Qpad MK-85 Review

beast1909 22 februari 2013, 678 views

Qpad MK-85

Pluspunten

• Fantastische aanslag
  • Stroeve finish voelt fijn aan
  • Hoger aantal aanslagen per minuut
  • Hoge bouw kwaliteit
  • Fijne features (USB Hub, line in+out)
  • Beperkte branding

Minpunten

• Verlichting Numlock, Capslock en game modus dimt niet mee
  • Media toetsen ver van functietoets af
  • Software rechtvaardigt hogere prijs in vergelijking tot MK-80 absoluut niet.

Enkele maanden terug is mijn toetsenbord, een Logitech G15, overleden. Van de ene op de andere dag reageerde niets meer. Omdat ik iets nieuws kopen zeer leuk vind, belande deze dus zonder enige moeite in de prullenbak. Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar een nieuw toetsenbord in een aantal webshops.

Hierbij viel mijn oog op enkele zeer dure toetsenborden, de zogeheten mechanische toetsenborden. Ik had hier geen ervaring mee en kwam op Tweakers op het Grote mechanische toetsenborden topic terecht. Na mij wat verdiept te hebben in de voordelen en de (beperkte) nadelen besloot ik dat mijn volgende toetsenbord een mechanisch toetsenbord zou worden.

Na wat speurwerk heb ik gekozen voor een Qpad MK85. De prijs was redelijk voor een mechanisch toetsenbord (120 euro) en er zaten voldoende features op. Het belangrijkste doorslagpunt is dat overige mechanische toetsenborden met Brown switches geïmpoteerd dienden te worden, omdat mechanicalkeyboards.nl er nog niet was.

Ik heb het toetsenbord nu ruim 4 maanden in bezit. Ik zal het keyboard beoordelen middels de volgende kopjes:
-Bouwkwaliteit
-Features
-Tekstverwerking
-Gaming

Bouwkwaliteit
Bij het uitpakken kreeg ik al direct de indruk dat ik met een kwaliteitsproduct te maken had. Het gewicht is een stuk hoger dan rubber dome toetsenborden. Het snoer is omwikkeld door een sleeve en is lekker dik en stevig. Ik vind het toetsenbord er persoonlijk ook erg mooi uitzien. Het Qpad logo op de spatie toets en de Q hadden van mij niet gehoeven, maar overal valt de branding mee.
De keycaps hebben een stroeve finish, wat erg fijn aanvoelt tijdens het typen. Er zit precies voldoende ruimte tussen de toetsen om de aanslag van meerdere toetsen te voorkomen. Ik heb zelf redelijk grote handen/vingers, waardoor een verkeerde aanslag snel gemaakt is.
Het geluidsniveau is wat je kan verwachten van een mechanisch toetsenbord: redelijk aanwezig en zeker harder als een rubberdome. Ik kan mezelf er niet aan storen gezien ik vaak harde muziek op heb. In een woonkamer waar TV wordt gekeken zal het ongetwijfeld minder gewaardeert worden.

Features
De MK85 komt met specifieke software.Deze is echter zeer eenvoudig qua uiterlijk en mogelijkheden. Je kan makro’s toevoegen aan specifieke toetsen van het bord. Het maakt hierbij niet uit welke toets je kiest. De instellingen zijn over vrijf proefielen te verdelen, welke middels de functietoets geselecteerd kunnen worden. Zelf speel ik geen MMO’s en heb ik totaal geen behoefte aan de makros.
Onder alle F-toetsen zitten verschillende functies, welke kunnen worden geactiveerd middels de functie toets. Zoals vermeld zitten hier de vijf profielen onder. Er is ook een game modus aanwezig, welke de Windows toets uitschakelt. Daarnaast zijn er 6 mediatoetsen (Muten, volume hoger/lager, afspelen, vorige en volgende). Deze zitten onder F1 tot en met F6. De functieknop zit echter rechts van de rechte Alt. Je zal dus niet alle mediaknoppen met één hand kunnen bereiken. Persoonlijk kan ik mij hier niet aan storen, maar het is toch een punt om mee te nemen.
De toetsenbordverlichting kent 3 niveaus en een pulserende stand. Deze kan bediend worden middels de functietoetsen op het numpad. Ik heb hem op de laagste stand, omdat de felle standen ook echt FEL zijn. Het is jammer dat de verlichting voor Numlock, Capsloch en Game-modus wel op deze felle stand blijft staan en niet meedimt.
Verder heeft het toetsenbord een headphone out, een mic in en twee USB aanluitingen aan de bovenkant.
Al met al heeft het toetsenbord voldoende te bieden naast het gewone tikwerk. Mijn Logitech G15 was uitgebreider, maar zag er ook uit als kinderspeelgoed. Daarnaast gebruikte ik hierbij eigenlijk alleen de mediakeys. Derhalve heb ik zelf niet het gevoel dat ik in features achteruit ben gegaan.

Tekstverwerken
Ik moet redelijk vaak grote verslagen tikken en hierbij is het fijn om een goed typent toetsenbord te hebben. Mechanische toetsen hebben een totaal andere aanslag als rubber dome toetsenborden. Persoonlijk wil ik niet meer terug. De brown switches zijn prima voor tekstverwerking. Blijkbaar is Cherry Blue nog fijner, maar omdat ik ook game heb ik voor de Browns gekozen. Qua typesnelheid red ik op een rubberdome zo’n 230-240 aanslagen per minuut. Op de Qpad is dat 250-260. Dat is toch een fijne verbetering. Na vier maanden bottom ik nog steeds elke toets, maar dat komt doordat ik gewoon graag hard ram op mijn toetsen. Deze review typ ik uiteraard ook op mijn Qpad en ik moet zeggen dat het toch wel heerlijk typt. Overdag werk ik op een Lenovo T410, welke bekend staan om hun prima toetsenborden. Sinds ik echter een mechanisch bord heb vind ik de Lenovo ontzetten verrot typen.

Gamen
Qua games speel ik:
-FPS (Far Cry, COD:BLOPS 2)
-RPS (Skyrim)
-Race (Dirt 3)
-RTS (Starcraf 2)

Vrij divers dus. In alle bovenstaande games heb ik geen problemen met missende toetsenaanslagen. Een Cherry Red toetenbord zal iets sneller zijn in gamen, maar voor mij is tekstverwerken te belangrijk om een dergelijk toetsenbord te rechtvaardigen. Ik vind dat de brown toetsen snel genoeg reageren. De makro functie gebuik ik niet, evenals de game modus. Eigenlijk valt er weinig te vertellen over de game specifieke vaardigheden van dit toetsenbord (ook al staat er pro gaming gear op). Het werkt gewoon prima naar behoren en de aanslag is 100 keer fijner.

Al met al is het een zeer fijn ramplankje, wat voor mij persoonlijk zijn geld dubbel en dwars waard is geweest. Wees gewaarschuwd: koop er een mechanisch toetsenbord en je zult je gigantisch aan de typekwaliteiten van je laptop gaan ergeren.

Heb jij ook een Qpad MK-85?