Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH) Review

piewarrior 14 maart 2013, laatste update op 24 mei 2013, 4.006 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH)

Pluspunten

• stille fans
  • prijs (bang for the buck)
  • 2 videokaarten
  • audio
  • lichtgevend toetsenbord
  • redelijk dunne laptop voor wat er in zit
  • batterij

Minpunten

• beetje slappe behuizing
  • behuizing trekt vingerafdrukken en stof een beetje aan

Ik heb deze laptop besteld als desktop vervangen. Mijn vorige laptop was een Dell Studio XPS 1645, dit was een goede laptop. Maar ik vond de desktop vervangers (bijv Alienware) van Dell wat prijzig voor wat er in zat.
Dus ik heb wat geresearched naar andere merken, waarbij ik uitkwam bij Asus en Lenovo. Uiteindelijk vond ik dus deze Y500 en deze leek me dus zeer geschikt, zeker omdat deze ook een 2e videokaart heeft. Ik ben teminste van plan om deze laptop voor (hopelijk) de komende 3 jaar nog (redelijk) op kan gamen.
Toen ik naar Lenovo keek vond ik wel veel problemen met de Y500 (zie forum), maar deze heb ik tot zo verre nog niet gehad, dit vond ik ook nog een beetje de gok bij het bestellen van de laptop.

De laptop bevat een cache SSD die snel is. Maar omdat ik het wat sneller wou en ik de 1TB niet nodig heb, heb ik er een Samsung 840 500gb in geplaatst, en deze draait nu heerlijk snel.

Er zitten dus 2 videokaarten in omdat ik ook een beetje er op wil gamen, en hiervoor is hij goed geschikt, warmte productie valt mee en behuizing word niet te warm. En de fans blijven lekker stil.
Overigens als je niks zwaars doet blijft de behuizing goed cool.

Het bekende probleem met de touchpad valt wel mee en is opgelost met een andere driver.
Het enigste wat ik nu tot nu toe minder vind is de behuizing, hij is niet slecht maar ik had iets beters verwacht. De laptop ziet er erg mooi uit vind ik, maar sommige delen zijn net iets te flexibel na mijn mening.
En een klein ding wat ik miste waren media

In totaal ben ik erg tevreden met de laptop. Zie verder de punten voor nog een paar positieve/nevatieve punten.

------------------------
UPDATE 24-05-2013
Ik heb gister een pm ontvangen van een tweaker met een aantal vragen, deze heb ik beantwoord met het volgende:
- Ben je nog steeds tevreden?
Jazeker
- Zo nee, waarom niet?
nvt
- Zou je hem opnieuw kopen?
Ja
- Heb je last van het touchpad en komt er vuil vast te zitten aan de randjes?
Touchpad werkt beter dan verwacht, eigenlijk gewoon goed! Er kan wat vuil in de randjes komen van het touchpad, maar dit is echt minimaal.
- Zijn ook de vingerafdrukken op de laptop er makkelijk af te krijgen?
Ja, dit zijn gewoon vette vingers en veeg je er met een doekje of iets van stof er gewoon af.
- Mis je een touchscreen met Windows 8, of kan je met het touchpad gemakkelijk bedienen?
Ikzelf niet, het touchpad heeft ook een soort multitouch dus scrollen en swipe werken ook lekker.
- Speel je games zoals Sim City, en zo ja, kan je deze op de hoogste settings draaien?
Ik game er op het moment zeer weinig op. Waaronder ook geen Sim City. Het enigste zwaardere spel wat ik er op heb gespeeld is DayZ, en hiervan stonden de settings goed op high draaien.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG3DMH)?

mooie review....

Lenovo meldde dat hun touchpad was verholpen met de synaptic versie. Dit is dus niet het geval, alleen is het minder erg ? Wat voor problemen heb je dan met je touchpad ? Hoe zit het met de moderne games van 2012/2013 ? Zijn ze goed speelbaar op high/ultra ?

Je hebt niks ingevuld bij Mobiliteit en accuduur, vergeten denk ik ?
volgens mij is de touchpad gewoon verholpen, hij werkt goed, maar een touchpad is gewoon nooit echt fijn vind ik zelf.
2012/2013 games heb ik er nog niet echt op gedaan, dus hier kan ik weinig van zeggen, als ik dit doe zal ik er aan proberen te herinneren om dit er op te plaatsen.

Over de accuduur en mobiliteit heb ik het niet over gehad inderdaad, hier zal ik dan nog een beetje info over geven:
De accu is prima, zover hij aangeeft gaat hij circa 3 uur mee als je normale (geen games) dingen er op doet. Ikzelf geef niet zo veel om de accu, omdat ik toch meestal wel netstroom zit.
Mobiliteit is ook goed,
Molbiliteit is ook prima, WiFi is oke, accu dus ook enigste waar ik (kleine) twijfels heb is de behuizing, deze is op bepaalde plekken een beetje buigzaam.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord.
update, na een week ermee hebben gewerkt werd de touchpad gewoon goed na mijn mening, daarom heb ik het nu van de minpunten afgehaald
Als hij niet aan de lader zit, werkt de 2e videokaart dan wel? Of werkt deze alleen als die aan de lader zit?
ik ben vrij zeker dat deze dan is uitgeschakeld ja