Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS207+ Review

akakiwi 28 april 2008, laatste update op 28 april 2008, 5.420 views

Synology DiskStation DS207+

Pluspunten

• Hoge transfer snelheid
  • Makkelijk te configureren
  • Goede beveiliging
  • Overzichtelijke UI
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Installatie
  • Traag als je foto's rechtstreeks vanaf de machine in je Windows Vista Image Browser bekijkt

Kwaliteit voeding Score: 4
Algemene beoordeling
De installatie was een hel (zie verder), maar de performance en het gebruiksgemak is meer dan dik in orde. Als je gebruik maakt van de standaard meegeleverde photostation en blog software merk je dat dit, zelfs voor de leek, appeltje eitje is.
De 2 400GB schijven draaien in RAID 1. Hierdoor is 400GB beschikbaar voor opslag van data.
Het apparaat produceert niet veel geluid, waardoor hij ook in je woonkamer zou kunnen staan.

Inbouwmogelijkheden
Het is alleen mogelijk om 2 SATA schijven in te bouwen.

Vormgeving
Het apparaat zelf ziet er zeer mooi vormgegeven uit. Het zou prima staan in de woonkamer naast je WII ;) . Aan de voorkant heb je 4 statuslampjes (status/lan/disk1/disk2) en een blauw powerlampje.

Installatiegemak
De installatie verliep, op z'n zachtst gezegt, niet soepel. Eerst volgens de handleiding de beide disks gemonteerd, daarna het apparaat in het netwerk gehangen. Na power on bleef het statuslampje oranje knipperen. Daarmee geeft ie aan dat er iets mis is met de schijven. Nou, dat kan natuurlijk kloppen, want het waren niet geformateerde schijven.
Echter, de installatiesoftware die meegeleverd was, kon geen Synology Server vinden in het netwerk.
Firewall, virusscanner, anti-spyware en anti-rootkit (complete AVG pakket) stonden allemaal uit. Het was ook niet mogelijk om de installatie wired uit te voeren via een cross cable direct naar het apparaat.
Anyway, na 5 uur aanmodderen was het nog niet gelukt. (OS: Windows Vista Ultimate)
De volgende dag het apparaat aan een Windows XP SP2 machine gehangen en daar gaf ie dezelfde foutmelding. Een collega van me gaf toen de tip: "Haal er eens een schijf uit". Nadat ik Disk2 ontkoppeld had, kreeg de installatiesoftware 'm wel gevonden. Apparaat uit elkaar geschroeft, Disk1 ontkoppelt en Disk2 aangekoppelt en weer kreeg de software 'm gevonden. Daarna beide schijven aangesloten en toen ging alles ineens heel vloeiend.
Jammer dat het zo moest, maar ja.
Hierna ging de installatie van een leien dakje.

Gebruiksgemak
Alles wijst zich eigenlijk min of meer vanzelf. Het opzetten van Photo Station 3 gebeurd haast zonder input van de gebruiker en daarna werkt het goed. Configureren van gebruikersrechten, publieke en private foto albums is een kwestie van minuten en doe je haast met 2 vingers in de neus.
Natuurlijk moeten er nog instellingen op je router worden gemaakt om het apparaat van buiten je eigen netwerk te kunnen benaderen, maar daarvoor moet je je router gewoon kennen.
De torrent-client werkt fantastisch, maar mist wel enkele informatie gegevens die bijvoorbeeld een uTorrent wel heeft, zoals een statusoverzicht van je share ratio en totaal geuploade MB's.
Met het aanmaken van shared folders moet je wel even opletten dat je 1 root folder maakt waar je je data in gaat zetten. Dit is puur omdat dat makkelijker mapped in je OS.

289,= is natuurlijk niet echt goedkoop voor alleen een behuizing. Inclusief de 2 schijven en verzendkosten kom je dan al snel 515,= lichter uit de shop. Maar, daarvoor krijg je wel een apparaat dat, als het eenmaal geinstalleerd is, dat geld meer dan waard is. Er is voldoende informatie op internet te vinden, goede ondersteuning vanuit de fabrikant en hij is gebruiksvriendelijk.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS207+?

