Sennheiser HD 558 (Zwart) Review

Jolke 28 februari 2013, laatste update op 25 september 2014, 7.562 views

Sennheiser HD 558 (Zwart)

Fijne overear headphone voor een goede prijs. Open karakter moet je voor lief nemen, maar is wel veiliger en socialer in het verkeer en OV. Lange kabel met 6.3mm geleverd, waarvoor ik liever een kortere kabel met 3.5mm had gezien.

Pluspunten

• Bouw
  • Goed geluid (bas en hoge tonen)
  • Verwijderbare kabel
  • Goede earpads (geen gezweet)
  • Open (veilig op de fiets)
  • Tweakbaar

Minpunten

• 3 meter kabel met een 6.3 mm plug
  • Geen extra kabel (korter en met 3.5 mm plug) (edit: maar nu wel beschikbaar via eBay)
  • Open (herrie voor de medemens in OV)

Pre-intro (28 feburari 2013)
Ok, eerste review hier op Tweakers. Zal dus een aantal keren geüpdate worden - ook afhankelijk van jullie input. Opbouwende kritiek welkom. :)

Updates:
  • 13 maart 2013: mod uitgevoerd om de geluidskwaliteit te verbeteren
  • 27 oktober 2013: ervaring/tevredenheid na bijna een jaar toegevoegd
  • 25 november 2013: nieuwe draad en discussie over openheid toegevoegd
  • 25 september 2014: nieuwe kabel en discussie over kabelkwaliteit toegevoegd
Intro
Ik ben altijd al een fan van Seinheiser geweest. In de jaren '90 had ik een open koptelefoon van Sennheiser - weet helaas het model niet meer, iig erg kleurrijk. Die heeft het 10 jaar uitgehouden en toen waren de earpads wel versleten. Daarna in-ear koptelefoons van Sennheiser gehad, en die heb ik nog steeds.
Toen ik in 2010 de Samsung Galaxy S kocht, werd deze geleverd met headset. Een handige functie op de huidige headsets is dat je met één knopje naar het volgende/vorige nummer kunt gaan. Dit scheelt in je jas duiken en derhalve verdwenen de Sennheiser dopjes in de kast.
Waar ik nooit aan kon wennen was de erbarmelijke geluidskwaliteit van headsets. Je hebt geen bastonen en, omdat ze in je oren zitten, je hoort niets van de omgeving - erg lastig onderweg op de fiets of voor collega's op het werk.

Op zoek
Daarom ging ik in oktober vorig jaar op zoek naar een nieuwe koptelefoon. En dan met name inlezen (erg veel hulp gehad aan Tweakers hier) wat een goede koptelefoon is en waarom, en natuurlijk voor een degelijke prijs. Ik moet zeggen dat ik diect naar een Sennheiser gezocht heb en de andere merken buiten beschouwing gelaten heb. Why change a winning team?

Een aantal eisen die ik had:
  • verwisselbare kabel
  • koptelefoon over je oren
  • open koptelefoon
Punt 1: in verband met (toekomstig) electrische gitaar spelen; bij draadloos heb je altijd, zei het een zeer kleine, vertraging. Ten tweede, Sennheiser levert veelal een kabel van 3 meter mee - niet handig in je jaszak, plus bij mij gaat er nog wel eens een kabel kapot door er met een bureaustoel overheen te rijden. Ten slotte, verwisselbaar betekent ook dat je de kabel apart kan meenemen en dat maakt de koptelefoon weer een (klein beetje) compacter.
Punt 2: ik zit 8 uur per dag muziek te luisteren, en dan moet een koptelefoon niet op je oren zitten/drukken. Bovendien moeten de earpads van een goede kwaliteit zijn, zodat je niet gaat zweten.
Punt 3: een open koptelefoon is veiliger in het verkeer dan een gesloten. Nadeel voor je collega's met een open koptelefoon is dat ze mee kunnen luisteren naar een goed nummer. En die draai ik veel :)

