Etymotic Research Hf2 (Bordeaux Rood, Zwart) Review

AJVaartjes 13 februari 2013, 335 views

Etymotic Research Hf2 (Bordeaux Rood, Zwart)

Pluspunten

• geweldige geluidsweergave, zelfs lage tonen klinken nog goed
  • totaal geen last van de buitenwereld
  • zeer compleet geleverd: voor elk oor wat wils
  • microfoon geeft stemgeluid helder door

Minpunten

• on-cable bediening erg beperkt
  • speciale ear-canal pluggen zijn erg wennen, kan me voorstellen dat bepaalde mensen dit nooit fijn gaan vinden (gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden bijgeleverd)

Vanuit mijn baan als verkoper/inkoper in een elektronicazaak kom je nog wel eens wat nieuws tegen. Toen een vertegenwoordiger begon over het merk Etymotic, keek ik hem eerst vragend aan: ik had er nog nooit van gehoord. Het moest een merk zijn met veel ervaring en kwalitatief hoogwaardige "in-ear" hoofdtelefoons. Waarom "in-ear"? Omdat het eigenlijk canal-phones zijn, ze zitten dieper in het oor dan de gewone in-ear telefoons.

Na enig wikken en wegen (en wat nalezen op internet over de fabrikant) besloot ik om eens een setje aan te schaffen. Niet het duurste wat ze te bieden hebben, maar mooi in het midden: de HF2.

's Avonds met het apparaat thuis gekomen, zette ik de TV + soundbar aan en plugde ik de hoofdtelefoon in mijn oren. Voor de zekerheid keek ik eerst de instructievideo online: de vorm zag er spannend genoeg uit om advies in te winnen. Voorzichtig sloot ik de HF2 aan op de iPad, startte Spotify op en draaide het volume naar beneden.

Wat meteen opviel, nog voor ik ook maar muziek hoorde, was dat ik verder eigenlijk niets hoorde. Ik had de standaard "plug" nog op de oortelefoon zitten, die mijns inziens iets te klein voor mijn oren was, maar het geluid van de TV kwam nauwelijks door. (Let wel, dat liep over de soundbar!)

Toen ik dan toch eindelijk het eerste nummer via de iPad afspeelde, viel mijn mond open van verbazing. Wat een geluid. Omdat er geen enkele storing van buitenaf doordrong, kon ik elk detail goed horen en zelfs de lage tonen vond ik nog erg indrukwekkend.

Ik heb van alle genres muziek, die ik kende, afgespeeld en bij alles was ik erg onder de indruk. De verpakking spreekt van "je muziek opnieuw ontdekken", zo ver wil ik nog niet gaan (ik ben ook niet zo'n muziekliefhebber), maar het merk Etymotic bewijst wel dat ze geweldige apparatuur maken.

Het zijn geen goedkope doppen, maar ze zijn de prijs meer dan waard! Er zijn ook duurdere apparaten van andere merken, maar ik kan me nu niet meer voorstellen wat die nog toe moeten voegen. Wellicht een hardere bass, maar het is maar net de vraag of je daar op zit te wachten.

Als je de headset-functies gaat gebruiken, zul je ook versteld staan van de kwaliteit van de microfoon, die het bij mij beter lijkt te doen dan die van mijn eigen telefoon. De bediening die op de on-cable mic zit, is verder erg beperkt, maar gezien ik die wens ook niet had, vind ik dat ook totaal geen probleem. Headset-gebruik is voor mij bijzaak.

Heb jij ook een Etymotic Research Hf2 (Bordeaux Rood, Zwart)?

Wat is eventueel de prijs van deze set? Ik kan het wel googelen, maar ik neem aan dat dit thuis hoort in een review?

Is het trouwens niet zo dat je het volume extreem laag moet zetten omdat de geluidsbron dichter bij je trommelvlies ligt en daardoor een verhoogde druk erop krijgt?
Ah, wellicht een oversight omdat het mijn eerste review hier is, maar de prijs ligt tussen 149 en 179. Dit is, vergeleken met topmodellen van merken als Sennheiser, JVC of Shure best goedkoop voor deze kwaliteit.

Op mijn iPad en telefoon was het inderdaad voldoende om het volume ergens halverwege te zetten om een goede ervaring van het geluid te krijgen. Dit type hoofdtelefoon werkt niet met de standaard drivers, dus produceert van zichzelf al wat minder volume, als ik de uitleg van de fabrikant goed begrijp. Omdat je dus totaal geen invloeden van buitenaf op de muziek ervaart, kun je met veel minder volume veel meer detail overbrengen.

De pluggen gaan wel dieper je oren in, maar blijven op veilige afstand van je trommelvlies, verder is er veel minder luchtdruk, voor mijn gevoel en voor zover je daar van kunt spreken bij hoofdtelefoons.

Het verschil tussen standaard "dynamic drivers" en de "balanced armature" van Etymotic staat hier beter uitgelegd: http://www.salmanashrafny...re-vs-dynamic-driver.html