Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V) Review

Ploink 22 februari 2013, laatste update op 26 november 2014, 1.522 views

Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)

Degelijke 12V 5A voeding met hoge efficiency >=87% en stabiele uitgang spanning. Let op, dit is geen universele voeding. Spanning is niet instelbaar en plugjes niet verwisselbaar.

Pluspunten

• Efficient
  • Koel en stil
  • Stabiele spanning

Minpunten

• Geen netkabel meegeleverd

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4

Waarschuwing
Veel tweakers kopen tegenwoordig apparaten en onderdelen direct uit China via verkoop sites als Ebay. In de EL-kroeg wordt regelmatig gewaarschuwd voor het zelf importeren van voedingen en andere apparaten die op netspanning werken.
De verkoper ontduikt hiermee de Europese wetgeving die de consument beschermt tegen gevaarlljke produkten. Als het apparaat niet via de reguliere kanalen wordt ge´mporteerd en gekeurd, hebben de keurmerken die er op staan geen enkele betekenis en heel vaak betreft het een onveilige produkt dat de keuring hier nooit zou doorstaan.

Vroeger kocht ik ook voedingen via Ebay, maar toen ik er een open maakte en vooral toen ik een LED driver kocht die direct 325V gelijkgerichte netspanning op de uitgang had staan, ben ik daar wel van genezen.

Zie ook mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?

Ik kocht deze voeding om een wetenschappelijk apparaat te voeden, maar hij is met 60W krachtig genoeg voor een PicoPSU of om met een splitter kabeltje meerdere 12V apparaten te voeden.

De connector is een standaard 12V power uitvoering, geschikt voor een socket met een 2.5mm center pin. Het is goed om hier op te letten want er zijn ook apparaten met een 2.1mm center pin, die je vaker aantreft op apparaten die minder dan 1A nodig hebben.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Hohlstecker_und_Hohlbuchse_5%2C5x2%2C5.jpg/350px-Hohlstecker_und_Hohlbuchse_5%2C5x2%2C5.jpgBron: Wikipedia

Een 2.1mm plug past niet in een 2.5mm socket. Andersom past het fysiek wel, maar het maakt vaak geen contact. Dit kun je verhelpen door de pin wat te verbuigen, maar dat is niet erg betrouwbaar.

Dit is dus geen universele voeding in die zin dat er meerdere connectortjes bij zitten of dat de spanning instelbaar is. Je moet het doen met een vaste spanning en een vaste connector. Dit kan een nadeel zijn, maar ook een voordeel omdat het zo compacter en robuuster is. Er is ook een 19V en een 24V versie beschikbaar.
Wel is het een klein nadeel dat er geen standaard IEC C13/14 voedingskabel is meegeleverd, maar een beetje tweaker heeft daar wel een paar van in de kast liggen ;)

Volgens de PDF datasheet is de voeding Level V compliant met een efficiency van >=87% gemiddeld. Het "Level V" label is net zoiets als het "80+" label voor een desktop PC voeding en garandeert ook een zeer laag sluipverbruik.

Om de voeding te testen heb ik een zeer geavanceerde schakeling gebouwd, bestaande uit...
... 1 weerstand van 12.0Ω. Dit levert bij deze voeding een stroom van 1A bij 12 Watt.

Daarnaast heb ik nog wat meet apparatuur aangesloten:
  • Fluke 17B multimeter (Uit Chinese fabriek, maar wel een Fluke)
  • Tektronix 340A skoop.
  • TTi PFM1300 frequentie meter.
  • Conrad energycheck 3000
Omdat ik toch bezig was heb ik ook een paar voedinkjes uit de kast gehaald om te meten, sommigen van bedenkelijke kwaliteit. Ik weet nu welke naar de schroothoop gaat.

Resultaten
VoedingSpanning230V powerEfficientieHF ripple(RMS)
Seasonic 12V/60W12.09V13.8W88%8.5mV 24.6kHz
311P0W044 12V/1.4A (XS4ALL Fritzbox)11.98V14.2W84%26mV 71kHz
Asian Power 7.5V/2A (oude scanner)5.9V4.5W65%106mV 22.5kHz
Onbekend 12v/1A11.914.5W81%10.5mV 50kHz
Chinese LST-K121000-SE 12V/1A12.00V15.2W79%16mV 165kHz

De Seasonic voeding heeft dus bij een belasting van 12W (slechts 20%) een efficiency van 88% en dat is uitstekend.
De efficiency getallen moet je wel met een korreltje zout nemen. De Conrad Energycheck is niet zo heel nauwkeurig en uit ervaring weet ik dat ie ongeveer 0.5W te laag aangeeft, dus dat heb ik er maar bij opgeteld.

Ripple
Onderstaande hardcopy van mijn skoop laat de 24.6kHz ripple zien. Deze frequentie is overigens niet constant bij de meeste voedingen, maar varieert in meer of mindere mate met met vermogen en temperatuur.

Niet elke voeding had een meetbare ripple op 100Hz, zo ook deze. De grafiek die je hier ziet komt door aliasing, de signaal frequentie is hoger dan de samplerate van de skoop bij deze instelling.

Tot slot een plaatje van de waardeloze 7.5V voeding. Let op de schaal: 100mV per hokje. Dit exemplaar is afgeschreven.

Heb jij ook een Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)?

Bedankt voor deze mooie review!
Ik kan hier dus helemaal niets mee, desalniettemin nette review met een erg hoog tweak gehalte.
Als je het ook voor leken begrijpelijk maakt krijg je van mij +3, nu "slechts" +2