Selectie en keuze
Met name de eis dat er een verwisselbare kabel bij dient te zijn, verkleint het aantal potentiële koptelefoons enorm. Op dat moment was de keuze uit een 4xx, een 5xx of een 6xx serie. De laatste is de professionele serie van Sennheiser en duidelijk te duur (voor mijn oren). De 4xx serie viel ook af en de 5xx serie bleef over. De 5x5 series waren al sinds 2005-2006 op de markt en ik las dat de 5x8 de (verbeterde) opvolger hiervoor was.
Goed dan komen we uit bij de 5x8 serie, waarbij de 598 het topmodel is en boven mijn budget lag; de prijs had ik tussen de 100 en 150 euro gekozen. Ik vond dat mijn oren niet goed genoeg waren om duurdere koptelefoon aan te schaffen. En daar heb ik nu nog steeds geen spijt van. Bovendien schijnt dat in de 598 en de 558 een identieke configuratie van de speakers te vinden is, behalve een stukje dempend rubber bij de 558. Wanneer je dit stukje verwijdert bij de 558, heb je ineens de geluidskwaliteit van de 598. Zie deze link. En zeg nou zelf... de kleuren van de 598, die kunnen echt niet :) Nou ja, smaken verschillen...

Het doorslaggevende argument voor mij dan voor de 558 te gaan ipv een 518, was de kwaliteit van de earpads. Bij de 518 had ik berichten gelezen dat deze minder comfortabel en duidelijk goedkoper aanvoelden dan die van de 558.

Voilà, keuze gemaakt: HD558. De koptelefoon in november vorig jaar gekocht, hier in Duitsland bij de Saturn voor 130 euro - dezelfde prijs als destijds de goedkoopste aanbieder bij pricewatch aangaf. :)
Tot op de dag van vandaag (4 maanden later) geen spijt van deze aankoop gehad. Sterker nog, vandaag de bevestiging gekregen om een koptelefoon met verwisselbare kabel te kopen. Daarover later meer.

Eerste indruk
Deze is altijd het belangrijkst. De doos is degelijk en stevig en de koptelefoon zit goed ingepakt. Ik had meteen het gevoel een goed en duurzaam produkt gekocht te hebben - het oog wil natuurlijk ook wat. De koptelefoon lag prettig in de hand, dat wil zeggen een prettig gewicht en niet te zwaar. Op mijn hoofd zat deze meteen goed: je kan links en rechts de koptelefoon uitrekken, zodat deze goed om je hoofd zit. De earpads pasten goed over mijn oren heen.
Het eerste nummer dat ik gedraaid heb? Eén van mijn favorieten; Iron Maiden, Fear of the Dark (320 kbps). Ik had letterlijk het idee in de muziek te zitten. De bas klonk enorm, maar niet té. Ik hoorde een duidelijke baslijn (sinds lang geleden), de afzonderelijk gitaren en heel goed de basdrum - iets waar ik ook graag op let. De hoge tonen kwamen desondanks ook goed door; Bruce Dickinson klinkt goed en de high-hats van Nicko McBrain klinken ook goed.

Ik heb de MOD in de earpads nog niet toegepast, maar ik wil eerst genoeg indrukken van de HD558 an sich hebben, om naderhand goed te kunnen oordelen of het geluid zoveel/zo goed verandert na de MOD. Dit voeg ik toe zodra ik dit gedaan heb.

Zoals gezegd, de koptelefoon draag ik ongeveer 8 uur per dag - dat is inclusief naar het werk fietsen/lopen en tijdens het werk. Als ik de koptelefoon af zet, om koffie te drinken of te lunchen, heb ik geen natte oren of vreemd gevoel omdat ik de koptelefoon zo lang op heb gehad.

Conclusie eerste indruk: wat een schitterende koptelefoon: goed geluid en zit lekker. De bouw is goed te noemen, ondanks dat alles van plastic is. De draai- en rekmechanismen zijn goed en betrouwbaar van kwaliteit. Het geluid is goed versterkt - met 50 Ohm impedantie is geen versterking nodig.

Kritische noot hier natuurlijk, ik kwam van een prut headset af, dus waarschijnlijk had elke duurdere koptelefoon goed geklonken. Dat klopt en dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. :)

Een goede (d)raad
De draad is lang, erg lang... 3 meter is gewoon te lang voor office use of in je binnenzak. Daarom ben ik meteen op zoek gegaan naar een kortere kabel. Verder zit er standaard een 6.3 mm plug aan de kabel, maar er wordt een 6.3 -> 3.5 mm adapter meegegeleverd.
Echter dit maakt de plug zo lomp groot, dat het er (a) niet uitziet en (b) erg onhandig werkt, bijvoorbeeld in je telefoon. In de koptelefoon zit een 2.5 mm aansluiting met een kleine inkeping om de kabel vast te kunnen zetten. De 2.5 mm is er een in de categorie met 4 ringen. Waarom is mij een raadsel, want aan de andere kant van de kabel zit een 6.3 mm plug met 3 ringen (L+R en GND).

