Specificaties Actie, Avontuur-game voor de macOS / OS X, PC - Bekijk alle specificaties

Tomb Raider (2013), macOS / OS X, PC (macOS / OS X, Windows) Review

Walneaut 11 maart 2013, laatste update op 11 maart 2013, 1.540 views

Tomb Raider (2013), macOS / OS X, PC (macOS / OS X, Windows)

Pluspunten

• Goede graphics met de nieuwe TressFX feature
  • Zr goed verhaal en personages
  • Goede gameplay
  • Leuk systeem waarmee je steeds je gear kunt verbeteren
  • Goede puzzels

Minpunten

• Soms onduidelijk hoe je verder moet
  • Soms onduidelijk op welke knop je moet drukken als dit snel moet, waardoor je soms een stukje opnieuw moet doen, maar dit is nooit lang.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
(Klein spoiler alert)

Na een niet teleurstellend aantal uren zoet geweest te zijn met deze game, heb ik hem zojuist uitgespeeld. En ik kan wel zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze game. De uitstekende graphics en de nieuwe TressFX zijn een lust voor het oog, mits je pc het aankan. In mijn geval zag het er op de normal instellingen ook keurig uit.

Maar waar ik nog meer over te spreken ben is het verhaal en de gameplay. De gameplay werkt in mijn ogen perfect. Soms is het een beetje onduidelijk op welke knop je precies moet drukken, maar je hoeft nooit veel opnieuw te doen.

Het verhaal dan. Waar zal ik beginnen? Vanaf het begin werd ik gelijk zo in het verhaal meegesleurd dat ik steeds verder wou spelen. De characters, waarvan vooral Lara, laten het lijken alsof het hele spel een goede film is. De afwisseling tussen cinematics en zelf spelen vult goed op elkaar aan. Op een gegeven moment had ik zelfs een paar keer een moment dat ik echt met de personages meeleefde, als ze weer eens een tegenslag hadden, zo erg sleurde het me mee.

Genoeg geslijmd over het verhaal. Ook de rustige momenten dat je tombes moet verkennen, en de puzzels erin op moet lossen, zijn altijd leuk. Zo heb je een moment om even de spanning van het verhaal opzij te zetten, en even na te denken. Deze puzzels zijn precies lang en ingewikkeld genoeg om leuk te blijven, maar niet te gaan vervelen.

Buiten dit alles vind ik het leuk dat er een punten systeem inzit en een systeem om steeds je gear te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat je steeds weer iets hebt om naar uit te kijken, en om telkens even van het verhaal af te wijken en spullen te zoeken om je gear te verbeteren.

Al met al ben ik zeer positief over deze game. Je merkt dat er goed over nagedacht is. Het verhaal is heel meeslepend, en wekt echt een medeleven voor de personages op.
ik heb de vorige Tomb Raider games (op deel 1 en 2 na) niet gespeeld, maar als ze ze zo blijven maken, dan blijf ik ze hoe dan ook kopen.

Heb jij ook een Tomb Raider (2013), macOS / OS X, PC (macOS / OS X, Windows)?

Quick-time events zijn inderdaad wat irritant met muis en toetsenbord. Ik heb de game gespeeld met XBOX360 controller en muis/toetsenbord (controller alleen voor quick-time events en menu's). Groot verschil met de Xbox360 controller is dat er in beeld verschijnt press ''X" of "Y" tijdens de quick-time events... Met de controller loop ik niet tegen dit soort problemen aan, best wel slordig van de makers. Ook grafisch is de game nogal onscherp en een matig van contrast, SweetFX doet echt wonderen (heb "Final - Converted to SFX 1.5.1" gebruikt met iets minder sharpness; http://sfx.thelazy.net/games/preset/199/).

Verder een top game. :Y)