Philips Hue Lamp Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 1.0) Review

weeraanmelden 4 maart 2013, laatste update op 5 mei 2014, 50.498 views

Philips Hue Lamp Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 1.0)

Pluspunten

• ZigBee protocol.
  • Tweaker friendly.
  • iOS/Android App
  • LivingColors Gen2 zijn compatible.
  • Timen van lampen
  • WebApp
  • Aanvulling op huidige sets: De remote blijft werken op je LivingColors, maar je kan ook de app of timer gebruiken.
  • Living Colors van 2011 en eerder
  • De Living Colors lampen gebruiken een andere kleurwaarde dan de Hue.
  • (op dit moment, wordt in de firmware eind maart opgelost)
  • De oudere living color lampen kunnen niet dezelfde kleur nabootsen als de Hue Lampen of Living Color lampen van 2012;
  • Ze gebruiken de laatst gekozen kleur via de afstandsbediening.
  • Ze zijn wel te bedienen van via de app, lichtsterkte en aan/uit, maar nog niet aan te passen qua kleur.
  • Als je losse apps via iOS/OSX/Web gebruikt, kunnen ze de kleur wel goed reproduceren.
  • Als je een AB gebruikt, zal de <2011 lamp altijd de laatst gekozen kleur gebruiken.
  • Ik heb Hue voornamelijk voor de timer optie en "zet op afstand aan/uit" optie, maar dit kan lastig zijn als je in een ruimte een mix van nieuwe en oude lampen hebt.

Minpunten

• Alle lampen begin 2011 werken feilloos.

Let op: Dit is een review mbt de Phlilps Hue kit, de kit die al 1,5 jaar goed verkrijgbaar is verkrijgbaar is bij Apple winkels, iCenters of zelfs bol.com
Enige comments met verwijzingen naar een C merk lampen uit china of een vage kickstarter project met een onbekend protocol & lampen die pas over 5 jaar verkrijgbaar zijn maakt me echt 5x niets uit, schrijf maar zelf een review met 11K views

¤199 voor 3 lampen?! In de crisis?!
Ja, dit is een goede deal.
De starterskit bevat 3 dimbare LED lampen van philips, van zo'n 8.5 Watt, wat heel veel is voor een LED lamp.
Een losse dimbare Philips LED lamp - in mijn persoonlijke beleving een van de mooiste LED lamp die op dit moment verkrijgbaar is - kost rond de ¤49 bij de bouwmarkt.
Je krijgt nu 3 dimbare LED lampen, die ook nog een eens van kleur kunnen veranderen. En een hub om alles te verbinden met het internet en een openbare development kit om zelf te tweaken. Een monsterdeal dus.

Voor de tweakers die de afgelopen 4 maanden niet het nieuws gevolgd hebben, HUE is een kit van ZigBee lampen van Philiips.
Op dit moment zijn de lampen alleen met E27 fittingen te krijgen, maar Philips beloofd asap met nieuwe fittingen te komen.
Maar probeer maar eerst een kit te vinden, ze zijn exclusief verkrijgbaar bij de Apple Store (in amsterdam of online) maar elke cent waard.

Positief + punt, is dat Philips voor het eerst in de geschiedenis van Philips backwards compatibity toegevoegd heeft;
De HUE kit werkt ook met LivingColors lampen "Gen2.x" uit 2010 & de "LivingWhites"
Ik heb 8 livingcolors lampen, dus deze geste van Philips wordt zeer gewaardeerd.

Installatie
Dit is eenvoudig, met de Hue lampen zelf. Zeggen ze...
Nu heb ik 0 Hue lampen aangesloten, dus geen ervaring, maar de volgende ervaring is met 8 living color lampen.
Vanaf Gen 2.0 uit 2011.

1. Reset je living colors remote (LCR) , via de reset knop op remote.
2. Reset de Hue Hub, via de reset knop achterop.
3. Druk op de ronde knop op Hue Hub
4. Houdt de LCR dichtbij de Hue Hub en houdt de aanknop ingedrukt, totdat de blauwe ring oplicht.
5. Verbind je remote met elke Living Colors (LC) lamp. Houdt de LCR dicht bij de lamp en houdt de aanknop ingedrukt. De lamp gaat nu 3x knipperen, en als je dit goed gedaan hebt, verandert de lamp groen, en pakt dan de standaard kleur "wit".
Herhaal dit voor elke living colors lamp.
Test of alle lampen het doen, aan, uit, kleur veranderen, helderheid.

