Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart) Review

FelixAkk 26 april 2008, laatste update op 26 april 2008, 959 views

Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Super prijs/kwaliteit verhouding
  • Sennheiser geluid zonder draad
  • Geen afbraak aan geluidskwaliteit op lange afstand
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit/ontwerp

Minpunten

• ~§35 te duur (imo)
  • Zit niet echt comfortabel
  • RS130 voor sommigen waarschijnlijk betere keus.

Intro
Als je er een bent die zich ook dagelijks helemaal de tierelier ergert aan draden die achter stoel poten etc. blijven hangen, en op die manier regelmaat koptelefoons door hun levensduur heen jaagt (kabel breuk etc.), dan ben je waarschijnlijk zeer gebaat bij een draadloze koptelefoon.

Algemene beoordeling
Subliem geluid! Hij voldoet volledig aan de verwachtingen die je hebt bij een Sennheiser. Het beloofde bereik van 150m zit er misschien niet tot op de laatste centimeter in, maar is zelfs voor zij met een park als tuin waarschijnlijk voldoende.

Voor en Sennheiser tel relatief gezien meestal best wat neer, maar je krijgt zoals je verwacht wel waar voor je geld: Een kwaliteit draadloze koptelefoon, betaalbaar voor de consument.

Kwaliteit geluidsweergave
de geluidsweergave komt fijn gebalanceerd over. Ik merk dat ik bij deze koptelefoon het volume vrij ver kan opengooien en er een geweldig indrukwekkend, toch kraakhelder en niet pijnlijk hard geluid uit krijg. Geweldig voor muziek, film en gaming om helemaal weg te wanen in een andere wereld. Ruimtelijk weergave van geluid pakt ook goed uit, en haalt het bij het gamen gemakkelijk bij mijn oude 5.1 Zalman koptelefoon.

Het gesloten ontwerp sluit allochtoon geluid goed buiten. Het bereik is zeer goed. Tijdens het bewegen door ruimtes, zeker wanneer je al redelijk wat afstand hebt, merk je regelmatig pufjes ruis langskomen. Een beetje als het ontsteken van lucifers. Ik heb verder ook gemerkt dat bij bepaalde oriŽntaties van de koptelefoon er een bereik is van enkele graden waar het geluid sterk verstoord is. Verder is er altijd een duidelijk hoorbare achtergrond ruis. Met name wanneer het volume hoger staat is het heel sterk merkbaar. De zender blijkt ook zeer gevoelig voor andere objecten die storing veroorzaken. Iets dat me eerst ten onrechte deed vermoeden dat hij ding kapot was: draadloze huistelefoon en een radiator. Heb hem nu pal naast mijn scherm staan, waar vreemd genoeg een soort van aura blijkt te zijn waar er helemaal geen verstoring is.
Ondanks al het bovenstaande, dat misschien als grove nadelen overkomen, stoort het mij niet het minst. De storing/achtergrond ruis verhoud zich altijd dusdanig tot de helderheid/volume van het geluid dat het moeilijk afbraak doet aan de ervaring.

En last but not least: de compressie functie is ook nog merkwaardig. Het doet eigenlijk niet meer dan het volume dynamisch veranderen, afhankelijk van het geluid. Bij zachte geluiden gaat het volume hoger, en hoge pieken worden juist omlaag gehaald (word allemaal bij de zender gedaan). Ik vind het werkelijk een geweldige feature en heb hem vaak aan staan (lang niet altijd, er zijn genoeg gevallen waarbij het geluid vervormd over gaat komen) en geeft bij gaming een beetje quasi-HDR geluid. Voornamelijk voor slechthorende zal het deze feature welkom zijn.

Gebruiksgemak
Hierover hebben de mannetjes bij Sennheiser goed over nagedacht. De koptelefoon is prima voor dagelijks gebruik. Je hangt hem na gebruik op, waarmee je hem ook gelijk oplaad. Zonder stroom zit je praktisch nooit. Volume, aan/uit, links/rechts balans en een knop om opnieuw de zender te zoeken. The works.

Enige wat me opviel is dat ik het geluid andersom hoorde. Na even goed te kijken bleek ik hem verkeerd om te dragen. Omgedraait, maar dan voelt hij werkelijk aan alsof ik hem verkeerd om draag. Misschien is het ik en men hoofd weer, maar hij zit werkelijk niet zo comfortable als andersom.

Bouwkwaliteit en afwerking
Prima!

Voor bekant de zelfde featureset als de RS130 (hij mist SRS Surround, maar heeft dan weer wel de compressie functie) en zo goed als het zelfde ontwerp, betaal je ~§ 35 meer. En ook vanwege mijn motievatie hieronder, vind ik dat hij toch wel wat goedkoper had mogen zijn.

RS140 of RS130?
Er zullen er vast wel meer zijn die het zich ook hebben afgevraagd voor ze een aanschaf deden. Ik ook. Uiteindelijk ben ik voor de RS140 gegaan vanwege het gesloten ontwerp. Reden? Ik was bang dat de RS130, welke zo goed als identiek is aan de RS140 maar een open ontwerp heeft, makkelijk van je hoofd af zou glijden/vallen als je bijvoorbeeld voorover gebogen over een bureau zit of iets wil oppakken. Ik heb dit vaak bij andere koptelefoons gehad met een open ontwerp. Ik nu ik deze heb en draag realiseer ik me dat de RS130 waarschijnlijk geen problemen zou hebben gegeven. De koptelefoon klemt goed om je hoofd. Door het open ontwerp zit mij oorschelp juist de hele tijd tegen de speaker, iets dat ik op een of andere manier altijd pijnlijk heb gevonden, en je bij een open ontwerp niet hebt (bij de RS130 zit er dan een schuimkussen). Ik raad daarom juist de RS130 aan, die een goed stuk goedkoper is, en SRS Surround heeft. Iets dat volgens andere reviewers tijdens gamen goed zijn werk zou doen.

Meer info? Nuttige links na wat googlen:
RS130-140 review op Amazon.com
Forum draadje over koptelefoons die de voeten nemen en van het hoofd neigen te vertrekken

Heb jij ook een Sennheiser RS 140 (Zilver, Zwart)?

:? Positief: Super prijs/kwaliteit verhouding en Negatief: 35 euro te duur :?

Leg eens uit?

Als ik je goed begrijp zou Positief: goede kwaliteit en Negatief: 35 euro te duur beter kloppen met je verhaal, toch?
Het enige verschil tussen open en gesloten hoofdtelefoons, is de behuizing, die bij open hoofdtelefoons dus open is en meer geluid doorlaat en een ander geluidsbeeld geeft, het heef niks te maken met de manier waarop ie op je hoofd zit. Ik krijg bij deze review niet de indruk dat je dit helemaal helder hebt, bij deze dus wel ;)
Ik heb een RS120. Nou weet ik niet of dit bij de RS130/RS140 hetzelfde is, maar na het ding een jaartje of 2 gebruikt te hebben is de volumeknop een beetje brak geworden.

Als ik er aan draai heb ik vaak of links of rechts brak, half of geen geluid. Het kost aardig wat friebelwerk om het geluid aan beide kanten weer goed te krijgen. Soit, ik ga 't binnenkort repareren, maar ik vindt 't niet echt getuigen van goede bouwkwaliteit.

Een ander minpunt wat ik ondervonden heb is dat de meegeleverde oplaadbare batterijen icm het opladen op de houder best snel capaciteit verliezen als je 't ding telkens terughangt.

Als je 'm zo graag andersom draagt, dan zet je toch de stereo output van je geluidskaart andersom?