Corsair Hydro H100i Review

sHELL 2 maart 2013, 3.792 views

Corsair Hydro H100i

Pluspunten

• goede koeling
  • redelijk simpel
  • goed te configureren

Minpunten

• luidruchtig tijdens het opstarten
  • bijgeleverde fans niet correct
  • afhankelijk van corsair support
  • binnen 1 maand tijd is de RGB led dood gegaan

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Deze H100i aangeschaft als vervanging van mijn intel stock koeler.

Deze review is tevens van uit het oogpunt van normaal gebruik. Ik heb een i5 3570K die stok draait, verwacht dus geen uitgebreide load test en tabellen met temperaturen.

Voordat ik overging op aanschaf van deze water koeler heb ik natuurlijk eerst naar alle opties gekeken, maar vooral mijn aankoop gebaseerd op een aantal belangrijke persoonlijke punten.
  • Ruimte rondom de cpu
  • Koelvermogen en afvoer van warmte
  • Gemak
Punt 1 is simpel. Ik wil gewoon met mijn handen er bij de meeste componenten kunnen komen zonder dat ik een kilo aan koelvinnen en ventilators er uit moet slopen. Lucht koeling was al vrij snel geen optie meer.

Punt 2 is natuurlijk ook belangrijk, maar ik was niet zo zeer ge´nteresseerd in het directe koel vermogen van waterkoeling.
Het voornaamste punt voor mij was dat de warmte letterlijk bij de CPU vandaan gehaald word en echt 30 cm verderop via de radiator de kast uit gaat.
Hiermee voorkom je de opbouw van warmelucht in de kast wat vooral in de zomer tijdens een hittegolf nog wel eens voor problemen zorgde in mijn situatie.

Punt 3, als ik dan uiteindelijk voor waterkoeling ga moet het natuurlijk wel simpel zijn. Ik had geen trek in slangetjes, tankjes, pompjes en andere onzin. Een kant en klaar gesloten systeem had dus mijn voorkeur.

Na alles op een rijtje te hebben gezet kwam de H100i met kop en schouders boven alles uit, ik las wel dat er wat problemen waren met de koelers, ruis in de pomp, firmwares en andere zaken. Maar voor dat soort dingen zijn meestal wel oplossingen te bedenken.

Dus ging ik overstag en heb em gekocht. Hij komt in een best grote doos, voorzien van handleiding, de unit, 2 fans en aansluit materiaal voor intel en amd.

Installatie

Het monteren kost wel wat tijd, de fans zitten los en je krijgt de indruk dat je een klein bouwpakket hebt. Maar als je de handleiding goed volgt kan er weinig fout gaan. Ik heb de set in een Corsair 800D gebouwd en de kabels zijn prima weg te werken in deze kast.
Tijdens de installatie was ik overigens ook erg blij met het feit dat ik bij de achterkant kan komen van mijn moederbord. Als je een kast hebt die dat niet heeft zul je het hele moederbord moeten los schroeven van de kast om de H100i te monteren.

Ik lees ook regelmatig op internet dat er fouten zouden staan in de handleiding. Aangezien ik meer kijk naar de plaatjes dan wat er geschreven staat ben ik eigenlijk geen problemen tegen gekomen. Dan nog, de montage is kinderlijk eenvoudig en als je IKEA kastjes inelkaar kunt draaien dan moet dat met de H100i ook lukken.

De positieve dingen:

Als je van een stock koeler af komt dan is dit echt een verademing, 26 graden op idle is iets wat ik met stock koelers niet vaak heb gezien. Ik moet nog wat testen uitvoeren hoe warm het gaat worden onder load.

Ondertussen al wat testen gedaan, maar ik wacht nog op de nieuwe fans van corsair voordat ik hier mee verder ga.

Ruimte rondom je CPU, je kunt fatsoenlijk bij je geheugen en gewoon normaal je video kaart verwijderen/vervangen.

Link software is opzich best te doen, niet mij favoriete software paketje maar opties zijn vrij simpel te wijzigen. Je kunt profielen aan geven hoe elke fan moet reageren en uiteindelijk maximaal 4 fans aan sturen via de koel unit zelf.
Tevens is er op het corsair forum een actieve ondersteuning van het pakket en is er met enige regelmaat een update.

Ik heb al een probleem gevonden met de Link software, deze vraagt met enige regelmaat de SMART info op van de hardeschijf. Als er iets mis is met de hardeschijf (1 van mijn schijven heeft bvb een kapote temperatuur sensor) dan kan dat ook voor problemen zorgen.

De negatieve punten:

Op full load maakt het een enorme herrie, dit is direct al merkbaar zodra je de pc voor het eerst aan zet nadat je de H100i ge´nstalleerd hebt. Duurt maar een paar seconde, maar ik had het idee dat mijn kast weg wou vliegen.

De fans die ik er bij kreeg waren niet van het PWM type. (Dus 3pin aansluiting in plaats van 4 pin aansluiting) Heb hiervoor een support ticket lopen bij Corsair aangezien ze standaard wel met PWM fans geleverd worden.
Ik heb gemengde ervaring met de corsair support van extreem behulpzaam tot hopeloos, het zal mij benieuwen hoe ze dit gaan oplossen.

---update---

Corsair RMA is volledig ingedient en grotendeels goed gekeurd, zal mij benieuwen hoe snel ik de nieuwe fans binnen heb.

Mocht je dus de H100i kopen, controleer dan of de juiste fans bijgeleverd zijn. Met een simpele RMA en de kassabon krijg je nieuwe fans kosteloos toegestuurd.

Tevens een pluspuntje voor MyCom die mij zonder problemen de factuur konden toesturen per e-mail, had even geen scanner bij de hand dan dat heeft mij heel wat tijd en zorgen bepaard.

---update---

Lijkt er op dat ik weer een RMA aan kan maken, de RGB led is dood gegaan. Zal in de loop van deze week proberen te trouble shooten maar lijkt er op dat deze unit terug gaat naar corsair. IVM met deze situatie de algemene beoordeling een sterretje omlaag geschroeft.

Todo list:
  • spellcheck
  • foto's
  • load test
  • afhandeling met de corsair support afdeling voor de PWM fans

Heb jij ook een Corsair Hydro H100i?

Idle zegt bijna niks over de koelprestaties.

Mijn Mugen 2 houd een I7 920 zelfs nog op 27 graden tijdens idle.

Beter zou zijn om gewoon naar een streefwaarde als 35 toe te gaan, waardoor de fans weer minder hard hoeven te draaien/
Alvast een +2 van mijn kant. Na mijn eigen H80i review zat ik al uit te kijken naar een leuke H100i review. Goed dat je ook een todo list aangeeft!
Hah, thx en ja een todo lijstje is naar mijn mening eigenlijk verplicht.
Ik kom van een stock koeler af en voor mij was dat toch wel bijzonder.
Maar zoals je had kunnen lezen komen er nog wat testen onder load er aan.