Let op: De lampen verschijnen in de Hue app/website , op de volgorde zoals je ze gelinked hebt.
De volgende kan je nu nog niet aanpassen achteraf aanpassen, dus koppel de lampen in een logische volgorde als je verschillende lampen in verschillende kamers hebt.

6. Druk nogmaals op de ronde knop op de Hub
7. Houdt de remote weer tegen de hub, en houdt de aanknop ingedrukt, totdat de lamp op de remote stopt met knipperen.
8. Start de Hue App via de website.

You are ready to rock.

Meerdere Living Colors Remotes koppelen

Als je de remote gelinked hebt van je Living Colors, moet je de andere afstandsbedieningen opnieuw koppelen aan je sets lampen.
Ik heb bijvoorbeeld 5 LC's in de woonkamer, 2 in de werkkamer en 1 in de slaapkamer.
Altijd met de app bedienen is lastig, dus 1 remote per kamer is makkelijker.
De Hue Hub kan maar 1 AB aan.
Dit komt dat de Livingcolors "Smartlink" zijn en de HueHub de smartlink omzet naar ZigBee.
(exacte protocollen zal ik opzoeken en later toevoegen)

Wat je kan doen, is hue gebruiken voor alle lampen.
hiermee kan je ze allen via de app/site bedienen en een timer instellen.
Maar per groep lampen 1 LCR gebruiken.

Volg de volgende stappen.
9. Reset ook je andere LCR's die je wilt gebruiken. (zie stap 1)
10. Paar je afstandsbedieningen; Hou ze tegen elkaar en houdt de aanknoppen van beide LCR's ingedrukt.
De lampen ga nu knipperen, en de met de Hue gekoppelde LCR blijft nu branden. Na een paar seconden ga de gekloonde remote ook branden.
11. Ga met de nieuw gekloonde LCR naar de de lampen die je niet wilt gebruiken met deze remote. Houdt de uit knop ingedrukt, en blijf deze indrukken totdat de lamp gaat knipperen en de lamp langzaam uitgaat.
12. Kloon nu de andere LCR die je wilt bedienen met je originele - met hue gekoppelde LCR - en volg weer stap 11 voor de lampen die je niet wilt gebruiken met deze 3e gekloonde LCR.

Nu ben je helemaal ready to rock.
Je kan nu met 3 AB's 3 sets lampen bedienen, maar ook alles via de App/Website.

Heb jij ook een Philips Hue Lamp Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 1.0)?

Ik heb in mijn woonkamer zo'n 5 lampen staan waar ik deze in zou willen passen, op dit moment nog een probleem omdat er ook fittingen tussen van E14 formaat waar Philips op dit moment nog geen oplossing voor heeft.

Punt alleen waar ik bang voor ben, is de lichtopbrengst in zijn geheel. Heb al eens eerder de lampen vervangen voor LED verlichting, maar werd daar niet blij van, het was te donker en verkeerd van kleur (blauwe koude kleur).

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar je ervaringen voor wat betreft kleur (warm) en de bijbehorende lichtopbrengst, spelen met verlichting is leuk en als dat gemakkelijk sfeer in je woonkamer kan brengen is deze set zeker het overwegen waard.

Vind persoonlijk de instapset waar voor je geld, maar een extra lamp vrij prijzig, en ben daarom op zoek naar praktijkervaringen
Oh nee, de lampen van Philips zijn awesome. de lichtopbrengst is meer dan voldoende, en de kleurwarmte bepaal je zelf. Enkel bij minder donkere kleuren is het licht wat minder.
Ik heb een cheapass setje van surecart.com. (Momenteel 1 lamp, + wifi module, en een app voor android of iApparaat) voor 36 pond. Losse lampen kosten 15 pond. Dus ik vind 200 euro voor 3 lampen wel veel, ook al is het philips...
Mooi voor jou....
Maar ik mis Zigbee protocol, open source & living colors (en living whites) compatibileit, en de kwaliteit van de Philips lampen.
Dit is wat anderen over Philips LED zeggen

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 4 maart 2013 16:53]

