Specificaties Joystick voor de PC - Bekijk alle specificaties

Thrustmaster T.16000M Zwart Review

_Eend_ 10 maart 2013, 3.134 views

Thrustmaster T.16000M Zwart

Pluspunten

• Hoge nauwkeurigheid
  • Links én rechtshandig
  • Goede bouwkwaliteit
  • Zware joystickvoet

Minpunten

• Vormgeving van bepaalde knoppen
  • LEDjes
  • Geen Force Feedback

Ik was al een tijdje op zoek naar een goede, maar goedkope joystick. Ik had al een joystick voor mijn Xbox 360, en die heeft een USB aansluiting. Maar het grootste nadeel van de meeste goedkope joysticks heeft deze stick ook: een enorme 'dead-zone'. Dat is het gebied waarin de joystick geen beweging detecteert. Het duurt dus even voordat de joystick een beweging vanuit de neutrale stand detecteert, wat een kleine vertraging oplevert. We hebben het hier dan wel over een paar miliseconden. Maar in een echte simulator als IL-2 Sturmovik of Rise of Flight maakt het nog wel eens het verschil uit tussen normaal rondfladderen en in een spin raken.

Volgens Thrustmaster heeft de T.16000M daar geen last van. De stick heeft namelijk H.E.A.R.T. (Hall Effect AccuRate Technology). Een soort HAL sensor dus. Voordeel van een HAL sensor is de veel grotere nauwkeurigheid en doordat er geen fysiek contact is tussen de joystick en de sensor is er ook geen kans op slijtage. Door HEART heeft elke as van de joystick 16.000 waardes, waar een gemiddelde joystick niet verder komt dan 256 waardes per as. En doordat de joystick niet met veren werkt heb je ook geen kans op slijtage of slappe of juist te strakke veren.

Look en Feel
Maar genoeg technische details, hoe ziet de joystick eruit? In één woord: Ouderwets. Het design is in mijn ogen een beetje ouderwets, maar is daarentegen wel voor links- en rechtshandigen ontworpen. Door de meegeleverde onderdelen en een schakelaartje kun je de joystick in een minuut ombouwen van rechts- naar linkshandig. Ook zit er in de voet van de joystick een stel groene LEDjes die oplichten als je de joystick beweegt. Dat had voor mij niet gehoeven, want het is in mijn ogen niet mooi of functioneel. Maar het is ook niet storend.

De joystick zelf ligt erg goed in de hand, op de plek waar je je duim laat rusten zit een rubbercoating, en ook het plastic van de joystick zelf voelt prettig en stevig aan. Maar de knoppen voelen niet zo geweldig aan, vooral de trigger aan de voorkant ziet eruit alsof hij er op het laatste moment 'op is geplakt'. Daardoor voelt die knop ook wat fragiel aan.

Dan is de voet van de joystick aan de beurt. Deze is verzwaard en vrij groot waardoor je de joystick zelfs bij wilde acties niet omver krijgt. En er zit een redelijk aantal knoppen op de voet. Een nadeel van die knoppen is dat je ze niet op de tast kunt onderscheiden. Aan beide kanten zijn ze het zelfde, en er zit geen enkel reliëf op de knoppen. Daar moet je dus even aan denken voordat je een knop toewijst aan de Eject knop en de buurknop toewijst aan het bomluik ;)

Installatie
Je hebt geen uitgebreide software nodig om de joystick te kunnen gebruiken, je plugt de joystick in je PC en je kunt aan de slag. Al zul je in sommige flightsims nog wel het een en ander moeten aanpassen. Maar in twee van de drie sims (Rise of Flight, DCS A-10) waarmee ik heb getest werkte het Out of the Box. Alleen bij Cliffs of Dover stond standaard Joystick 2 ingesteld, terwijl ik maar één joystick aangesloten had.

Vliegen
En dan nu het belangrijkste: hoe vliegt het? HEART werkt echt, de kleinste bewegingen worden doorgegeven. Dat viel me vooral op bij het richten van boordkanonnen. Bij mijn Saitek AV8R (eigenlijk een Xbox stick) had ik duidelijk meer moeite met het richten dan met deze stick. Zoals ik al vertelde registreert de joystick zelfs de meest minieme correcties. En ook tijdens normale vluchten werkt het erg goed. Bij sommige joysticks merk je dat ze in sommige gebieden meer of minder weerstand geven. De T.16000M heeft hier totaal geen last van. De bewegingen die je maakt zijn over het gehele bereik soepel, waardoor het vliegen heel natuurlijk aanvoelt.

Ondanks het rare design is dit een jostick die zijn geld meer dan waard is. De precisie kan zich meten met de dure HOTAS joysticks die ik heb geprobeerd. Daar moet ik eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik de nieuwste Thrustmaster en Saitek HOTAS'ssen nog niet heb getest. Als je op zoek bent naar een joystick omdat je af en toe een flightsim speelt dan is deze Thrustmaster zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een Thrustmaster T.16000M Zwart?

Goed om lezen dat hij lang mee gaat. Vanuit het Star Citizen topic op het forum werd mij op deze T16000 gewezen omdat ik linkshandig ben.

Kan je eens kijken hoelang de USB draad is aub? Da's nogal belangrijk bij mijn bureau :)
Ik zal even kijken vanavond . Je kunt er altijd nog een verlengkabeltje bij pakken, zo heb ik hem zelf een tijdje gebruikt. Via een hubje zou natuurlijk ook nog kunnen, maar essentiele hardware sluit ik het liefst direct op mijn PC aan.
Ja, ik kan hem evt via m'n scherm of m'n toetsenbord aansluiten. Maar ik betwijfel of dat goed gaat werken.

Mijn Razer muis heeft een heel lange draad... De T16000 zou ik enkel voor Star Citizen af en toe aansluiten. Dan lukt het met een verlengdraad ook wel. :Y)
De kabel is ongeveer 2 meter lang. (ik kon zo snel geen meetlint vinden :P )
We zijn nu 2 jaar later, ben je nog steeds positief over dit product?
Ja zeker, de joystick is in die tijd (wat gaat de tijd hard..) iets minder stroef geworden maar de precisie is nog steeds uitstekend. Ik heb nu de joystick met IL2: 1946, War Thunder (in Simulator Battles) en IL2: Battle of Stalingrad gebruikt en hij stelt nog steeds niet teleur. Ik heb ooit een Logitech Freedom 2.4 GHz wireless joystick gehad, en die werd na een paar jaar wat slapjes en de dead zone werd ook wat groter. Deze stick heeft daar weinig last van, zeker niet van een groter wordende dead zone.

Het is in mijn ogen dus nog steeds een erg goede joystick voor de flightsimmers.
Superfijn, zo'n update van 2 jaar later - wat bij veel reviews echt ontbreekt is betrouwbare informatie over duurzaamheid. Dank je!
Geen probleem, ik mis dit ook vaak bij reviews maar het is goed om te weten dat dit ook wordt gewaardeerd :)