Specificaties Actie-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Max Payne 3, PC (Windows) Review

Jeroen V. 18 februari 2013, 392 views

Max Payne 3, PC (Windows)

Pluspunten

• Solide actie
  • Uitdagende tegenstanders
  • Goede muziek keuzes
  • Prima afgewerkt
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Wazige beelden tijdens cinematics
  • Traagheid in acties van Max
  • Oppervlakkige karakters
  • Geen vertrouwde black noir setting

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Update: painkillers, multiplayer & scripted events toegevoegd.

Ik was benieuwd of het derde deel opnieuw de spanning en actie kon brengen die we gewend zijn van de voorgaande delen. Daarom heb ik het spel gekocht en ben ik opnieuw op avontuur gegaan met Max en zijn problemen met drank en pijnstillers. Let op dat sommige punten uit dit review persoonlijk zijn en dus anders ervaren kunnen worden.

Verhaal

In tegenstelling tot de voorgaande delen speelt Max Payne 3 zich voornamelijk af in het zonnige BraziliŽ. Wie het eerste en tweede deel hebben gespeeld zullen direct de verandering in de sfeer merken. Ditmaal geen donkere, smerige straten van New York maar de zonnige, soms smerige, straten van onder andere S„o Paulo.

Hierdoor heeft Max zijn leren jas thuisgelaten en vliegt onze vriend deze keer in slow-motion door de lucht in zijn HawaÔ shirt. Maar zijn nieuwe avontuur is zeker geen vakantie. Het spel begint op een verdieping van een dure wolkenkrabber. Max is ingehuurd als bodyguard door de rijke Branco familie. Tijdens een cinematic krijg je een introductie van de familie te zien waardoor je weet met welke personen je te maken krijgt. Victor de politicus, Rodrigo de vastgoed handelaar en de jongste broer Marcelo, het verwende kind.

Het echte verhaal begint wanneer de vriendin van Marcelo, Fabiana ontvoerd wordt. Max en je partner Passos worden ingezet om haar terug te krijgen door losgeld aan haar ontvoerders te geven. De deal gaat echter compleet mis wanneer een derde partij in het plot wordt toegevoegd.
Langzaam maar zeker merk je dat niet alles in orde is met de Branco familie. Je begint je af te vragen hoe alles in elkaar zit. Max gaat al zijn stappen nalopen om door te krijgen hoe alles is gelopen de afgelopen tijd. Hierdoor krijgen we een wending in het verhaal en gaan we terug naar het verleden.

In twee van de in totaal vijftien hoofdstukken speel je in een flashback van Max. Dit waren in mijn ogen ook de twee beste hoofdstukken van het spel. De setting is weer donkerder en je merkt dat alles een stuk serieuzer is geworden. In deze hoofdstukken krijg je ook te zien waarom je New Jersey hebt verruild voor S„o Paulo. Je maakt namelijk een grote fout waardoor je moet vluchten voor de maffia. Passos, je huidige partner bied je een baan aan om te komen werken voor de Branco familie. Om te vluchten van de maffia ga je akkoord met zijn voorstel.

Na het spelen van de flashback keer je weer terug in het huidige verhaal. Sommige dingen zijn duidelijker geworden, maar Max heeft nog steeds vragen. Uiteindelijk merk je dat dingen erger zijn dan ze leken. De Branco familie zit diep in de problemen, en Max mag ze oplossen. Pas laat in het spel kom je erachter dat je bent gebruikt door je partner en werkgevers. In de laatste hoofdstukken ben je uit op gerechtigheid en wil je de waarheid weten. Max doet er dan ook alles aan om alles weer op orde te krijgen.

Karakters

Max Payne 3 moet je niet spelen als je geloofwaardige karakters wilt zien. Oppervlakkig is het juiste woord om de meeste karakters te beschrijven. Er was ook geen moment waarop ik me verbonden voelde met welke karakter dan ook, Max daargelaten. Emoties zijn er wel onder de karakters, maar dit is vaak angst of blijdschap. Maar Max Payne gaat ook niet om de connectie en interactie met je genoten. Deze game gaat om de keiharde actie.

Gameplay

Max Payne staat bekend om de harde actie en natuurlijk de optie om bullet-time te gebruiken. Maar ditmaal staat of valt de game niet meer dankzij bullet-time. De functie is al jaren inbegrepen bij andere spellen en zorgt ervoor dat Max Payne op dat gebied niet meer onderscheidend is. Toch is het kenmerkend voor de franchise en ben je haast gedwongen het te gebruiken om levend uit een situatie te komen.

Een leuke toevoeging is de killcam die je krijgt te zien wanneer je de laatste vijand van een gebied neer schiet. Je ziet tijdens deze scene je vijand neergeschoten worden met jouw kogels in real-time. Je bent dus in staat om lekker door te schieten ook al is je vijand dood. Alles wat je alsnog op je vijand afvuurt zie je ook in de scene.

Geheel in stijl en het ouder worden van Max speelt de game ook trager. Max rent op een traag tempo en ook het opstaan na een bullet-time duiking neemt de nodige seconden in beslag. Op zulke momenten ben je kwetsbaar en moet je snel dekking zoeken om niet dood te gaan. Over doodgaan gesproken: dit is echt een garantie op welke moeilijkheidsgraad dan ook. Sommige kogels van vijanden zijn meteen fataal.

Wanneer je bijna dood bent gaat het spel automatisch in slow-motion en richt zich op de schutter die je bijna heeft gedood. Je krijgt dan nog een kans om levend uit een situatie te komen. Als je de schutter dood binnen een korte tijd krijg je een percentage van je leven terug. Deze optie krijg je niet altijd want het komt ook vaak voor dat je in een keer dood bent door een goed geplaatst schot van je vijand.