Ik heb ook een Synology draaien, nu ongeveer 2 maanden. Ik kan me ook niet vinden in jouw installatie"hel" ;-) (?)

De vragen die ik had (heb) werden allemaal vakkundig en snel opgelost via het synology forum op de website van de fabrikant en de importeur. Die laatste kun je ook alles vragen waar je mee zit, ze denken met je mee op een manier die ik niet vaak meemaak.
Het lijkt er op dat jij daar geen gebruik van hebt gemaakt?

Er zijn een heleboel slimme oplossingen aanwezig op die site, zeer de moeite waard om daar eens rond te kijken!

Software installeren ging simpel via de opties firmware update. Maar inderdaad, je moet eerst wel verbinding hebben met de Synology DS!
Ik herken niks van de installatie problemen die je noemt, bij mij werkte het in in combinatie met Vista in 1x prima en ongeveer 30 minuten na het uitpakken van de doos had ik een volwaardig NAS met RAID1 in mijn netwerk hangen. Geintegreerd in het Win2003 domein en al.

Opvallend is dat ik hem juist wel lawaai vind maken, de fan die er in zit lijkt zich aan te passen aan de temperatuur want ik heb het idee dat hij soms bij heftig gebruik wel wat enthousiast van zich laat horen. Genoeg reden voor mij om hem ergens onder het bureau in een hoek weg te stoppen, de lampjes boeien mij toch niet verder. :)

Ik ben met je eens dat hij niet goekoop is, maar je krijgt er een hoop toegevoegde waarde voor terug. In vergelijking met andere NAS stations met ruimte voor minimaal 2 schijven valt de prijs best mee. Zie ook het tijdschrift PCM van vorige maand, er stond een hele uitgebreide review in van wel 20 van die systemen. Deze kwam er erg goed uit, wat voor mij reden was hem aan te schaffen.
Heb de Synology nu een maandje draaien met 1 schijf. Misschien dat ik hierdoor de problemen tijdens de installatie niet ken. De rest is kan ik mij goed in vinden.

Waar ik nieuwschierig naar ben is hoe snel je dataoverdracht via 100mbit of gigabit netwerk gaat. Ik heb (nog) mijn server via wireless aangesloten wat gelijk mijn beperkende factor is.

Zelf heb ik nu een website op draaien, wat voor mij een nieuwe ervaring was en dat ging gemakkelijker dan verwacht. Daarnaast poort 5000 geforwared om zo op afstand mijn download programma te bedienen en op het werk een torrentje in de downloader te zetten, ideaal!
Ik heb deze NAS inmiddels ook ongeveer 2 maandjes draaien en bij mij ging de installatie perfect (1 x 750 gb).

Verder is de ondersteuning door synology ook goed, ik heb al regelmatig firmware updates gehad. En natuurlijk de support voor eigen software (sabnzbd+).
@Kailash.
De vragen die ik had, daarvoor kreeg ik geen antwoord gevonden op het forum. De support via de mail die ik had (heb) met 1 van de supportmensen gaat inderdaad snel en zeer meedenkend.

Het apparaat is verder echt fantastisch. Je moet alleen even rekening houden met zaken zoals bijvoorbeeld port forwards in je router om sommige connecties sneller te laten gaan. Torrents gingen traag, totdat ik een port forward deed.

@Pogostokje.
Hij staat bij mij in de meterkast. Daar heb ik er niet zo veel last van.
@ poster van review

Heb nu diverse NAS stations geplaatst bij diverse mensen/bedrijven. Allen werken naar behoren en alles ging iedere keer op dezelfde wijze. En dat verliep allemaal goed.

Interface is flawless en de software die erbij geleverd zit is super. Wellicht had je de nieuwste software moeten downloaden en de schijven leeg moeten maken!?