Razer Lachesis (Rood) Review

Kanarie 22 april 2008, laatste update op 22 april 2008, 2.440 views

Razer Lachesis (Rood)

Pluspunten

• On the fly DPI
  • Veel knoppen

Minpunten

• Waardeloze sensor
  • Vorm (persoonlijk)
  • Drivers laten te wensen over m.b.t. installatie, zeker in 64-bits besturingssystemen

Slangen
Na de Diamondback, Copperhead en Deathadder, is de nieuwste Razer muis vernoemd naar een heel geslacht slangen, de Lachesis.

Sensor
De Lachesis is een 4000DPI laser muis die gebruik maakt van een nieuwe sensor van Philips. Dit in tegenstelling tot eerdere Razer muizen die allen gebruik maken van sensors van Agilent. Het bijzondere aan deze Philips sensor is dat het een zogenaamde 'twin eye' sensor is. Dit betekent dat er een aparte sensor is voor horizontale en verticale bewegingen.
Helaas wordt al snel duidelijk dat deze nieuwe sensor zich totaal niet kan meten met de sensoren uit de andere Razer muizen, ook niet met de 1e-generatie laser-sensor uit de Copperhead.
De sensor heeft dusdanig veel moeite met het herkennen van het oppervlak dat de cursor regelmatig over het beeld schiet. Ook komt het voor dat horizontale, of verticale, bewegingen enige tijd 'vast' staan. Wanneer je de muis dan even optilt en weer neerlegt werkt het weer.
Deze problemen zijn niet de schuld van het muisoppervlak, aangezien het gebeurde op elk oppervlak dat ik getest heb (Razer Exactmat (wit + zwart), fUnc1030, witte tafel, vel A4, houten tafel).
Er zijn sinds de introductie van de Lachesis een aantal firmwares vrijgeven die deze problemen op moeten lossen. Helaas is dit nog steeds niet gelukt.

Vorm
De Lachesis is een vrij kleine muis, zelfs nog iets kleiner dan de Diamondback. De muis is compleet bedekt met een rubber-achtig materiaal wat erg prettig vasthoudt, maar wel snel vies wordt. Het scrollwheel is op zich prettig, maar scrollt niet zo fijn als bij de Deathadder. Ook maakt het scrollwheel van de Lachesis wat meer herrie.

Drivers
De Razer drivers hebben redelijk veel features. Het installeren van de drivers kan soms wat lastig zijn, niet altijd wordt de muis goed gekoppeld aan de drivers, waardoor de instellingen in de drivers geen effect hebben.
Volgens verschillende personen op het Razer Blueprints forum is het in XP64 en Vista64 nog lastiger om de drivers goed aan de praat te krijgen.
Bovendien zit er in elke Razer drivers sinds de Diamondback een vervelende bug. Wanneer je de driver om wat voor reden dan ook afsluit (inloggen als andere gebruiker bijvoorbeeld), dan zal je een BSOD krijgen na 100 muisklikken.
quote: aion
Razerhid.exe creates the semaphore, passes the handle to razerlow.sys, waits till the semaphore is released by same filter driver, then queries the mouse state and waits again and again.

With every release, razerlow.sys increments the semaphore's count.
With every alerted wait, razerhid.exe decrements it.

However, if there is no razerhid.exe process, razerlow.sys will indefinitely increment the semaphore's count until it reaches the allowed maximum (in this case 100) and the unhandled exception STATUS_SEMAPHORE_LIMIT_EXCEEDED is raised, thus provoking a bug check.
Al met al is de Lachesis nogal teleurstellend voor zo'n dure muis. Voor minder geld koop je een Razer Deathadder die simpelweg foutloos is. Wil je liever een muis met een neutrale vorm, de Razer Diamondback3G heeft dezelfde sensor als de Deathadder, voor een nog lagere prijs.
De Lachesis is een verspilling van je geld en Razer moet zich schamen dat deze muis door de Quality Control is gekomen.

Heb jij ook een Razer Lachesis (Rood)?

Ik zou bijgod niet weten waarom je zoveel problemen hebt hoor? Mijn Lachesis werkt al goed vanaf day one, en is nog versoepeld met de nieuwe firmwares.
Misschien een defectje ergens in de muis?

