Sennheiser PX 100 (Zilver) Review

r_mnk 6 april 2011, laatste update op 6 april 2011, 3.347 views

Sennheiser PX 100 (Zilver)

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit
  • Goedkoop
  • Opvouwbaar, dus makkelijk mee te nemen

Minpunten

• Geluid wordt slecht afgeschermd
  • Oogt fragiel

Een klein jaar geleden deze koptelefoon gekocht voor nog geen 30 euro. Ik had net een Iaudio X5 en heb een hekel aan oordopjes, vandaar de aanschaf van een 'echte' hoofdtelefoon: deze moest wel redelijk klein zijn en makkelijk mee te nemen voor treinreizen e.d. De PX 100 voldeed hieraan en volgens de reviews was de geluidskwaliteit ook buitengewoon goed voor wat de prijs is.

De PX 100 is opvouwbaar, wat 'm makkelijker mobiel maakt en ook minder kwetsbaar, want kwetsbaar ziet ie er wel uit: het is een fragiel dingetje, maar er is na een jaar meeslepen nog niks gebroken. De bouwkwaliteit krijgt een voldoende; voor de prijs is het ok, maar ik verwacht niet dat ie echt jaren meegaat.

En dan het geluid: ik ben niet zo ontzettend audiofiel maar wel behoorlijk kritisch. Op m'n Iaudio beluister ik muziek op ogg-vorbis formaat met een vrij hoge bitrate. Meestal van pop tot punk, heel af en toe jazz of klassiek. Het geluid klinkt echt ongelooflijk goed voor zo'n goedkoop ding. Klanken zijn heel helder en komen totaal niet geforceerd over: geen opgepompte bas om de boel spectaculairder te laten klinken. Ook hoge tonen worden goed weergegeven. Enkel hierom is deze koptelefoon een echte aanrader. Wel is het zo dat het geluid slecht wordt afgeschermd, m.a.w. als je 'm te hard zet kunnen anderen meeluisteren.

Over het gebruikersgemak tenslotte kan ik niet zoveel zeggen. Het handige eraan is dat je 'm kunt opvouwen waardoor ie lekker compact is.

* Ik heb één afbeelding toegevoegd, is overgenomen uit een andere review.

* edit: iets aangepast, geluid wat meer beschreven

EDIT 6/4/2011: Deze korte recensie staat er nu drie jaar. Ik heb er inhoudelijk weinig op aan te merken, maar heb intussen wel al heel wat (veel duurdere) koptelefoons gehoord en de kwaliteit van de PX 100 blijft voor mij nog steeds overeind. Sterker nog: ik denk dat ie gezien z'n lage prijs (intussen helaas wel wat duurder geworden zie ik) goed vergeleken kan worden met de Grado SR60. Persoonlijk denk ik dat de SR60 iets beter is, maar ook weer niet zo verschrikkelijk veel en helaas is die buiten de VS twee keer zo duur.

Wat beide hoofdtelefoons heel goed doen, is dat ze een ongelooflijk goed geluidsweergave bieden tegen een lage prijs. Het klinkt meteen optimaal vanuit een willekeurige mp3-speler. Een flinke prijsklasse hoger (rond 200 euro) en je hebt open koptelefoons die wel veel beter kunnen klinken, maar daar heb je dan eigenlijk wel versterking bij nodig. Dus een versterker of aparte hoofdtelefoonversterker en dan klinken die dingen ook weer veel beter met een goede DAC. Toen ik deze review schreef was ik op zoek naar een fijne koptelefoon om de oortelefoontjes van de Cowon X5 te vervangen en dat is met de PX 100 meteen gelukt. Je zou zeggen: zoek niet verder. Dat heb ik dan wel ruim een jaar niet gedaan, maar daarna wilde ik toch iets beters proberen (de HD650, AKG K701, HD580, Grado SR80, SR225 en HF2 kwamen langs). Ook leuk, maar het scheelt wel honderden euro's en het neemt ook wat ruimte en gewicht als er een DAC + versterker aan hangt; je gaat er niet mee in de trein zitten. Vanuit een mp3-speler zijn alleen de Grado's eigenlijk nog redelijk goed.

Het leuke aan de PX 100 is dat ie als minimalistisch, onooglijk hoofdtelefoontje heel goed z'n grote sterke en soms patserig uitziende broers weet te imiteren. Ik vind het spectrum laag-midden-hoog nog steeds heel goed: helder, met een mooie bas en ook in het hoog veel detail. Muzikaal.