Ik gebruik de LED lampen zelf niet, omdat ik 8 living colors lampen hebben, mijn andere lampen zijn Philips Ledino lampen.
Van wat ik lees, is de kwaliteit van deze lampen zeer goed.
Handig, bedankt voor de link.. Voor de mensen, welke wat minder hebben te besteden. Hoe is de software (besturing op je telefoon. En wat zijn de verzendkosten?>
Op Iphone goed, intuitief en men kan dan ook van waar ook de lampen bedienen.
Op Android is er ook een app, minder uitgebreid en kan men enkel van de wifi besturen. (vanop afstand is het dan via de website van Philips).
Er is nog geen app voor Windows Phone 7/8
Ik heb een app gezien voor Windows Phone 7.8 : Huetro for Hue
Kan hem nog neit testen omdat ik nog geen Hue systeem heb, amar wel aan wil schaffen. Enige probleem voor mij is de gebruiksvriendelijkheid van de software.
Voor mij zal het geen probleem zijn, maar mijn vrouw heeft natuurlijk ook eisen. En kunnen er kinderen mee werken ?
Via Philips een adresje gezocht voor een Demo, maar krijg niks. Ik woon in Oldenzaal, misschien is heir iemand waar ik het mag uitproberen ???
jeroen.os@gmail.com
Alvast bedankt
Iemand ervaring met de hue lampen icm de Logitech harmony remote?
Ik heb zelf de Harmony Ultimate die de Hue lampen moet ondersteunen.
Grootste nadeel waar nu naar ik mag geloven door philips nog aan wordt gewerkt: geen recurring schedules. Dus geen echte timers om dagelijks lampen aan en uit te zetten.

Is echter niet zo ingewikkeld om zelf te programmeren. Maar dat moet je dan wel kunnen....Inmiddels enkele voorbeelden online te vinden.

Verder is installatie van een nieuwe set VEEL EENVOUDIGER dan de indruk die je hierboven krijgt met de Living Colors.

Met de starter set:
Stap 1: 3 peertjes vervangen door Hue lampen
Stap 2: Bridge in stopcontact en aansluiten op netwerk met meegeleverde kabel.
Stap 3. App installeren op je Android of Apple smartphone. Desgevraagd op knop drukken op de bridge.
Leuk zo'n review over Hue, waar 2/3e gaat over hoe je je LivingColor lampen kan aansluiten. Denk dat geïnteresseerden in Hue liever lezen hoe het aansluiten, configureren, en gebruik van díe lampen is...?

Er staat in de review eigenlijk niks van gebruikerservaring, alleen een opsomming van feitjes en vervolgens een deel over je LivingColor lampen koppelen aan Hue.
Of je nu een LC of een Hue LED lamp aansluit, je bediend alles via de smartphone.
Alleen alle andere reviews concentreren zich op de LED lampen, ik op de minder bekende opties van de LC's
Snap je punt dus niet echt helemaal...
Waarschijnlijk is dit draadje dood, maar voor de liefhebbers.

Zojuist een setje ontvangen.
Mijn ervaring tot nu toe: zeeeer positief.

Ik had al 2 living color lampen.
Met het tooltje LampStealer werden deze zonder ingewikkelde stappen zoals hierboven beschreven netjes toegevoegd aan de lampenset.

Ik kan ook recurring schedules maken: dagelijks worden alle 5 de lampen netjes op tijd aan gezet in warm rood (kleuren uit het sunrise theme) en 10 minuten later worden deze geleidelijk in 9 minuten warm wit :-)
Ook werkt het IFTTT (if this then that) protocol waardoor je je lampen kunt schakelen via 'channels'.
Dit kan een emailtje zijn of een plaatsing op facebook of een verandering van het weer.
Handig is dat je je lampen kunt aandoen op basis van zonsondergang tijd (gebonden aan je locatie).

Kost wat, maar dan heb je ook wat !
Wij hebben als LED specialisten zowel Hue als verschillende Living Colors op het systeem werkend. Ook verschillende andere lichtpunten schakelbaar via Hue. Ons hele huis draait binnenkort dus met dit systeem. Qua lichtopbrengst is de Hue bulb uitstekend te noemen. Als je hier niet voldoende aan hebt kun je beter een bouwlamp ophangen. ;-) De Hue app van Philips valt ons tegen maar we hebben een goed alternatief gevonden in Hue remote. http://www.futura-epsis1.com/project/hue
We zijn bezig zelf een goede app te maken vanuit onze ervaring in licht programmeren in theater toepassingen.
wat ik me afvraag van deze lampen of ze ook in de breedte licht geven,
vaak geven led lampen alleen 1 richting licht
heb namelijk lampjes waar ik ze in wil doen een soort kleine vazen van glas
Wat is het opgenomen vermogen van de hub in aan/standby stand?
Geen idee :(
0.1 watt geloof ik, of volgens Philips
Wat gebeurd er met de lampen als iemand de schakelaar omzet, volgens mij ben je dan machteloos remote..
Als je de stroom er af haalt, werkt niets meer :)