Trouwens, dat er zoveel negatieve berichtgeving is is mijns inziens redelijk normaal. Als je product perfect werkt ga je het niet in je hoofd halen om dat even op het forum van de fabrikant te posten (enkele rare kwibussen negerend). Daarentegen, als het niet werkt is het eerste wat mensen doen het hele fabrikantsforum bij elkaar gaan roepen ;)

En ik zeg niet dat je een slechte review hebt geschreven, want een review is ALTIJD een subjectief gegeven. Vooral de ergonomie, die ik dus perfect vind bij de Lachesis.
Maar je argument dat dit geldverspilling is vind ik toch wat te ver gaan, vooral als je weet dat 'ie bij mij perfect werkt, en ik ben zeker niet de enige. En je argument dat er "zoveel negatieve berichten" zijn, heb ik denk ik ook weerlegd :+
Het is een structureel probleem van de Lachesis, niet een bijzonder probleem van mijn exemplaar. Ik ben moderator op Razer Blueprints (community site) en bij elke launch van Razer gaan er wel rare dingen mis, maar de Lachesis spant de kroon.

Alle moderators van Razer Blueprints hebben van Razer een gratis Lachesis gekregen als bedankje voor ons uitgebreide forum. Al deze mensen hebben exact dezelde problemen als ik hier beschrijf.
Omdat ik de Lachesis gratis heb gekregen hoef ik dus ook geen aankoop van 70+ euro te rechtvaardigen en te doen alsof alles OK is.
Razer heeft eerder ook alle Blueprints moderators een Razer Deathadder gegeven, en geen van allen heeft daar problemen mee.

De vele problemen met de Lachesis vallen dus niet af te schuiven op 'alleen mensen met slechte ervaringen posten op het forum'.

[Reactie gewijzigd door Kanarie op 22 april 2008 23:08]

Nee inderdaad, dat verandert het plaatje natuurlijk. Maar goed, als Microsoft een gedrocht als Vista op de markt mag zetten voor 300, dan mag Razer zich ook wel eens mispakken voor 70 zeker?

Ik wilde gewoon duidelijk maken dat niet ALLE Lachesis(sen?) problemen geven. Maar met je extra info hierboven kun je inderdaad wel stellen dat Razer zich met de Lachesis mispakt heeft. Tja, ze moeten natuurlijk ook hoge verwachtingen invullen, en proberen volgens mij net iets teveel spitstechnologie in een apparaatje te stoppen, waardoor de kans op defecten natuurlijk groter wordt. Ik vond de Copperhead eigenlijk de beste die ze ooit hebben uitgebracht (ben nogal fan van symmetrie, dus de Deathadder was wat minder), en ik persoonlijk vind de Lachesis een waardige opvolger. Maarja, we zullen zien wat m'n tweede exemplaar doet nietwaar 8-)
vista een gedrocht? ga je mond spoelen! Ik durf te wedden dat 70% van de Vista gebruikers net zo tevreden is over Vista als over XP. 10% heeft inderdaad problemen en geeft dat aan....de overige 20% doet zelf iets fout of is te lui om te kijken hoe Vista werkt (en zeggen dan maar dat Vista niks is)

Ik vind dat als een muis het niet goed doet (wat heel wat makkelijker product is als een OS). Dat hij dan inderdaad keihard afgekraakt mag worden, een muis moet gewoon 2 dingen doen....werken en stevig zijn (zeker als het ook nog eens een flink duur model is)
Lol, dan nog geef je mij argumenten om Vista een gedrocht te vinden hoor. Als SLECHTS 70% het even goed vind als XP, dan vind 30% het SLECHTER. Maar moet een nieuw OS niet beter zijn dan het vorige? Dus als 70% het even goed vind, dan heb je stilstand.

En stilstand is ... Jawel :P

Maar goed, we beginnen af te dwalen. Natuurlijk spreek ik niet goed dat Razer een grote uitval heeft in z'n producten (veel defectjes) maar Razer is ook niet zo'n groot bedrijf, terwijl ze wel bijna altijd voorop lopen qua technologische vernieuwingen. Die combineren is niet zo simpel.
nee dat zeg ik niet. ik zeg dat 70% het net zo goed vind werken als XP en 20% loopt te blaten, omdat het iets anders is. De meeste mensen zijn bang voor verandersing en schieten in de weerstand. Vista is gewoon een goed OS, waarvan je amper menrkt dat je in een ander OS zit als Xp (ja het ziet er iets anders uit, maar that's it)

en een klein bedrijf hoort juist betere producten op de markt te brengen, dit is gewoon hals-over-kop gedaan zonder eerst de kwaliteit te checken. Vind ik een grove fout voor een dure muis. Dat mijn acer muis na 3 dagen al overleden was, nouja...vervelend maar die was 5 euro. Dit mag gewoon niet kunnen...
Daarbij moet ik het toch HEEL erg oneens zijn, Vista is toch wel degelijk een gedrocht IMO, ik weet niet of je je ervan bewust bent, maar computer leveranciers zijn toendertijd "XP Restore" Cdtjes mee gaan geven met hun systemen, aangezien vrijwel iedereen een schofthekel aan Vista had, De laatste ervaring die IK ermee had, daar zal ik niet eens over begi- *I.Explorer crasht*, zoiets dus. hetzelfde gebeurde ook op mijn desktop, floep! weg is explorer.exe, ik was laatst nog bij een vriend die net op het punt stond om Vista SP1 te installeren

