SimCity (2013), PC (Windows) Review

387134 9 maart 2013, 2.398 views

SimCity (2013), PC (Windows)

Pluspunten

• Gameplay
  • Replaywaarde
  • Data-layers
  • Sociale functies

Minpunten

• Server problemen
  • Alle opslag in de cloud
  • (Te) kleine maps

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Na lang te hebben getwijfeld, heb ik toch maar Simcity in huis gehaald: en wat is het toch een topgame! Gisteren wel erg veel problemen gehad waardoor het spel onspeelbaar was, maar vandaag geen problemen gehad. Deze review is in twee onderdelen verspreid (muv. de conclusie): een deel met waarom het een goed spel is, maar ook de mindere kant.

Waarom het een goed spel is
Vanaf het moment dat je het spel begint, raak je verslaafd (zoals bij de vorige Simcity's ook het geval was) en stop je niet totdat je taak is voldaan: een enorme stad maken, en daarna nog een, en daarna nog een. Het is eindeloos. Heb je je regio af? Dan start je een nieuwe regio, en ga je daar weer door.

De graphics zijn in orde, ze zijn niet ontzettend geweldig, maar prima. Het is wel erg in Sims stijl waardoor het misschien een tikkeltje kinderachtig eruit kan zien.

De muziek erbij: geweldig! De soundtracks wisselen zich af op basis van hoe je het spel speelt, gaat het dus helemaal mis in je stad: dan merk je dat aan de soundtrack. Gaat alles goed? Dan zorgt de soundtrack ervoor dat je in de reggae mode kan.

De simulatie gaat ook erg ver: voor alles in je stad zijn er wel realtime data layers hier kun je bijvoorbeeld zien hoe het er in je stad aan toe gaat: hoeveel inwoners er leven in je stad, hoeveel kolen heb je deze paar dagen kunnen winnen, of je inwoners het naar hun zin hebben (zo ja: waarom, zo nee: waarom niet), de vervuiling van het grondwater en nog heel veel meer.

Het sociale aspect is ook erg leuk, je kunt namelijk met je vrienden samen in je regio samenwerken door bijvoorbeeld je overbodige elektriciteit, water en grondstoffen te verkopen aan ze.

De donkere kanten van Simcity
Helaas, zijn er desondanks de velen pluspunten toch nog wel wat minpunten te noemen. Het begint al gelijk met de server problemen van afgelopen week: het spel was niet goed speelbaar, of al helemaal niet speelbaar. De servers hebben op dit moment wel wat minder problemen, maar goed is een ander verhaal.

Er van uit gaande dat de problemen toch worden verholpen, is er nog een probleem: je game save. Er wordt niets opgeslagen op je computer, maar in de cloud op de servers van EA/Maxis. Zit jouw server dus vol waar je normaal op speelt, dan kun je niet aan je stad werken. Niet erg handig geregeld dus.

Ook vind ik eerlijk gezegd zelf de maps te klein. Ik blijf namelijk maar vraag krijgen naar woonwijken terwijl mijn stad propvol staat met industrie en commerciële zones. Waar moet ik ze kwijt als er geen plaats meer is? Je stad staat binnen een paar uur spelen gewoon vol, en dat is jammer.

Al met al is Simcity een uitstekende game: gave gameplay, veel replaywaarde, levensechte simulaties dankzij de data layers, prima graphics, leuke sociale functies en uitstekende soundtracks maken deze game een must-have.

Heb jij ook een SimCity (2013), PC (Windows)?

De grootste problemen vind ik vooralsnog het verkeer en de grootte van je stad.

Zoals je al zegt heb je na een paar uur spelen de stad bomvol zitten en dan nog komen er allerlei zaken bij die je moet regelen, waar je plek voor moet vrijmaken, continu gezeur om meer residential zones, terwijl industrie ook maximaal staat qua vraagbalkje...

Dan het verkeer: de wegen raken verstopt met auto's die de weg kwijt zijn. Zo heb ik in 1 stad een stuk of 50 verhuiswagens rondrijden die steeds hetzelfde stukje weg berijden, waardoor ze met z'n allen 2 van de 3 rijbanen bezet houden. Daar is dus gewoon he-le-maal niks aan te doen, maar mijn brandweerkazerne die daar vlak in de buurt zit kan dus een heel stuk van de stad niet bereiken, omdat ze niet slim genoeg zijn om dat stukje weg te vermijden. Die staan dus vrolijk in de file of wachten voor rood licht (!).

Dit heeft een kettingreactie tot gevolg: stukken stad branden af (dit kun je met de-zone en een bulldozer tegenhouden door omringende gebouwen preventief te slopen: dit wordt beter ontvangen dan het laten afbranden), waardoor de inwoners (zeker de rijkere) vertrekken. Hierdoor heb je minder geld, waardoor je de niet-functionerende brandweerkazerne moet sluiten of de belastingen verhogen. Dit leidt tot een neerwaartse spiraal die ik tot nu toe met al mijn steden heb meegemaakt zodra je rond de 200k inwoners zit. Soms wat later (250k), soms wat eerder (170k), afhankelijk van hoe je je stad opgezet hebt en hoe erg het verkeer komt vast te zitten.

Hier helpt overigens ook geen "mass transit" tegen. Ik heb vliegvelden, stations, street cars, bussen, enzovoorts ingezet, maar de wegen blijven verstopt.

Als ze die bugs fixen en wat servers bijplaatsen (en je steden over die servers synchroniseren, zodat je op alle servers kunt spelen ipv alleen daar waar je je stad hebt aangemaakt), wordt dit een prima spel. Oh, en wat grotere steden, dat zou ik ook mooi vinden. Nu is het meer een soort stadskern.
In de béta viel het mij op dat zonen geen geld kost en gebouwen als scholen tov vorige delen extreem duur zijn. Hoe pakt dit in de praktijk uit?

Ik kan mij voorstellen dat dit op de langere termijn irritant wordt. Immers hoe voller de stad des te vaker je juist deze gebouwen moet gaan verplaatsen (ivm optimalisatie van de ruimte).
Een zone plaatsen is gratis, alleen zul je natuurlijk wel moeten betalen als je je zone wilt upgraden (bijv. wolkenkrabbers wilt plaatsen), dit doe je doormiddel van grotere wegen en het verhogen van landwaarde.

Dat overige gebouwen duur zijn, ben ik het met je eens, maar zo blijft het wel uitdagend. Je moet de juiste balans vinden tussen het aantal schoollokalen dat je bijvoorbeeld wilt hebben: plaats je er meer, dan kost het je meer geld maar kunnen wel meer leerlingen naar school. Je zult dus zelf moeten overwegen wat je belangrijker vind.