Leadtek GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast A400 GT TDH Review

Luuk1983 9 augustus 2006, 8.493 views

Leadtek GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast A400 GT TDH

Pluspunten

• Speciale koeling
  • Uitgebreid pakket
  • Relatief goedkoop
  • Goede beeldkwaliteit TV-OUT
  • Goede overclocker

Minpunten

• Ventilator liep een enkele keer aan
  • Stof verzameld zich snel op het roostertje boven de ventilator

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het eerste wat opvalt als je de doos openmaakt, is de grootte van de koeling op de videokaart. Dit is een massief koperen koeling, maar daarover laten meer. In de doos zit alles wat je kan verwachten bij een videokaart. Het pakket is zeer uitgebreid. Er zitten allerlei kabels in voor het aansluiten van een TV zoals S-VHS, composite en allerlei verloopstukken. Daarnaast zitten de volledige versies van Prince of Persia en Splinter Cell: Pandorra Tomorrow in de doos. Al met al een net pakket.

Als we naar de videokaart zelf kijken, heeft deze de gebruikelijke aansluitingen. Eén analoge poort, één DVI-poort en een TV-OUT-poort. Zoals ik al eerder vermeldde, is de koeling van massief koper. Hierdoor blijft de kaart lekker koel. Standaardtemperatuur is 59 graden, wat volgens mij redelijk aan de lage kant is. Van mij had de ventilator wat groter gemogen, maar het geluidsniveau is zeer acceptabel. Het enige wat ik een keer gemerkt heb is dat de ventilator net even iets aan liep. Edit: Ik heb laatst de kast open gehad, wat een stof trekt dat ding aan! Nou staat mijn computer wel op de grond en zijn niet alle lege PCI sloten afgedekt, maar er zat een laagje stof op het roostertje boven de ventilator! Net zoals bij een wasdroger. Dat is wel iets om op te letten, dadelijk wordt de kaart heter als de minder goed koele lucht aangevoerd kan worden.

De prestaties van de kaart zijn prima. Ongeveer wat je zou verwachten van een 6800GT. Mijn 3DMark score (met P4) is 4807. Dit is gewoon een prima score waar verder niks meer over te zeggen is. Ik vind dat de kaart een scherp beeld geeft. En dat merk ik vooral bij de TV-out als ik op de TV kijk naar de computer. Ik vind de beeldkwaliteit veel beter dan dat van mijn 9800Pro. Dat is natuurlijk relatief, want mijn 9800Pro was ook prima, maar ik vind deze kaart net een stapje beter.

Ik heb laatst de videokaart eens overgeclockt om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Reden: een 3dmark05 topic op een forum waarbij ik persé de hoogste score wilde halen ;) . Ik ben niet tot het uiterste gegaan natuurlijk, maar met een redelijke overclock kwamen er toch ruim 700 3dmark05 punten bij, helemaal stabiel. Dat waren ongeveer 5600 3DMarks! Dat vind ik erg net. De core draaide op dat moment op 414MHz ipv 350 en het geheugen op 1.12GHz ipv 1.0. Dat vind ik een mooie prestatie en misschien kan het nog sneller! De temperatuur blijft dan nog steeds zeer aangenaam. Dit zal mede door de koperen koeling komen denk ik.

Met drivers heb ik geen problemen, nooit gehad eigenlijk in al die jaren dat ik een nVidia-kaart gehad heb. De prijs van de kaart was in verhouding met andere 6800GT's een stuk minder. Ik heb 'm voor 360 euro gekocht. Andere kaarten zijn over het algemeen duurder en hebben dan ook nog eens een stock cooling. Daarom vind ik de prijs/kwaliteit verhouding (mede ook door het nette pakket software en accesoires) erg goed.

Edit 17-01-06:
Na de kaart uit de kast te hebben gehad (geheugen erbij prikken) is er blijkbaar iets fout gegaan. Het beeld via de D-Sub mist het blauw van de RGB kleuren. Uiteraard ziet het bureaublad er dus niet correct uit. Het ligt zeker niet aan de monitor en aan het AGP slot. Ik heb even een FX5900XT erin gedaan en toen werkte alles wel gewoon goed. Ik kan uiteraard moeilijk de kaart de schuld geven, want waarschijnlijk heb ik het zelf gedaan, misschien toch niet helemaal goed ontladen ofzo...

Ik heb mijn CRt bakkie nu gewoon met adapter aan de DVi poort hangen. Niet ideaal, maar werkt wel prima natuurlijk. Dual monitor opstelling zit er echter met deze kaart niet meer, oftewel beperkt, in.

