Thermochill PA 120.3 (3x120mm) Review

FreezeXJ 2 mei 2008, laatste update op 2 mei 2008, 1.200 views

Thermochill PA 120.3 (3x120mm)

Pluspunten

• koelt goed
  • strak in black

Minpunten

• duur
  • groot (geldt voor alle 3x120mm rads)

Koelvermogen Score: 5
Toen eenmaal het besluit gevallen was om voor waterkoeling te gaan, begon het orienteren. Omdat onder andere half XtremeSystems lyrisch is over de Themochill serie, en ze verder ook goed gereviewed worden, besloot ik ook voor zo'n gevaarte te gaan. Omdat hij een overgeklokte quadcore en in de toekomst een fikse videokaart zou moeten koelen, leek me een 120.3 de beste keus.

Koelvermogen
De reden waarom je zo'n ding koopt natuurlijk. Bij Thermochill zit dit goed, zie de reviews
Zelf heb ik geen vergelijkingsmateriaal, behalve dan dat ie m'n quad op een best aardige temperatuur houdt (20 graden boven omgeving, voor een ding dat standaard 100W verbruikt, nu naar ongeveer 200W, 3.3Ghz @ 1.4V )

Geluidsproductie
Dit hangt helemaal af van welke fans je erop zet, met iets stils (yate Loon, of de voor mij werkende 'golfbalfans' van Sharkoon) kun je het doodstil krijgen.

Installatie-gemak
An sich goed, schroefjes bijgeleverd, je kunt em zo ergens aan schroeven, zoals het dak van je behuizing bijvoorbeeld. Ik heb em op z'n kant gemonteerd met een paar plakstrips, dat werkt ook, maar is uiteraard niet aanbevolen ;) Pas wel op met leuke doordruk-bevestigingen voor je fans, die gaan niet werken. De fan-gaatjes zijn klein (M4?), en je komt er bijna niet van achteren bij.

Compatibiliteit
Tja, hij is groot ja (430x64x126mm), en dat moet je net kwijt kunnen. Verder zul je er soms aansluitingen bij moeten halen, maar da's het punt niet.
Duurder dan de concurrentie, maar wel betere prestaties. Voor hetzelfde geld kun je ook 2 3x120 rads van een ander merk nemen, en die parallel/serieel zetten. Voor mij is ie z'n geld waard.

Afwerking
Een niet-te-waarderen punt dat me wel erg belangrijk lijkt. De rad is goed in de lak gezet, die wel snel beschadigt. De lamellen zijn dun (0.2mm?), en buigen dus snel, maar zijn ook weer terug te buigen, en zitten goed verstopt tussen de zijkanten. Daarnaast is het geheel gelast, wat nog te zien is, maar ga ik er van uit dat de boel goed waterdicht is (1 mm staal rondom denk ik).

Conclusie : 't is de top, met de prijs erbij.

Heb jij ook een Thermochill PA 120.3 (3x120mm)?