Specificaties Zuil speaker met 200W vermogen - Bekijk alle specificaties

Boston Acoustics A 360 (Zwart) Review

lj_tree 14 februari 2013, laatste update op 30 december 2013, 5.101 views

Boston Acoustics A 360 (Zwart)

Pluspunten

• Het geluid is helder, vol en ERG goed te nomen!
  • DE PRIJS! Goede nette zuilen voor een HELE mooie prijs!
  • Afwerking, de speakers zijn netjes afgewerkt.

Minpunten

• Design. het is niet slecht maar kan niet tippen aan bv de CM serie van B&W.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Een jaartje of 4 geleden heb ik besloten om een mooie home theater installatie aan te schaffen (als ik het zo mag noemen). Qua tv ben ik destijds overgegaan op de aanschaf van een Sony Bravia 46W4500. Die keuze was vrij snel gemaakt (prijs - beeldkwaliteit). Daarnaast zocht ik een mooie surround set. Voorheen altijd van het tv geluid "genoten" en ik vond het tijd voor wat meer. Ik ben toen gaan zoeken een een receiver en een kleine speakerset. qua design ben ik destijds verliefd gewonrden op Harman Kardon en dan met stip op de AVR 255. Daarbij een hkts11BQ setje en mijn leven was compleet:).

Alles goed en wel, het geluid beviel enorm goed en ik had niks te klagen. Tot het na verloop van tijd toch een beetje begon te kriebelen bij het luisteren van muziek. begrijp me niet verkeerd de hkts11 set heeft het altijd erg netjes gedaan bij films, games en series...maar met het afspelen van muziek miste ik iets. Ik heb toen veel geluisterd naar verschillende zuilen. De B&W CM7 viel bij mij toen ERG in de smaak! Zoiezo qua design (ERG strakke speaker) maar ook (niet onbelangrijk:) ) qua geluid. Het was ERG duidelijk en toch lekker vol. Alle muziek die ik daar beluisterd heb (van phil collins naar hed kandi en weer terug) bevielen erg goed en ik hoorde een behoorlijk groot verschil met mijn kleine harman kardon speakertjes. Het enige nadeel was/is de prijs van die krengen. 700 euro per stuk was toen ene behoorlijke hap van mijn spaarrekening en helaas werd dat hele avontuur toen behoorlijk stilgezet door het kopen van een huis.

Als die tijd is het blijven jeuken en heb ik de aanbieding regelmaitg in de gaten gehouden. Zo kwam ik recent een aanbieding tegen bij audio tv centrum in Eindhoven (waar ik ook mijn harman kardon set gekocht had) voor een mooie CM8 set. Ik ben die dingen gaan luisteren en hoorde toen een groot verschil met de cm7 en 9. Het geluid was erg schel naar mijn mening in vergelijking met de andere 2. Een CM9 vind ik veel te duur en de CM7 was duurder dan de cm8 in de aanbieding. De verkoper (kan erg goed opschieten met die jonge) heeft me toen gewezen op de Boston acoustic A360. Ik ben gaan luisteren en was op slag verliefd. De speakers hebben een heerlijk helder en toch vol geluid. Alle muziek die ik beluisterde klonk zuiver, helder en met een dusdanige bas dat het prettig bleef. De drums in "in the air tonight" voel je en de zang blijf kraak helder! Ik stond versteld....ZEKER toen ik de prijs te horen kreeg. Nog geen 400 euro per stuk! Voor de prijs van 1 CM7 had ik 2 van deze jongens binnen staan. Ik ben een paar dagen na elkaar terug geweest om alles toch een beetje te kunnen laten bezinken en ook naar Remkes geweest voor een iets fijnere luistersessie. De ruimte daar is toch iets beter maar daar word aan gewerkt bij audio tv centrum.

Na een paar dagen besloten over te gaan tot aankoop en als een klein kind met smacht te wachten tot ze geleverd werden. Ik werd een paar dagen later gebeld dat de speakers binnen waren en na het afrekenen van een erg mooie prijs als een dolle naar huis en de boel aansluiten. Direct de htpc aan, muziekje aan en genieten maar:)

Het geluid is heerlijk! Zowel bij films als bij muziek het is een genot! Het design van de speakers is niet zo mooi als de CM serie van B&W maar er is weinig op aan te merken. Netjes afgewerkt. Het contrast met de oude kleine harman kardon speakers en 2 grote zuilen is HEEL groot! Ik kan het iedereen aanraden die twijfelt:)

In de toekomst is het de planning om de set uit te breiden met 2 A25 en een 225C speaker. Dit omdat ik nu wel merk dat er verschil zit in geluid wanneer er iets om je heen gebeurd. En voor de prijs hoef ik het in ieder geval niet te laten.

