Sony Xperia Z Zwart Review

renzo4000 3 maart 2013, 2.545 views

Sony Xperia Z Zwart

Pluspunten

• Het design is gewoonweg top. Mijn inziens is dit het mooiste toestel van dit moment, ik durf zelfs te beweren dat de XZ het design van de iPhone ruimschoots voorbij streeft en dat is toch een erg groot compliment aangezien de iPhone vaak als benchmark wordt gebruikt. Als ik hem naast mijn S3 leg zie je het schaamrood op de kaken van Samsung verschijnen. Eigenlijk belachelijk dat ze hier niet meer aandacht aan besteden. Ik ben bang dat de S4 wederom een plastic fantastic gaat worden, maar dat is nog even koffiedik kijken.
  • Performance van het toestel is gewoon goed, net een slag beter de dan S3. Als je nagaat dat dit toestel toch meer pixels moet aansturen.
  • RAM is gewoon top, ik heb behoorlijk wat apps draaien en geinstalleerd (+/- 50) en ik houd ongeveer 600MB aan vrij geheugen over. Bij mijn S3 is dit gewoon slecht geregeld (regelmatig vertragingiingen en redraws).
  • De XZ is stof- en waterdicht, niet persé een must maar toch erg prettig en relatief uniek (zeker tov de andere top toestellen zoals de iPhone, HTC One, S4(?)
  • Het display is erg mooi en scherp. De kleuren spatten van het scherm, met name als de Bravia Engine meedraait (ik kan niet wachten op een custom rom waarbij deze engine standaard aan staat )
  • Helderheid is goed tot zeer goed. Daarnaast preseteert de telefoon in direct zonlicht boven verwachting goed. Met mijn iPhone, S2 & S3 ging dit meestal niet zo best.
  • Accuduur is gewoon "goed". Ik verwacht van een smartphone dat hij het een dag volhoudt. Hij hangt elke nacht aan de lader dus dat vind ik prima. Ik zit nu op 68% waarbij het toestel 11 uur aan is, waarvan 1u30m schermtijd.
  • Ik verwacht dat dit nog wel beter wordt na een aantal laad cycles. Mijn S3 was iig niet beter of slechter.
  • De camera is prima. Het is geen toppertje maar ook geen slechte kwaliteit. Voor mij is dit prima aangezien ik zelden foto's maak.

Minpunten

• Ontbreken van een fysieke homeknop + touch back- en menu knop. Ik vind dit jammer en prettiger werken op mijn S3. Het is ook een beetje zonde dat je een deel van je display moet inleveren voor softbuttons. Het voelt een beetje dat je hiermee de winst van een 5" scherm verliest. Dit geldt natuurlijk niet wanneer je films/foto's bekijkt.
  • Zoals besproken en bekend, de kijkhoek is gewoon niet goed. Hier had Sony echt nog winst kunnen behalen en was het toestel helemaal top geweest. De zwartwaarden zijn "ok" voor een LCD. Echter als je van amoled afkomt is dit gewoon inleveren.

Afgelopen zaterdag (02-03) mijn Xperia Z ontvangen. Ik heb voor dit toestel gekozen aangezien mijn Samsung Galaxy S3 de geest had gegeven. Hij ligt nu nog ter reparatie bij Samsung en dit kan nog wel weken duren (en een beetje tweaker kan niet zonder een smartphone hé :))

Mijn historie van toestellen is redelijk divers maar over het algemeen "high end". Mijn laatste toestellen zijn de HTC Desire, iPhone 3GS, Iphone 4, Galaxy s2 en Galaxy s3. Hiermee heb ik in ieder geval een goede vergelijking kunnen maken.

Ik ben niet zo goed in het reviewen, dat laat ik graag aan andere tweakers over die dat veel beter kunnen. Maar het aantal plussen en minnen zal ik in ieder geval benoemen.

Verdict:
Afgaande van onderstaande plussen en minnen heb ik besloten dat de XZ toch nog even mag blijven. Ik kijk het de komende tijd aan en anders mag hij op de V&A. Kortom voor de twijfelaars, gewoon kopen dat toestel op dit moment is dit het beste toestel. Ik denk echter wel dat de XZ het heel erg moeilijk gaat krijgen met de HTC one en de Galaxy S4 ...

Plaatjes zal ik later nog even toevoegen bij beter licht.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Zwart?

Ik vind het toestel prachtig maar ik ben als de dood voor die plastic lagen op de voor en achterzijde van het toestel. Volgens YouTube filmpjes krast deze veel sneller dan het glas wat eronder ligt. Je kan het eraf pulken maar het glas heeft geen oleofobische laag dus is een vingerafdruk magneet die moeilijk schoon te krijgen/houden is.

Daarnaast had ik toch meer verwacht van de Xmore RS sensor (of hoe dat ding heet), Sony gaf aan dat het een hele nieuwe dimensie van fotografie zou zijn, dat valt gewoon vies tegen. Ook het ontbreken van een Snapdragon 600/800 processor zoals de HTC Onze en enkele andere toestellen is een gemiste kans. Deze zijn energiezuiniger en leveren tot 40% betere prestaties.

Gecombineerd met de relatief slechte batterij prestaties en de slechte kijkhoek en van het scherm, is dit toch een beetje jammer allemaal. Ik geef het design echt een 10 maar de uiteindelijke uitwerking komt nog altijd niet in de buurt van de iPhone 5/4S wat betreft batterij prestaties, camera, gebruikte materialen en afwerking + krasvastheid.

Een beetje jammer van Sony dus, het had echt werkelijk een magnifiek toestel kunnen zijn.Dat gezegd hebbende, ik vind het wel netjes dat het toestel water en stofvast is, jammer dat het alleen is met de klepjes en niet zoals Alcatel met een onzichtbare waterdichte en waterafstotende coating zonder klepjes.
Glas heeft wel een oleofobische laag. Zie de andere reviews hier en op youtube.
Thanks voor the heads up, maar ik weet niet zo goed wat dit met mijn review van doen heeft?