Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit Review

dmvdberg 12 maart 2013, 1.594 views

Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit

Pluspunten

• Metro Apps
  • Touchscreen niet perse nodig
  • Voelt persoonlijk

Minpunten

• veel in beeld, eist grote display
  • Laptop uitzetten is gedoe
  • Veel kleurtjes

Stabiliteit Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Even wat onderbouwing. Waarom zou ik uberhaupt Win8 willen reviewen als Tweakers (laat staan de rest van de wereld) dit al lang en breed heeft gedaan.

Simpel. Ik HAD er een hekel aan.

- Vooroordelen
- Eerste ervaring & Installatie.
- Win8 VS OSX10.8
- Conclusie

Vooroordelen:
Als heftig OSX gebruiker (geen fanboy gelukkig, enkel user) had ik nogal wat ideeën over dat hele nieuwe OS van Microsoft. Het zag er uit als een nieuw teletubby landschap, iets dat we sinds de dood van XP niet meer hadden.
Met name het Metro gedeelte en de verplichte aanwezigheid van een touchscreen konden mij niet bekoren. Daarnaast kon ik aan mijn ouders, vrienden en zo'n beetje de halve planeet uiteraard weer support bieden zodra zij overgestapt zouden zijn. Want ja .... ik weet toch zo veel? *help* :X

OSX heeft nu eenmaal wat voordelen.
Het is een klein OS en neemt niet veel ruimte in dus. Het draait super snel en stabiel en tegenwoordig kun je echt alles wel instellen. Verder is het zeer veilig. Omdat ik voor mijn werk oa FinalCutPro moet gebruiken is het daarnaast de meest logische keuze. De hardware van Mac's is doorgaans altijd een prima in balans. Meer dan snel genoeg en heel super accu tijden met laptops.

Genoeg over OSX. Dit is immers een Win8 review!

Eerste ervaring & Installatie.
Mijn huisgenote kwam met een dringende vraag: haar laptop ging dood.
Tijd voor wat nieuws. Onze keus viel op de Lenovo U410. Deze ultrabook is uitgerust met een i7, 1Tb HDD en 24Gb SSD caching. De 14" maakt het een prima werklaptop voor typen en dankzij de super sterke accu ook nog eens een perfect reismaatje (want ze reist tussen Rotterdam en Leeuwarden).

Uiteraard mocht ik er eerst even mee spelen, meuk installeren en zorgen dat zij er mee kan werken. Zo objectief mogelijk ben ik aan de slag gegaan.
Het eerste dat mij opviel was hoe simpel alles ging. Even dit invullen, ergens klikken en klaar. Geen gedoe. Super gedaan van microsoft. De laptop voelt gelijk persoonlijk aan en reageert goed op windows8.

Eenmaal in de metro interface moest ik al mijn vooroordelen gaan inslikken. Het werkt namelijk WEL. Zelfs prima zonder een touchcreen. Een multitouch touchpad is wel noodzakelijk. Al zul je met een muis met scollwiel ook een heel eind komen.

Daarnaast werkt Win8 veel met toetsenbord commando's! Perfect! Dat scheelt enorm en als je eenmaal de basis dingen kent ook nog eens super snel.
Twee zeer praktische zijn:
Win + R = Uitvoeren
Win + F = zoekfunctie voor bestanden
Win + W = zoeken in apps

Stiekem heb je niet de Win+ w zoekfunctie nodig namelijk. Simpelweg het startmenu oproepen (windows key) en gaan typen doet exact het zelfde. Maar voor wie dat wil overslaan: het kan.

Het nieuwe start menu oproepen gaat ook super snel. Geen merkbare vertragingen met het oude menu in mijn optiek. Want daar moet je dieper menu's in. Nu heb je direct wat favorieten tot je beschikking.

Windows8 VS OSX10.8
Wat mij met name opvalt is de veel en veel betere integratie van facebook. Ook al is er geen facebook 'app' in metro, het kunnen bekijken van foto's via Metro heeft merkbare voordelen en ziet er gewoon mooi uit. Hopelijk komen er veel en veel meer app's want ten aanzien van het OSX dashbord werkt Metro vele malen beter. Punt.

