Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940) Review

steefje 27 april 2005, 889 views

Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• Stil in rustige mode
  • Koelt goed in rustige en zware mode
  • fancontrol

Minpunten

• Veel lawaai in zware mode
  • kort draad aan fancontrol
  • neemt veel ruimte in beslag
  • onduidelijke handleiding
  • lastige installatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
De koelprestaties tussen de CU en de ALCU vallen best mee. Natuurlijk koelt die eerste iets beter, maar het gaat hier om een minimaal verschil. Ik kocht de ALCU niet vanwege de prijs, maar omdat de CU tijdelijk was uitverkocht en ik geen zin had om te wachten. Enige verschil tussen beide is dat de eerste compleet van koper is gemaakt en dus net iets beter koelt.

Fancontrol

De fancontrol werkt eenvoudig, maar het nadeel is wel dat het draadje wat kort is. Ik had de fancontrol graag buiten mijn kast gehangen. Nu red ik dit net niet, of ik moet een stukje gaan figuurzagen. Toch vind ik die fancontrol beter werken als het wisselen tussen de 5v en de 12v lijn zoals bij de meest recente GPU coolers van Zalman het geval is. Ondank dat dit een hoger toerenaantal geeft.

Stilte

Op de laagste stand hoor je de koeler nauwelijks. Een heel licht geluid misschien als je erg goed luisterd. Op de hoogste stand is dit wel anders. Je hoort een zwaar gebrom. Ik heb het idee dat de hoogste stand zelfs meer geluid maakt als de standaard AMD kooler.

Koelte

Hier was het mij nog niet eens om te doen geweest, maar toch een bijkomend voordeel. De Zalman koelt absoluut beter als de standaard kooler. Ook op de laagste stand is dit het geval. Daarom heb ik de Zalman altijd op de laagste stand staan, wat zorgt voor een goede tempratuur en een stille computer

Compabiliteit

De koeler neemt veel ruimte in beslag en vooral in sommige midtowers zou dit voor problemen kunnen zorgen. Bij mij paste het gelukkig allemaal, maar het is raadszaam om eerst even te kijken of het allemaal past

Instalatie

Ik doe dit nooit zelf. Heb er geen verstand van en je bent toch met dure onderdelen bezig. Ik heb het wel geprobeerd. De handleiding die ik had was totaal onduidelijk en gaf voor mijn moederbord een verkeerde beschrijving aan. Uiteindelijk heeft de lokale computerboer het erop gezet en die vroeg zich ook af wat er met die handleiding was. De instalatie vergde zowiezo veel tijd, aangezien het moederbord een stuk moest worden opgekrikt. Weet dus waar je aan begint.

Heb jij ook een Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)?

Ik moet toch even kwijt dat ik zlfs in de hoogste stand bijna niks hoor... Het verschil tussen de laagste stand en de hoogste is (bij mij) qua geluid zeer klein.
Wellicht is er gewoon wat mis met je ventilator ;)
Ik maak zelf al een flink aantal maanden gebruik van de Zalman CNPS7000b-Cu, en (volgens mij) begint de fan steeds meer geluid te maken. Op de laagste stand hoor ik hem niet boven de andere onderdelen uitkomen, maar op de hoogste zeker wel, en maakt die naar mijn mening teveel lawaai.
Over de ruimte: Op mijn Asus A7N8X-E komt de koeler nog geen halve centimeter boven het moederbord uit. Hij raakt de voeding op 1 cm na niet. En dat is dus in een standaard formaat miditower. Ik denk dat als je voeding minimaal een centimeter boven je moederbord hangt deze koeler wel gaat passen. Dan ga ik er voor het gemak even van uit dat de plek van de processor op ieder mobo hetzelfde is.
Ik heb ook zo'n koelbeesje, bevalt me nog altijd erg goed.
Ikzelf vind de fan op de hoogste stand helemaal niet luidruchtig. Ik heb em op een fan controller aangesloten, maar hij draait op max. Hij koelt idd erg goed. Installatie vond ik niet moeilijk ofzo, er staat een installatieguide op de zalmansite (wel een minpunt ja maar het spreekt voor zich allemaal). Al met al een mooie cooler!

Voordelen:
- Goede koeling
- Stil
- Moooooie looks (persoonlijk)

Nadelen:
- Prijzig (ik vind van niet maar het is wel 30+)
- Groot, past dus niet in elke case
Ik merk dus wel een verschil tussen de laagste en de hoogste stand qua geluid, niet echt qua koelprestaties zonder overklok. Bij mij draait 'ie standaard dus ook op de laagste stand.
Voor de rest ben ik 't ook met je eens.
Ik merk ook bijna geen verschil in geluid, dus draait hij lekker op hardste stand zonder fancontrol.

Mijne kabel was namelijk behoorlijk lang en wou uhm niet buiten mn kast en al helemaal niet nog meer kabels in mn kast.

Hij koelt idd beter dan een standaard cooler, maar verder geen extreme resultaten, wil je dit wel zou ik een andere cooler kopen.

Ik had weinig problemen met installeren, het flash filmpje op de site van zalman was duidelijk, maar ook de handleiding. Het duurde ook niet zo lang.

Overclocken heb ik niet egt kunnen testen, omdat mijn moederboard niet verder wil.
wel appart dat bij de een op de hoogste stand weinig geluid maakt en bij de ander wel. T is natuurlijk ook wat je definitie is van veel geluid. Ik vind dat die van mij op de hoogste stand een zwaar gebrom maakt en dat hoor ik vrij duidelijk.

Het blijft iig een zeer goede koeler.
prima coolertje, stil, redelijk in prijs.. jij hebt het over installatiemoeilijkheid?? voor zover ik weet verschilt de installatie van het coolertje niet veel van s754 tov en s939 en dan is het niet moeilijk.. misschien is het asus moederbord een uitzondering..
Ik heb de CNPS7000B-AlCu met LEDjes.
Mooie koeler, vind hem nog vrij stil op z'n hoogst (de fan van m'n XFX 6800 GT maakt in ieder geval een stuk meer lawaai. De installatie vond ik bijzonder eenvoudig, was het maar altijd zo (ik denk aan m'n Zalman ZM NB47J, maar dat is voor ieder persoonlijk denk ik)
Volgens mij heb is bij de 7000B gewerkt aan de fancontrol, de draad is bij mij in ieder geval behoorlijk lang, zou hem in principe buiten de kast kunnen hangen.

Design vind ik erg mooi, wel wat groot, maar dat heeft wel z'n uitwerking heb ik het idee.
Zeker op z'n laagst is de fan erg stil, maar ik ben niet echt een ultieme stilte-freak dus ik draai hem op z'n max (2200 2300 toeren) en als ik een tijdje de processor niet intensief belast dan draai ik em terug naar zo'n 1800 omdat ie dan net ff een stuk stiller is. :)

Al met al goed product :*)