Je kan voor ~10 euro een extra (originele) kabel van Sennheiser kopen (link) en er zelf een 3.5 mm plug aan vast solderen. Ik zou dit wel kunnen, maar ik weet dat dan de flexibiliteit van de plug minder wordt; deze kant van de plug zit aan de telefoon en in mijn binnenzak en zou dus vaak/veel onder spanning zitten. Breekbaar punt dus.
Ander optie: via eBay heb ik goedkoop vanuit UK een 1.5 m kabel besteld. Aan de ene kant zat een 3.5 mm en aan de andere kant een 2.5 mm plug. De lengte van de kabel was een plus, maar de 2.5 mm plug was te breed en die moest ik kleiner snijden. De plug was van plastic gemaakt, dus dat was geen probleem. De kabel zelf was natuurlijk niet van de degelijke kwaliteit als de Sennheiser kabel en de inkeping ontbrak. Maar een beetje doorduwen en de kabel past redelijk in de koptelefoon.
Ik heb er een aantal dagen van genoten, maar de stugheid van de kabel vond ik niet prettig. Bovendien was de 3.5 mm plug ook iets aan de grote kant, wat ik niet lekker vond zitten in de telefoon. Daarom deze kabels via eBay gekocht, waar aan beide zijden een 3.5 mm (smalle!) plug zit en de kabel is van dezelfde dikte als een headset - flexibel dus. Verder heb ik deze 2.5 -> 3.5 mm plug gekocht. Voor zulke prijzen wilde ik dit wel testen.
De 2.5 -> 3.5 mm plug past goed in de koptelefoon en dan met een kortere 3.5-3.5 mm kabel heb je een prima nieuwe kabel! Je moet nog wel even een kleine mod uitvoeren, zodat het plugje past. Zie foto's.

Foto's
Foto's van de HD558 zelf zijn in voldoende maat op internet te vinden. Hier dus alleen de foto's van de MOD om de 2.5 -> 3.5 mm plug passend te maken.
Foto 1 is na het verwijderen van de earpads. Let op: doe dit voorzichtig, want de randjes waarachter de earpads geklemd zitten, voelen niet heel stevig. Verwijder daarna de drie aangegeven schroeven.
Foto 2 is na het verwijderen van de speaker middels de drie schroeven. Schroef dan het printboardje los waarop het 2.5mm chasisdeel en de speakerdraadjes op vastgesoldeerd zijn. Daarna de schroeven van het plastic kapje in het orde kader verwijderen en los pielen. Dit houdt de plug tegen om goed in de koptelefoon gestopt te kunnen worden. Voilà, klaar.
Als je de koptelefoon dan toch open hebt, haal dan meteen de zwarte stukje plakband/rubber weg - dit verbetert de kwaliteit van de koptelfoon aanzienlijk en maak je feitelijk van je HD558 een HD598.
Foto 3 en Foto 4 laten, respectivelijk, de pluggen/kabel vooraf en achteraf zien. Aanzienlijke verbetering dus!

Erg tevreden met deze koptelefoon. De prijs/kwaliteit verhouding vind ik in order: 130 euro is veel geld, maar je krijgt er een goede kwaliteit koptelefoon voor terug. Verder gaat een koptelefoon meestal ook wel een aantal jaren mee. Als deze net zolang meegaat als mijn vorige Sennheiser koptelefoon, dan reken ik op 10 jaar. En dan is 13 euro per jaar ineens niet zo veel meer :)
Ik denk dat Sennheiser zich met deze koptelefoon meer richt op studio/professioneel gebruik, omdat er standaard een lange kabel met een 6.3 mm plug aanzit. Een dergelijke kabel met een 6.3 -> 3.5 mm plug is eigenlijk geen optie voor daily use. Persoonlijk had ik liever gezien dat Sennheiser een kortere kabel met een 3.5 mm plug meelevert.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Edit: 13 maart 2013: Vandaag dus ook maar meteen de MOD uitgevoerd, terwijl ik de koptelefoon klaar maakte om de plug passen te krijgen (zie verderop).
Resultaat: de middentonen komen een stuk beter uit de voeten. En nu voelt de koptelefoon nog beter!

