Sweex Galaxy (ATX, No PSU, LCD, Zwart) Review

Avalaxy 27 april 2008, laatste update op 27 april 2008, 540 views

Sweex Galaxy (ATX, No PSU, LCD, Zwart)

Pluspunten

• Prima prijs
  • LCD panel met gadget-gehalte
  • Genoeg ruimte voor HD's
  • Airduct

Minpunten

• Lichte resonantie
  • Redelijk goedkoop gebouwd
  • Geen handige HD bay met klemmetjes
  • Gebruik aan ruimte voor 120mm fans

Mijn algemene beoordeling voor de Sweex Galaxy LCD behuizing is voldoende/goed. Ik heb de behuizing bijna 2 jaar in bezit, en ben er nog steeds tevreden mee.

De bouwkwaliteit is wel redelijk. De zijpanelen gaan er vrij lastig af, want daar heb je veel kracht voor nodig. De zijpanelen zijn ook niet echt dik, hebben scherpe randjes, en de binnenkant is niet echt netjes afgewerkt omdat ze niet (net als de buitenkant) netjes gespoten zijn. De kast is ook vrij makkelijk te bewegen, dus zou om kunnen vallen als je er hard tegenaan stoot. Er zitten 4 rubberen voetjes onder om resonantie tegen te gaan, en de kast recht te houden. Over het algemeen vind ik het een beetje goedkoop, dun, metaal, maar qua bouwkwaliteit gaat de kast door voor een voldoende.

De inbouwmogelijkheden zijn redelijk, maar zeker niet geweldig. De hardeschijven en andere optische schijven moeten met 4 schroefjes vast gezet worden, maar dat schroeven gaat nogal zwaar. Er zit wel aan beide zijden een soort voetje om de hardeschijf op te vangen als je alle schroefjes eruit haalt. Voor de gewone thuisgebruiker is er genoeg ruimte qua hardeschijven, en videokaarten passen ook prima (de mijne althans). Er zit op het zijpaneel ook een airduct richting de CPU fan, dus mocht je de bijgeleverde AMD/Intel boxed HSF gebruiken dan kun je deze mooi gebruiken. Als je een rechtopstaande HSF zoals de Arctic Freezer hebt dan kun je de airduct er gewoon af schroeven.

De koelingsmogelijkheden zijn redelijk. Er is plaats voor 1x 80mm outtake fan, en 2x 80 mm intake fans, of 1x 10mm intake fan. De intakefan kan echter niet al te veel lucht aanzuigen, want er zit een LCD schermpje voor, waardoor de lucht alleen door 2 dunne strips aan weerszijden van het LCD scherm aangezogen kan worden.

Het exterieur vind ik mooi, maar dat is heel persoonlijk. De kast is zwart met zilveren randjes, wat ik zelf erg mooi vind. Er zit ook een LCD schermpje op dat de tijd aangeeft, de datum, CPU temperatuur, GPU temperatuur en case temperatuur. Teven kun je er de snelheid van je (intake) casefan mee regelen (low/med/high) en er zitten 4 indicator LEDjes op. Ook vind ik het LEDje in de power-button erg mooi (fel blauw). De bovengenoemde temperatuursensors zijn echter een beetje overbodig, want deze moet je met een draadje en plakband bevestigen aan je onderdelen, en daarmee meet je alleen de temperatuur van de heatsink, en niet van de Core zelf. Het LCD panel werkt met een batterijtje (gewoon een BIOS batterijtje), en als deze op is (wat bij mij erg snel gebeurde) dan worden de instellingen van je LCD schermpje bij elke reboot gereset.

Qua resonantie is de kast lichtelijk een tegenvaller aangezien de kast nog wel eens mee wilt trillen met de hardeschijf of andere onderdelen. Daarnaast isoleert de kast het geluid ook niet. De rubberen voetjes hadden ook beter gekund, en een meer isolerende drivebay had ook erg welkom geweest.

Al met al is het een prima kast voor mensen met een laag budget.

Heb jij ook een Sweex Galaxy (ATX, No PSU, LCD, Zwart)?