*edit: Korte toevoeging na een half jaartje*
De speakers staan nu een ruime tijd in mijn woonkamer. Nog steeds erg tevreden. Eigenlijk meer dan in het begin. Het geluid blijft me regelmatig verbazen. Recent het nummer I see fire van Ed Sheeran even hard beluisterd. Het klinkt werkelijk heerlijk! En heerlijk vol geluid en bergen detail! Geen storende maar wel goed aanwezige bass en (zeker voor het budget) eigenlijk niks te klagen over de speakers! Recent naar een soundtasting geweest an B&W. daar geluisterd naar de CM10 en de 802. Beide speakers die vele malen duurder zijn dan deze en ja, het verschil is er! Maar marginaal! Het verschil tussen de CM10 en de A360's zit hem er vooral in het geluidsbeeld. Waar de CM10 wat minder laag heeft en iets helderder klinkt, is de A360 wat voller. Qua detail mis ik erg weinig. De 802 klinkt natuurlijk wel een stukje vetter maar voor een speaker van 7000 euro mag je dat ook wel verwachten:)
Dan nog een update, toen ik van vakantie terug kwam is mijn sub overleden. Ding is blijven ploppen. Na wat gekloot overgegaan op aankoop van een Final S220. Ook hier merk ik een groot verschil! Deze sub is in te stellen op een lagere frequentie wat wil zeggen dat eigenlijk al het laag wat de A360's weer kunnen geven enkel uit die speakers komt, en alles wat daaronder komt uit de sub komt. Dit scheelt veel en maakt dat ik nog meer geniet van het geluid uit de A360's. Nog steeds een grote aanrader voor iedereen die een setje nette zuilen zoekt! Zeker gezien de recente prijsontwikkeling!

• Harman Kardon AVR255
  • Project Debut 3
  • Final S220

Heb jij ook een Boston Acoustics A 360 (Zwart)?

Ik heb ze onlangs ook aangeschaft in combinatie met een Onkyo TX-NR616. Ik ben er ook heel erg tevreden over. Ik ben dan wel geen audiofiel en heb ongetwijfeld een doodzonde begaan door ze niet eerst te gaan beluisteren. ;-)

Maar in tegenstelling tot jou vind ik het design van deze boxen mooier dan die van de B&W CM serie die je noemt. Zo zie je maar dat design heel erg smaakgevoelig is. ;-)
Smaken verschillen inderdaad! Ik heb ook nog geen seconde spijt gehad van dit setje speakers. Het grootste verschil hoor ik bij het luisteren van muziek. Als ik een nieuw plaatje op me platenspeler leg is het elke keer weer genieten. Een heerlijk vol en zuiver geluidje. Bevalt erg goed:)

Ik zit nu nog te denken om de set uit te breiden met 2 A25's als rear en een 225C als center. Het enige nadeel is dat ik de center niet kwijt kan in mijn tv meubel dus moet daar binnenkort iets op gaan verzinnen:)
Ik lees overal dat deze speakers 345 mm breed zijn. Afgaande op foto's lijkt me dat de maximale breedte aan de achterkant bij de voetjes. Ik kan nergens vinden hoe breed de speaker zelf is. Zou je dat eens na kunnen meten? Bij voorbaat dank.
Ja. Doe ik morgen even voor je. De voetjes zijn inderdaad iets breder dan de speaker zelf.
Al tijd voor gehad?
Ja. Sorry voor de late reactie. Ik was het even helemaal vergeten.
Ik heb de speaker zojuist gemeten en zonder het voetje is de speaker 21cm breed. Met het voetje 34cm. Het voetje is er trouwens erg makkelijk vanaf te schroeven. Het bestaat aan de achterkant ui 2 delen die elk 2 kruiskopschroeven bevatten. Aan de voorkant zitten onder de speaker nog 2 ronde doppen met rubberen onderkant die elk met 1 schroef vastzitten. totaal 6 schroeven losdraaien en de speaker is vrij.

Ik hoop hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven. Zo niet dan hoor ik het graag.
Top, helemaal duidelijk. Hartelijk dank.
Ik heb de a23 en de a360. Van 1 a23 is de grote speaker stuk gegaan en van 1 van de 360's is de middentoonspeaker al voor de 2de keer stuk. icm Onky 3008. Iemand ervaringen hiermee?