Edit: 27 oktober 2013:
Na bijna een jaar in bezit nog steeds erg tevreden over dit model. Nog geen zichtbare verslijting aan de earpads - ondanks 5-dagelijks gebruik van 2-3 uur per dag.
Kwaliteit geluid ben ik meer gaan waarderen, als ik alleen mijn dopjes bij had, ook al waren ze van Sennheiser :) Wel heb ik nu het gevoel dat mijn MP3's te laag gesampled zijn - dat betekent dus opnieuw mijn CDs rippen.

Edit: 25 november 2013:
Ik vond de meegeleverde kabel te lang en onhandig met een 6.3 naar 3.5 mm verloopplug. Daarom had ik de headphone verbouwt en een custom-made kabel en plug via eBay besteld. Echter, het speciale Sennheiser bevestigingsmechanisme moest hiervoor uit de headphones verwijderd worden. Hierdoor zat de kabel wel ok, maar met een dikke jas aan gebeurde het vaker dat de kabel er wel eens uitschoot. Niets irritanter dan de muziek te verliezen als je net een goede solo zit :)

Daarom opnieuw naar een vervangingskabel gezocht op internet en wonder boven wonder, er is er (eindelijk!) een verschenen op eBay, zie hier.
Kabeltje inmiddels besteld en ontvangen (binnen 2 weken uit Hong Kong, not bad!). Headphone deels weer terug in elkaar gezet, bevestigingsmechanisme, en het kabeltje pas er goed in. Nu dus ook geen problemen meer dat de kabel er onverwachts uitschiet. Leuk aardigheidje aan deze kabel is dat er ook volume up/down en play/pause knoppen opzitten - helaas werken die bij mij niet. :( Ben in contact met de leverancier.

Ik heb ook mijn mening over de 'open'heid van de heaphone bijgesteld: als je veel met het OV reist, dan is een open headphone minder prettig dan ik dacht. Goed, het is erg persoonlijk, maar ik moet het volume omhoog gooien dat ik nog goed naar de muziek kan luisteren en daarmee stoor ik juist de andere mensen weer. Terwijl zij juist hard aan het praten waren, waardoor ik het volume op moest schroeven :)
Ook op de fiets met wind is een open headphone niet ideaal en verlies je relatief veel muziek.

Edit: 25 september 2014:
Inmiddels een nieuw kabeltje erbij gekocht, omdat de vorige toch iets te flexibel was en gebroken was op een paar punten.
Via eBay een kabeltje gevonden van 1.2m met aan de ene kant een 2.5mm (inclusief haakje erin zodat die direct in de HD558 past) en aan de andere kant een 3.5mm met 3 contacten, in plaats van 4 contacten bij de vorige kabel. Dit laatste was nodig, omdat ik inmiddels bluetooth headset (Sony SBH20) gebruik, waarin een 4-pins contact niet lekker werkt.
Het kabeltje zelf is dik maar heeft toch nog genoeg flexibiliteit.

Na anderhalf jaar bevalt de headphone nog steeds erg goed. Ik maak er dagelijks gebruik van en er zijn nog geen gebruikerssporen zichtbaar op de headphone zelf.

Heb jij ook een Sennheiser HD 558 (Zwart)?

Ik heb een vraagje.

Ik ben van plan om een andere set te gaan kopen voor mijn " gaming setup " Ik heb zelf nu een G35 van logitech maar ik begin me zwaar te irriteren aan het feit dat ik hem eerst lekker vond zitten en nu de bijna de hele hem aan het aanpassen ben.

Nu is mijn vraag.

Hoe is de bouwkwaliteit en is hij snel vatbaar voor krassen of vette vingers.

En ik heb veel van vele mensen gehoord dat het geluid heel erg goed is en tweakbaar 8-)

Dus ik wil van een Gaming heaset overstappen naar een normale koptelefoon met gewoon een redelijk goeie microfoon op standaard.

Anders denk ik gelijk om een studio headset te halen :)

Groetjes!
Bouwkwaliteit is goed te noemen. Ik gebruik de headphone dagelijks met muziek onderweg in het OV of op de fiets. Voor transport zit hij los in mijn tas en dat 'overleeft' die al 2.5 jaar lang.
Onlangs een HD439 erbij gekocht - wat een gesloten headphone is - maar die zit lang niet zo lekker en klinkt niet zo vol als de HD558.