*Auto update*
Error
*Nog es proberen*
Error

Tja..dan maar handmatig he

Zo gezegd zo gedaan
*Error*
Foutmelding nalopen, navragen op een aantal fora. Ja daar hadden er meer problemen mee...
We proberen het nog eens
*Error, Pc loopt vast*

Wat zullen we nou dan kr- *Blue Screen*

"Gewoon een goed OS" ? I beg to differ ;)
Duidelijke review, maar toch jammer dat deze tegenvalt.
Zelf wilde ik deze muis aanschaffen maar als ik het zo lees kan ik beter bij mijn Copperhead/Deathadder blijven.
Sterker nog, ik had een Lachesis gekocht begin dit jaar en was binnen enkele weken terug overgestapt op mijn G5. Nu haal ik een Deathadder - want zo'n Lachesis vertrouw ik niet meer. 4000 DPI is vast fantastisch als de muis het doet zoals hij het hoort te doen, maar bij mij hapert hij om de zoveel minuten en schiet hij dan ineens alle kanten het beeld over.

Helaas ligt dit niet aan een enkel fabrieksfoutje, want het is een bekend firmware probleem bij Razer en een vriend van mij die rond dezelfde tijd ook zo'n muis kocht had precies hetzelfde probleem (maar dan nog erger). Het leukste is dan nog wel dat de firmware die dit probleem zou moeten verhelpen enkel maar mijn Lachesis heeft gedood - die doet nu echt niks meer.

Ik had van Razer wel anders verwacht. De Viper en Diamondback muizen en de Barracuda headset werkten perfect, maar dit is echt niet om aan te zien.

EDIT: DeathAdder dus gekocht, aangesloten en geupdate - 0.0 problemen, werkt perfect. Alleen de Lachesis heeft muis-verpestende firmware problemen blijkbaar. (plus de deathadder is aanzienelijk comfortabeler, als je rechtshandig bent)

[Reactie gewijzigd door Droniac op 1 augustus 2008 21:24]

De Deathadder is een geweldige muis zonder problemen die ik iedere (rechtshandige) durf aan te raden.
Waarom zou je willen upgraden als je een Deathadder en Copperhead hebt?
yup, oude diamondback > all

[Reactie gewijzigd door Chefbierrr op 22 april 2008 14:13]

beetje mij als spammer beschouwen...schaam je. Je eigen review is anders ook niet veel soeps, anyway...ik heb geen problemen ermee op mijn pikzwarte corepad...werkt perfect!
Pfff, heb geen problemen met mijn Lachesis voor mij is de vorm heerlijk en zelf zit ik al op 3500DPI met spelen (steeds hoger;p). Met drivers nooit geen problemen gehad.
1 ding is wel minder en dat is dat hij met klikken wel een beetje herrie maakt. Maarja een headset op en heb er geen last meer van:P

[Reactie gewijzigd door JerX op 22 april 2008 14:40]

Ik vind deze review inderdaad nogal erg negatief. Ik had eerst ook cursorjumps maar na firmware versie 1.64 heb ik daar geen last meer van gehad en werkt ie perfect. Lekker groot en ligt goed in de hand (kan voor iedereen anders zijn, maar ik neem aan dat je dat eerst test voor je 'm koopt).
Je negativiteit vind ik dus een beetje ten onrechte. Bij de meeste mensen werkt ie gewoon goed.
Bij de meeste mensen werkt ie gewoon niet goed. Ik kan spreken voor 7 andere mensen die allen een nieuwe Lachesis hadden, allemaal met dezelfde problemen. Ik neem aan dat jij voor jezelf spreekt.

Firmware 1.64 maakt de problemen minder, maar lost ze niet op. Ook heeft firmware 1.64 nog steeds last van een 'vertraagde' cursor t.o.v. eerdere firmwares waar de muis directer reageerde.
Ziet niemand dan dat hij vergelijkt met een ouder product wat in zijn ogen en wat waarschijnlijk ook wel waar zou zijn, beter is. Het gaat om een nieuw product dat t.o.v. het oude gewoon niet beter is en daarbij duurder.