Sony PlayStation Vita WiFi Zwart Review

Rixo 21 februari 2013, laatste update op 27 maart 2013, 1.138 views

Sony PlayStation Vita WiFi Zwart

Pluspunten

• Krachtig apparaat met grafisch goede games;
  • De knoppen en twee pookjes;
  • Het beeldscherm;
  • De bouwkwaliteit.

Minpunten

• De Vita-eigen aansluiting voor kabeltjes en geheugenkaartjes;
  • De browser;
  • De camera.

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 3
Ik heb de PS Vita drie maanden geleden tweedehands voor §150,- gekocht met een geheugenkaartje erbij en ik heb er een aantal games voor, zowel downloads als kaartjes, en de Vita bevalt mij goed en heeft een goede bouwkwaliteit, alleen zijn de glanzende voor- en achterkant heel vingerafdrukgevoelig.

Vooral Gravity Rush vind ik grafisch heel mooi en dan schijnen games als Uncharted: Golden Abyss nůg mooier te zijn. De grafische prestaties van de Vita zijn goed in combinatie met het 5" QHD (960 x 540 pixels, 220ppi) OLED scherm, zeker in vergelijking met de 3DS, al heb je weer geen 3D op de Vita en had ik betere zwartwaarden verwacht van een OLed-scherm, maar dat vind ik niet zo erg. De games draaien goed op de Vita, al zijn de wachttijden bij Gravity Rush en bij Wipeout 2048 mij wat te lang, zo kost het in totaal ongeveer een minuut om Gravity Rush op te starten.

Ook de zogenoemde Live Area, de interface van de Vita, bevalt mij goed. Het werkt snel, soepel en het ziet er leuk uit. Als er een applicatie wordt aangeklikt, opent er eerst een tussenscherm, waar de applicatie of game mee opgestart kan worden, maar ook staan er linkjes om op de game te googlen, naar de handleiding te gaan, te vernieuwen en hier kunnen ontwikkelaars nog links aan toevoegen, bijvoorbeeld naar fora of naar DLC in de PS Store. Als er naar benden wordt gescrolld, wordt er een lijst van meldingen over de game getoond, met onder andere behaalde trofeeŽn.

De Playstation Store is niet echt overzichtelijk, met een matige zoekfunctie en met alles in het Engels op alfabet gesorteerd, ook al hebben de items in het Nederlands hele andere namen, dit maakt de Store niet echt efficiŽnt, maar op zich doet het wat het moet doen: games, DLC, applicaties en trailers downloaden. Helaas moeten we het in Nederland wel zonder toevoegingen als PlayStation Mobile doen. Ook worden bij mij applicaties voor bijvoorbeeld Twitter en YouTube geblokkerd, deze heb ik dus niet kunnen testen.
De internetbrowser van de Vita werkt niet echt snel en biedt weinig ondersteuning voor HTML5 en het laden gaat traag, zo scoort het 64 punten in Peacekeeper.

De knoppen en pookjes van de Vita werken heel goed, alleen de schouderknoppen zitten een beetje los en reageren niet altijd even goed. Het touchpad op de achterkant van de Vita is vooral een gimmick en voegt weinig toe, maar wordt wel gebruikt om bij PSOne-titels de tweede en derde schouderknoppen te vervangen.
De accu van de Vita gaat drie tot vijf uur mee bij het draaien van games en bij browsen ongeveer vijf tot zes uur.
De camera's in de Vita zijn zowel voor als achter goedkope VGA-camera's, die leuk zijn voor AR-games, maar verwacht er geen goede foto's van.
Het geluid van de Vita is dankzij de twee luidsprekers aan beide zijden van het scherm goed en kan ook vrij luid.
De Vita heeft aan de bovenkant als aansluitingen een gamekaartlezer, daarnaast een aansluiting met onbekende functionaliteit en onder zitten een USB-achtige aansluiting, die dus alleen compatibel is met speciaal voor de Vita gemaakte kabels en daarnaast zit een geheugenkaartlezer en ook deze is helaas alleen compatibel met speciale Vita-geheugenkaartjes die vrij duur zijn, zie de Pricewatch: http://tweakers.net/price...vita-memory-card-8gb.html, http://tweakers.net/price...ita-memory-card-16gb.html en http://tweakers.net/price...ita-memory-card-32gb.html. Ik heb zelf een 16GB-kaartje en dit is ruim voldoende, tenzij je natuurlijk meer dan tien tot twintig games erop gaat downloaden.

Het gameaanbod is niet echt uitgebreid, maar voor mij zitten er genoeg leuke games bij, maar dit is natuurlijk geheel subjectief. Als de exclusives, als http://tweakers.net/price...ice-playstation-vita.html, http://tweakers.net/price...ush-playstation-vita.html, http://tweakers.net/price...yss-playstation-vita.html en de komende games Tearaway en Killzone: Mercenary, je aanspreken is het sowieso een aanrader en anders raad ik het apparaat ook aan. De Vita is namelijk hardwarematig over het algemeen beter, voor een slechts iets hogere prijs, de 3DS heeft wel weer een groter gameaanbod, maar het is geheel persoonlijk of dat je meer aanspreekt dan het gameaanbod van de Vita.

Heb jij ook een Sony PlayStation Vita WiFi Zwart?