Microfoon moet je er natuurlijk wel los bij doen, die zit niet bij deze headphone - maar dat begreep je al. :)
Thanks! :)

Merk je veel verschil van de Sennheiser HD 439 ?

En hoe stabiel blijft de slider voor je oren positie zegmaar. :)

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 15 september 2015 22:47]

Ja, heel veel verschil. De 439 is niet goed met de bas, die moet ik een stuk terugdraaien als ik net de HD558 gebruikt heb.

De slider is nog steeds stabiel. :)
Ik ben aardig wat bas gewend welke zou je me dan aanraden?

Want als je kijkt naar de G35 en die Sennheiser HD 558. Zou ik een veel lichtere over ear koptelefoon voelen ? :)
Het is inmiddels al een tijdje verder, maar ik heb een Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm gehad maar ik vond die toch niet zo goed klinken (persoonlijk) Hij zat wel goddelijk lekker om me oren en bouwkwaliteit was ok, maar ik had het gevoel alsof hij brak terwijl ik hem opzet met een beetje (buigen) even grof gezegd ;)

Bass was redelijk goed, maar er was wenig trable dus toen toch maar terug gebracht naar coolblue en m'n ouwe koptelefoon van 20,- gebruikt die ik al jaren in de kast heb liggen, de slider is daar echter minder van geworden en heb ik dat nou weer vastgezet met tape :P

Ik ga maar mijn oudere phillips koptelefoon gebruiken voor buitenhuis, en ik ga dan toch maar nog deze koptelefoon bestellen om deze koptelefoon nog even te proberen, hopelijk wordt dit ook de laatste :D

Zelf ben ik ook een fanaat van bas en hoge tonen en met een FiiO E10K Olympus 2 moet dat zeker wel goed komen! :)

Ik heb ook even weer terug gekeken naar de reacties en daar zeg jij dat de gesloten versie toch niet zo goed klinkt als de Sennheiser HD 558 maar als kan is mijn voorkeur toch liever closed, maar ik kan nergens een goeie gesloten koptelefoon vinden met mijn eisen (vergelijkbaar met die van jou) ;)

Ik ben benieuwd, heb deze headset toch maar net besteld bij bol.com dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt morgen tijdens een hevige sessie muziek luisteren en uiteraard gamen want ik gebruik hem alleen bij mijn pc

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 3 november 2016 19:54]

De 439 voldoet niet aan mijn eisen. Prima headset verder, maar ik vind hem lang niet zo goed als de HD558. Minder bass, minder hoge tonen, het klinkt allemaal wat vlakker.

Als je gaat luisteren, neem een paar nummers die je door en door kent. Er gaat met de HD558 een wereld voor je open. :Y
Ok, het is inderdaad een erg mooie koptelefoon met een mooie geluidskwaliteit, was nog niet echt tevreden genoeg over het geluid maar dat bleek aan de nummer te liggen die ik aan het proberen en was die ik expres niet in de lijst heb gezet

Wat jij zij, dat de headset wat vlakker klinkt is inderdaad zo, nou moest ik hier wel even aan wennen en vond ik hem in eerste instantie niet goed genoeg klinken, nou ik hem heb in-geluisterd en klinkt hij geweldig en ben ik er aan gewend! :)

Luister nu een aantal nummers:

Avenged Sevenfold - Shepherd Of Fire
Dr Peacock - Trip To America
Iron Maiden - Fear Of The Dark [Album Version]
Iron Maiden - 2 Minutes To Midnight
S. M. V. - Los tres hermanos

Ik vind dat de Sennheiser HD 558 ze erg goed neerlegt en ben ik zeker te spreken, terwijl ik eerst niet tevreden was als ik eerlijk mag zijn

De Phillips koptelefoon voelde ik meer bass (maar dat is ook on ear en heeft het kleinere drivers dus daar zal het verschil wel in zitten) en zijn de hoge tonen wat harder en klinkt hij toch wel veel scheller, achteraf gezien vind ik die Philips minder mooi klinken en is die Sennehizer is uiteraard gewoon beter dan mijn vorige goedkope headset oOo

Ook doet hij het uitstekend met lage tonen zowel hoge tonen en vind ik hem op dat gebied echt een beest bij de juiste nummers, en ik heb vanavond even BF1 gespeeld met deze koptelefoon en dat was gewoon geweldig!