Edit 09-08-06:
Met de hoge temperaturen buiten van afgelopen zomer (38 graden) ben ik tot de conclusie gekomen dat op 412 / 1120 (ipv 350 / 1000) de koeling van de kaart niet voldoende is. Ik heb 2 x 80mm fans in de kast en een Zalman 7700Cu op de CPU, maar de videokaart wordt al snel >85 graden, ondanks de koperen koeling. Een tafelventilator heeft uitkomst geboden.

Hoewel er pas bij 120 graden een waarschuwing gegeven wordt slaat de computer vast bij zware spellen zoals F.E.A.R. en Prey. Het beeld is ineens dan totaal garbled en even later crashed de computer. Ook voelt de koeling erg heet aan. Al met al dus niet ideaal. Maar goed, het zijn dan ook wel extreme temperaturen. Toch een puntje minder voor de koeling.

Misschien niet helemaal eerlijk (overclocken met die temperatuur), maar het valt me toch een beetje tegen.

Heb jij ook een Leadtek GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, DVI), WinFast A400 GT TDH?

Dus jij vind 59 graden laag, ik heb dan welliswaar een XFX 6600GT kaart maar de mijne word met mijn zelf er op gezette koeling (de VF700CU van Zalman) maar 35 graden idle en 45 stressed. 8-)
En ik denk zelf dat er tussen de productie van de warmte tussen de 2 chips wel wat verschil zit maar niet zoveel dus mischien is een andere koeling toch wel leuk. :)
en als je wilt overclocken denk ik dat je toch wel een iets betere koeling nodig hebt. :)
Nou er is een heel verschil tussen temperatuur voor een GPU en een CPU. Waar het bij een CPU al rond de 70 graden oppassen wordt, gaat bij de GPU pas bij 120 graden een signaal dat je moet opletten. 55 tot 60 graden is totaal geen uitzondering voor een videokaart en is dan ook prima. Het is inderdaad wel zo dat hoe lager de temperatuur, hoe beter waarschijnlijk.
Ik heb mijn LEADTEK A400GT TDH nu al een jaar, ben er nog steeds zeer tevreden mee.

Maar dat dat roostertje stof verzameld is normaal, dat roostertje filtert namelijk al die rotzooi zodat de ventilator zelf niet vies wordt. Haal dat roostertje er maar eens voor de grap af, het zal je dan opvallen dat alles nog steeds schoon is vanbinnen.
Ja zeker, ik ben er ook wel erg blij mee dat het in dat filter blijft hangen! Het enige 'gevaar' is natuurlijk wel dat als er erg veel stof op komt dat de airflow misschien niet geweldig meer is en de kaart te heet wordt. Maar ik heb inderdaad liever dat ik om de paar maanden even het stof eraf moet poetsen dan dat het stof in het binnenwerk van de fan verdwijnt!
ik heb deze kaart nu ook, daarvoor een 6800GT Gainward gehad, maar dat liep toch echt een STUK beter.
Dat is haast onmogelijk aangezien het dezelfde core gebruikt, zelfde clocksnelheid etc.. alleen een andere koeler.

Ligt waarschijnlijk dan aan je drivers of OS.
Als je een kaart hoog in het vaandel houdt, dan moet de kaart ook goed uit de bus komen als je hem vergelijkt met andere 6800GT's.

Er is een 6800GT -GoldenSample versie van GainWard die geleverd wordt met een tooltje zodat je hem standaard als een Ultra kan laten lopen. Dit is mogelijk doordat deze kaart SNELLER geheugen heeft dan de meeste andere GT's en ook over een betere cooling beschikt.

Zie: http://www.neoseeker.com/...ws/gainward6800gtg/2.html

Deze kaart zit in mijn systeempje en ben blij dat ik voor deze keuze ben gegaan gezien de prijs / performance verhouding
Ik heb deze kaart ook in't bezit, ook voor 359 euro gekocht (bij Alternate, reviewer ook vermoed ik). Heb hem nu een maand of 4. Mijn OC gaat niet veel hoger, 420 core 1130 geheugen, ik haal hier ongeveer 5900 3dmarks 2005 mee, en 13006 3dmarks 2003. Voor de rest kan ik het stofverhaal onderbouwen, kaart werd bij mij ook warmer na een weekje niet uitzuigen van de fangrill. Vond de koeler standaard wat ruidluchtig, heb er dus een arctic silencer op gepoot, die doet nu 56 graden idle en 72 graden stressed. Wel een verschil met mijn oude 9600 pro'tje (40 graden stressed). Wel een ontzettend fijne kaart, die mijn oude systeempje de nodige 3d-power gaf..
Indeed :Y)
Alternate :r