Scripted events

Op sommige momenten krijg je een scripted event voor je neus. Denk hierbij aan het abseilen terwijl je in slow-motion met je vrije hand vijanden neerschiet die op je staan te wachten. Tijdens deze gebeurtenissen voel je jezelf echt als een bad-ass om het zo maar te zeggen. Scripted events gebeuren vaak na het aflopen van een cinematic. De frequentie gaat als volgt. Je komt een kamer binnen, een cinematic speelt af waarin je je doelwit aan de andere kant van het gebouw ziet en een touw vastpakt. Hierna begint het scripted event en kun je weer spelen. Al deze evenementen spelen zich in slow-motion af.

Painkillers

Zonder Painkillers geen Max Payne, letterlijk en figuurlijk want zonder painkillers kom je niet ver. De kleine doosjes die we kennen uit de voorgaande delen zien we ook terug in Max Payne 3. En je moet echt goed zoeken om ze te vinden. Er zit veel detail in het spel dus zie je niet altijd even gemakkelijk een doosje liggen op een tafel vol met rommel. Pas als je dichterbij komt krijgen de painkillers een highlight effect. Andere keren zijn ze wel makkelijk te vinden, omdat ze in een medicijnen trommel zitten. In dat geval zoek je gewoon naar een witte trommel met een rood kruis erop. Max praat soms in zichzelf als je een painkiller gebruikt. Vaak over zijn verslaving of iets anders gerelateerd.

Graphics

De graphics van Max Payne 3 zijn aardig, maar niet geweldig te noemen. De overvloed aan cinematics tussen de actie zorgen voor de enorme bestandsgrootte van het spel. Wat meteen opvalt zijn de wazige effecten die je elke 5 seconden ziet in de cinematics. Persoonlijk vond ik dit erg vervelend, en was het in mijn ogen niet van toegevoegde waarde. Maar ik snap de keuze van de developers wel. Het constante effect van drank en pijnstillers is op deze manier visueel merkbaar gemaakt.

De wereld kan en gaat kapot door honderden kogels die rondvliegen. Stukken van muren, ramen, stoelen etc. vliegen door het rond. Dit geeft je echt het gevoel midden in de actie te zitten. Natuurlijk zien we net als bij de vorige delen de kogels rondvliegen en de hulzen op de grond vallen.

De uitdrukkingen van karakters zijn aardig gelukt. Er zijn genoeg gesprekken die je te zien krijgt tijdens de cinematics waarin je verschillende reacties kunt zien van de karakters. De developers hebben ook goed gekeken naar de achtergronden van de karakters. Zo zie je bijvoorbeeld soms Max en een ander karakter wanneer ze beschoten worden. Veel karakters schrikken zich dan rot en je ziet echt de angst op zulke momenten. Max is echter minder bang maar nog steeds aangeslagen. Elk karakter gaat anders om met situaties.

Multiplayer

Na de singleplayer campagne die mij ongeveer 10 uur heeft gekost kun je jezelf vermaken met de multiplayer modus van Max Payne 3. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet veel multiplayer heb gespeeld. Wel kan ik melden dat er verschillende classes, mappen, wapens, perks etc. zijn. Je kunt ook heel duidelijk je statistieken bekijken. Zo is het zelfs mogelijk om te zien hoe vaak je bent geraakt op welke plek van je lichaam. Via een online dienst van Rockstar kun je jezelf aanmelden en nog meer van deze statistieken en andere handige weetjes bekijken.

Slow-motion is ook mogelijk in multiplayer. Als je deze optie gebruikt benadeel je alle vijanden die op dat moment in je zicht bevinden. Ik vroeg me lang af of dit wel goed gebalanceerd zou zijn. Maar het schijnt aardig goed te werken.

Achievements

Max Payne 3 heb ik gespeeld via Steam. Zoals vaak het geval is bij games op Steam waren er achievements gekoppeld aan Max Payne 3. Persoonlijk vind ik dit geen toegevoegde waarde hebben voor de game. In het geval van Max Payne zaten er ook achievements in zoals het vinden van onderdelen van wapens. Je ziet elke keer een pop-up verschijnen wanneer je een achievement hebt behaald. Soms haalde mij dit een beetje uit het spel.

Bugs

Tijdens het spelen van Max Payne 3 ben ik weinig bugs tegengekomen. Over het algemeen is het spel goed afgewerkt en zijn er nauwelijks fouten te ontdekken. Het enige minpunt zijn de laad tijden die soms erg lang zijn. Dit kan aan de performance van mijn computer liggen maar in principe zou mijn computer het spel prima kunnen draaien.

Max Payne 3 is een aardige game die veel mensen zullen waarderen. Iedereen die actie zoekt is uren zoet met alles wat dit spel bied. Na een singeplayer campagne die ongeveer 10 uur duurt is er ook de mogelijkheid om de multiplayer modus te spelen.

Verwacht echter niet het black noir gevoel die de eerste twee games wel boden. Max Payne 3 is voornamelijk gericht op actie en toont niet vaak onderdelen die het verhaal onderbouwen. Daarmee is het een andere game dan zijn voorgangers. Of de verandering positief of negatief is mag iedereen zelf bepalen. Fans zullen echter de verandering in de setting wel merken.

Zet de pluspunten en minpunten tegenover elkaar en je hebt een goed spel.

Heb jij ook een Max Payne 3, PC (Windows)?

Reviews door de redactie