2560x1440 bij 32Hz? Werkt bij mij in ieder geval wel. 32Hz bij deze resolutie is de maximale bandbreedte voor HDMI. In de praktijk merk ik er echter weinig van dat de vernieuweingsfrequentie lager ligt.
Tip! Bel Dell.
Ik heb een jaartje terug voor mn pa een U2711 gekocht. Zat een rooie pixel in. Dell bellen, foto sturen, nieuwe monitor op de stoep. Een weekje later kwamen ze de oude oppikken (leuk voor een weekje, 2 U2711's :) )
Ik wil nu voor mezelf een U2713HM kopen, en ik heb ff Dell gebeld. Die verzekerden mij dat zij bij zelfs n defecte subpixel de monitor zouden vervangen. Nu kan ik el cheapo bij coolblue een U2713HM kopen met defecte subpixel. Here we go!