De bouwkwaliteit is beter dan ik verwachtte. De opvouwbaarheid maakt de constructie kennelijk sterker tijdens vervoer. Het eerste jaar is ie zeer intensief gebruikt, daarna ook lange periodes heel weinig. Ik ben er niet heel netjes op geweest - ik laat er nog net niet m'n peuterzoontje mee spelen, dat zegt ook wat.

Enig nadeel is misschien dat het een open hoofdtelefoon is. Dat is voor mobiel gebruik niet zo handig. Helemaal afgesloten vind ik echter ook niet prettig en voor een open type isoleert de PX 100 nog behoorlijk goed.

• Cowon iAudio X5, 20GB

Heb jij ook een Sennheiser PX 100 (Zilver)?

En het geluid van buitenaf?
(Zit vaak opde fiets dus ik houd er eigenlijk wel van om veel buitengeluiden te kunnen horen. Mn huidige Sony koptelefoon is erg fijn, maar niet opvouwbaar.)
Ik heb deze koptelefoon ook.

Volgens mij is omgevingsgeluid wel vrij goed hoorbaar, mits je het volume niet te hard zet natuurlijk. Is ook wel logisch, want het is een 'open' ontwerp (hierdoor is het geluid van de koptelefoon ook eerder te horen voor omstaanders).
Ik heb de PX100 zwarte al ruim anderhalf jaar en zeker vergeleken met vele andere koptelefoons van dezelfde prijsklasse steekt hij qua geluidskwaliteit en draagbaarheid er ver bovenuit. Het schijnt dat de Koss PortaPro gelijkwaardig is, maar dat ie snel in de war raakt met lange haren.

Maar vorige week vrijdag blijkt het geluid ineens weg te vallen van de linker schelp. Het blijkt dat in de jack-plug een draadje los zit aangezien het geluid in beide schelpen weer goed klinkt als ik de kabel vlak bij de plug een beetje buig. Oorzaak is dat de PX100 zo licht is, dat ik af en toe vergeet dat ik het draag en even van laptop/pc weg ga en met een ruk de koptelefoon om mijn nek zit of dat de plug uit de laptop schiet. Dom dom dom, maar ja de koptelefoon zit nog binnen de 24 maanden garantie :D De kabel zelf ziet er nog helemaal goed uit.

Mee eens met r_mnk dat hij fragiel lijkt, maar toch redelijk stevig in elkaar zit, behalve dan de 3.5mm plug.
Geluid van buitenaf is vrij slecht hoorbaar, wat ik wel een voordeel vind als er hier binnen tv wordt gekeken. Zelf het gebrul van Paul de Leeuw is dan niet hoorbaar :).
Ja, ik zat er over na te denken en heb er vanavond eens op gelet, het omgevinggeluid is idd vrij goed te horen en dat dat logisch is daar heb je ook gelijk in, klopt natuurlijk wat je zegt over het open ontwerp.
Die afbeelding is volgens mij van de PX-200, welke een gesloten model is.
Ik heb ze beiden (de PX-100 en de PX-200) en de PX-100 is tussen die 2 m'n persoonlijke favoriet. Het geluid is -in een stille omgeving- vergelijkbaar met een grote open koptelefoon die een veelvoud van deze kost. Ik was echt onder de indruk van zijn geluid, en anderen ook.
Ik gebruik 'm bijna een jaar i.c.m. met een Zen V plus. Er komt een goed geluid uit. In de zomer is ie erg warm op je oren en kan je beter "dopjes" gebruiken. Ook zit er een veel te lang snoer aan. Gewoon niet handig als je je mp3 speler aan een koord om je nek draagt. Ik heb het snoer nu gebundeld met een bindertje, maar daardoor past ie niet meer in het doosje. Verder heb je op de fiets veel last van windgeruis. Heb er geluidtechnisch geen spijt van.
Ik heb de PX-100 koptelefoon nu al zo'n 4 jaar, de kussens zijn intussen al twee maal vervangen en een van de oortjes is er met superlijm weer aangelijmd waardoor helemaal opvouwen niet meer gaat. Die fragiele bouw en de vervelende eigenschap van de kussens om uit te lubberen zijn jammer. Maar... het geluid van deze koptelefoon is nog altijd subliem. Ik ben nog altijd verknocht aan deze dingen en zal indien ze de geest begeven geen moment twijfelen en direct nieuwe halen.
Update: ervaring drie jaar na dato :)

edit: paar foto's toegevoegd...

[Reactie gewijzigd door r_mnk op 6 april 2011 10:25]