Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio L1 (Zwart) Review

Freddo1965 12 maart 2013, laatste update op 12 maart 2013, 213 views

Philips Fidelio L1 (Zwart)

Pluspunten

• Het geluid is geweldig.
  • De bouwkwaliteit is zeer goed en de afwerking is die van veel duurdere hoofdtelefoons.

Minpunten

• Na langer dragen begint de hoofdtelefoon een beetje te knellen en worden mijn oren behoorlijk warm.
  • Het snoer met de normale Jack is veel te kort. Dat mag langer.

Ik heb van Philips via het Insiders programma de nieuwste hifi hoofdtelefoon, de fidelio L1 mogen ontvangen om deze grondig te testen.
Zo gezegd, zo gedaan.
De hoofdtelefoon wordt geleverd in een stevige doos met daarin de hoofdtelefoon, een gebruikshandleiding, een stoffen zak om hem in op te bergen en een tweetal snoertjes, één met de mini jack en één met een normale jack.
Als eerste wil ik wat kwijt over de bouw kwaliteit: die is meer dan goed, het frame is van aluminium en bekleed met een hele zachte leersoort. De schelpen zijn bevestigd in ronde aluminium ring en hebben scharnierpunten. Dit verbetert de pasvorm op het hoofd. De schelpen zijn van het halfopen type, zodat je omgeving niet te veel last heeft van jou en jij niet te veel van de omgeving. Wat ook opvalt is het snoertje dat de twee schelpen verbindt: een degelijk uitgevoerd snoer en niet zo'n priegelsnoertje dat je bij andere hoofdtelefoons wel eens aan treft.
Vanaf de linker schelp loopt een kort snoertje waarop je het verlengsnoer aansluit met een minijack of een normale jack. Helaas is het snoertje met de normale jack nogal kort. Normaal gesproken wordt dit snoer toch aangesloten op je versterker of ander wat minder mobiel apparaat waardoor je je luie stoel naar je versterker moet slepen. Een snoertje van een metertje of 3 was wat beter geweest.
Wat wel prettig is dat er een bedieningsgedeelte in het snoertje zit voor het volume en een mute stand.
Zoals ik al schreef is pasvorm goed door de verschillende draaipunten van de schelpen. Ik vind wel dat na wat langer dragen (zo'n twee uur) de hoofdtelefoon enigszins begint te knellen en dat mijn oren beginnen te gloeien.
En dan het geluid wat deze hoofdtelefoon voortbrengt: ik heb de hoofdtelefoon aangesloten gehad op mijn iPad en op mijn versterker, een Onkyo, en het verschil met mijn vorige hoofdtelefoon, overigens ook van Philips (weliswaar van een andere prijsklasse) was een verademing. Door verschillende nummers (klassiek, pop, rock) eerst door de oude te beluisteren en vervolgens door de nieuwe viel mij op dat het geluid veel voller is, alsof je in een concertzaal zit. Je hoort als het ware de snaren van de cello's, violen en contrabassen en op de achtergrond de pauken zuiver door komen. Ook de lage tonen klinken erg goed, zonder dat het hinderlijk gaat dreunen.

Heb jij ook een Philips Fidelio L1 (Zwart)?