Menu's zijn voor een groot deel versimpeld t.a.v. Windows7. Voor de meeste gebruikers helemaal top want zij willen toch niet zo ingewikkeld doen. Voor de meer die hard gebruiker? Ach. Dat zit wel goed want alle config menu's zijn er ook nog gewoon. Bij OSX staat dit echter toch wat meer centraal en dat blijft mij persoonlijk erg aanspreken.

Een groot verschil daarnaast is kleur. Het oogt best vrolijk. Of je daar fan van bent moet je lekker zelf bedenken. Maar het persoonlijk maken van het start menu sprak mij wel aan. Hier zit echt een groot verschil.
Waar OSX steeds strakker en sneller gaat werken, leunt windows meer op een gevoel van 'jouw os zoals jij het wil'. Vreselijk Amerikaans maar ik kan ze geen ongelijk geven. Het zal veel mensen aanspreken.

Conclusie.
Ik zal voorlopig nog niet van OSX afstappen. Het werkt voor mij nog altijd makkelijker. En al die kleurtjes hoeven niet perse.
Toch was het een verrassende eerste kennismaking.

De ultieme conclusie namens mij is: Geef het een eerlijke kans. Het valt allemaal wel mee.

[Edit]Spelfoutjes :)
[Edit2]Shortcuts verbeterd. Want ja. Ben geen windows user

Heb jij ook een Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit?

Ook ik had vooroordelen over Windows 8. Vooral het argument: "Windows 8 werkt niet zonder touchscreen" heb ik vaak gebruikt. Echter, moet ik eerlijk zeggen dat het wél werkt, zoals jij in de review ook al aangaf.

Ik heb zelf een Windows 8 laptop met touchscreen, en ik gebruik de muis en de touchscreen. In bepaalde posities is het onhandig om je hand uit te strekken naar het scherm, dus wil je toch liever met het touchpad aan de slag gaan. Het scrollen met twee vingers en het niet zo vaak gebruiken van de rechter muis knop bevalt mij prima!

Toch gebruik ik uiteindelijk liever het touchscreen, maarja, daar is Windows 8 ook voor gemaakt en de touchscreen is ook de reden waarom ik een touchscreen laptop haal!
Leuke review!
Bij de minpunten heb je staan "laptop uitzetten is gedoe", maar waarom klap je niet gewoon de deksel dicht? Dan start ie zelfs nog sneller op (slaapstand).
Omdat de slaapstand nog steeds energie kost. Of bedoel je hibernate? Ik vond de PC uitzetten bij Windows 8 ook een gedoe en compleet onlogisch, nog veel onlogischer dan eerst op "Start" te moeten drukken.

Ik ben zowel op mijn PC als laptop weer terug naar Windows 7.
Ik heb me tijdens de eerste dag ook zwaar geërgerd aan het missen van de startknop en menu in de 'Desktop-omgeving'.
Gelukkig kun je met dit tooltje je geliefde startmenu terug krijgen: http://ninite.com/classicstart/

Voordeel is dat de pc dan ook direct opstart naar de desktop en heel metro/modern ui overslaat. Al is dit wel te veranderen in de instellingen van classicstart net als de look van het menu (XP, vista, 7) enz.

Dit missen van het start menu en het op moeten starten via metro waren voor mij de enige reden om terug te gaan naar windows 7.
Wellicht voor jou ook het proberen waard?
Heb ook naar die app gekeken. Toch weer er af geschopt. Met een beetje open brein en wennen had metro een paar voordelen. De Mail client was wel de grootste.
Vanuit OSX ben ik gewend om zelden tot nooit de laptop uit te zetten. Denk eerder aan eens per twee weken een herstart.... ongeveer.

Met een stevige accu tijd op je laptop is het ook geen punt. Voor een dekstop is het hinderlijker. maar ik weet zeker dat dit opgelost gaat worden. Aan de andere kant, onderdelen worden wel steeds zuiniger!

Beiden bedankt voor de input =)