Ik vond het volume van de koptelefoon in eerste instantie wat te zacht klinken maar mijn FiiO E10K Olympus 2 moest ik hiervoor even op High Gain zetten zodat ik hem eventueel nog kan opschroeven in plaats dat de FiiO op zijn max staat

Al met al erg tevreden! De equalizer was toch niet nodig want ik wilde de 558 headset hetzelfde instellen als de Phillips, een andere headset klinkt nou gewoon anders dan de andere en kun je ze achteraf gezien toch niet met elkaar vergelijken! ;) :D

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 5 november 2016 19:35]

Goed te lezen dat je tevreden bent. :)
Heb je de mod ook toegepast, dwz het foam eruit gehaald?

Voeg Fear of the Dark van Iron Maiden aan je lijstje toe. Dat was het nummer waarmee mijn ogen oren open gingen.
Ik vind het nog niet nodig om die mod te doen, het geluid is prima en ik heb nog geen zin om die koptelefoon open te maken als ik eerlijk mag zijn :)

Maar ik heb hiervoor dus een Beyerdynamic DT 770 PRO 80 Ohm gehad maar die vond ik minder goed klinken als de Sennheiser koptelefoon, te weinig trable maar wel goede mids en bass

Daarom heb ik nu toch maar de HD558 besteld aangezien deze koptelefoon wel mijn eisen voldoet! En gelukkig bevalt deze headset me wel want ik was die Beyerdynamic binnen een paar uur al zat

Ik ga alleen straks wel even een ander kabeltje bestellen want ik vind de kabel die je erbij krijgt net ff wat te lang en ik vind de aansluiting aardig groot zo bij elkaar met het verloopje ;)

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 6 november 2016 13:22]

Dat is precies de kabel die ik ook nog steeds in gebruik heb. Na twee jaar intensief gebruiken, werkt nog steeds prima. En ik haal elke dag de kabel in en uit de headset. :)
Ik heb erg genoten van deze headset, maar... :'(

Echter ga ik de headset helaas retourneren, aangezien mijn vader de muziek kon horen op de gang, mijn vader kwam toen wel bezorgd binnen als ik zo vrij mag zijn omdat te zeggen, "dat hij wel veelte hard staat" :P

Nou heb ik dit proberen uit te leggen dat de klankast open is en je daadwerkelijk alles kunt horen, en dat het wel mee valt hoe hard het zou staan, aan het begin dacht ik dat het wel mee zou vallen hoe mijn ouders erop zouden reageren, en je kon het idd wel redelijk horen op de gang

Dus om het te voorkomen dat ze binnenkomen voor de muziek, (omdat mijn vader waarschuwt voor de gevolgen voor later, :P) heb ik toch besloten om de Audio-Technica M50x te gaan proberen, en dat is een gesloten koptelefoon

Dus mijn ervaring, TOP GELUID, Open klankast, no go for me, verder super comfortabel, helaas een redelijke sound leak op een redelijk hard volume, helaas ga ik maar afschijt nemen van deze koptelefoon omdat het redelijk irritant is als je vader binnenkomt als je een solo van Arch Enemy aan het luisteren ben :P, ik ga toch maar opzoek naar een gesloten koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 25 november 2016 04:10]

Heel goed. Ik heb deze sinds ruim een jaar dagelijks in gebruik: zowel op de fiets als in het OV. Prima kwaliteit en zeker voor die prijs!
En hoe was de kwaliteit van de kabel met de "afstandsbediening"? Ik gebruik namelijk wel een iphone en hier zou het wel op moeten werken (volgens de advertentie: volume Remote & Mic for iphone). Heb je dit toevallig wel uitgeprobeerd?
Hier zit geen afstandsbediening in. Geen idee waar je die info vandaan hebt, staat ook niet in de advertentie.

Als je de kabel gaat bestellen, zal het ivm Chinees Nieuwjaar wat langer duren.
Top dan ga ik deze ook bestellen!
Is het verwijderen van het stukje "tape" aan de binnenkant het waard? Of levert het zo weinig profijt op dat mensen zonder veel verstand van audio (zoals ik) het niet zouden merken?
Ik heb het pas na een paar weken verwijderd en toen vond ik het echt een verbetering.
Mijn vorige hoofdtelefoon is een Sennheiser HD535. Een pracht van een koptelefoon, alleen na 15 jaar viel het schuim en leer uit elkaar. Als vervanger heb ik deze hoofdtelefoon aangeschaft. Deze kwam nog het meest in de buurt van de HD535 hoewel de openheid van de HD 558 me zwaar tegenviel. Daarom heb ik ook de MOD uitgevoerd maar ben daar beslist niet positief over. De telefoon klonk op zicht al een beetje "hol" bij spraak en dat werd nog eens versterkt door de MOD. Een avond geluisterd in zijn originele staat en daar vond ik de hoofdtelefoon wat "hissen" bij het cymbalen werk. De hoge tonen zijn wat rauw. De bas is zwaarder dan de bas van de HD535 maar niet mooier. Sennheiser heeft volgens mij zich willen meten met de boem-boem uitvoeringen van de concurrenten. Hoe meer bas hoe mooier denken ze, jammer. Met de MOD heb ik het een uurtje uitgehouden en zoals ik al aangaf geen verbetering voor mijn oren. Wel heb ik een eigen MOD. Deze had ik al bij de HD535, meer als noodzaak dan als MOD. Het deel dat tegen de oren zit had het al eerder begeven. Het was een viltlaag. Ik heb toen een iets dikker laagje zwart vilt geplaatst (2 mm dik - Bertus Workel). Vreemd genoeg was dat een hele verbetering in het algehele geluidsbeeld. Het geluid werd "rustiger" zonder dat het afbreuk deed aan de definitie. Deze MOD heb ik nu toegepast bij de HD558. Gewoon dezelfde viltschijven. De HD558 wordt hierdoor "afgeremd" en wordt rustiger. De saxofoon op de CD van Ariel Kalma - Serenity pt.1 begon te leven. Het nummer Lotus Leaves - Restless van Bob James werd een stuk droger in de bas en de piano was prachtig helder. Ik blijf het jammer vinden dat deze HD558 een opgefokte bas heeft ten opzichte van de HD535. Ik herstel de HD535 dan ook in ere met een stel nieuwe velours kussens (home made).
"Wanneer je dit stukje verwijdert bij de 558, heb je ineens de geluidskwaliteit van de 598". Volgens mij heeft de HD598 toch echt een andere driver dan de HD558.

[Reactie gewijzigd door Henshin op 22 september 2013 23:34]

@ Henshin
De drivers van de 558 en 598 zijn hetzelfde, dat wordt hier beschreven: Link

Goede review Jolke, ik heb zelf de 558 ook, ben er ook zeer tevreden over. Naast het goede geluid is de koptelefoon zeer comfortabel. Net als jij heb ik de mod ook uitgevoerd, na het verwijderen van de rubbers zijn de middentonen inderdaad beter/helderder.
Thanks, Zigg! Na bijna een jaar in bezit, nog steeds zeer tevreden over deze koptelefoon!
Iemand een idee (software?) hoe ik deze headset beter kan reviewen? Spectra, demping, etc...?
Sennheiser verkoopt zelf een 1.2 meter kabel met aan één uiteinde een 2.5mm plug en aan het andere uiteinde een 3.5mm plug. Geschikt voor de HD 518, HD 558 en HD 598. Zie:
Die kabel staat ook bij de accessoires op de productpagina:

De kabel kost ¤23,70 inclusief verzendkosten.
De drivers van de 558 zijn inderdaad hetzelfde als die van de 598! Ik heb de 558 nu circa 2 weken en ben er erg over te spreken. Vandaag heb ik de foam mod toegepast en ik ben zeer te spreken over het resultaat, het geluid is wat ruimer en de vooral de midden en hoge tonen zijn een stuk beter. Verder lijkt de bass wat dieper en rauwer. Al met al erg tevreden!
Fijn zo, goed te horen dat de mod bevalt. :)

Na 3 jaar dagelijks gebruik ben ik ook nog steeds een tevreden gebruiker. Nauwelijks slijtage, zelfs niet bij het continue in en uitsteken van de kabel in de headphone.
Goed vooruitzicht voor mij dus! :p Had ook niks anders verwacht van sennheiser. :)
Yep, kwaliteit staat hoog in het vaandel bij Sennheiser. :Y