Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-P35-DQ6 Review

Hammer 16 april 2008, laatste update op 16 april 2008, 1.540 views

Gigabyte GA-P35-DQ6

Pluspunten

• mogelijkheden (processor-wise)
  • hd-en blue-ray ondersteuning
  • overclockbaarheid en temperaturen
  • layout

Minpunten

• crazycool backplate
  • prijs nieuw
  • geen fast-connectors als bij asus planken

Layout Score: 4
Geschiedenis en het passieve koelsysteem.

Ik kon goedkoop een P35 plankje krijgen, en dus heb ik deze dan ook genomen. Het was weer een ex-vlaggenschip van gigabyte, en daar was ik erg blij mee. Ik ben vrij tevreden over de gigabyte planken en hun mogelijkheden. Het enige waar ik niet bij kom, is waarom men de ‘crazycool’ backplate erop blijft houden. Persoonlijk vind ik dit nogal een onhandige koeler, die ik dan ook steevast verwijder of modificeer. Zo ook deze keer. Ik wilde de backplate wel onder de North-en southbridge chip hebben, ivm. koeling, maar niet onder de processor. Aangezien ik een scythe ninja wil monteren, heb ik van de crazycool backplate 2 crazycool backplates gemaakt, waarvan ik slechts het gedeelte onder de NB weer heb terug gemonteerd. Foto’s heb ik hier helaas niet van, maar een ijzerzaagje doet wonderen 

Sjeetje, wat een massief koelsysteem zit er op deze plank Ik was bang dat mijn Ninja niet ging passen, echter dit bleek geen enkel probleem nadat ik de backplate aangepast had.

Toen ik ‘m ging halen was ik nogal sceptisch; het was een 2e hands plank, die ik destijds voor §130,= op de kop heb kunnen tikken, echter de doos, de kabels en 1 e-sata bracket ontbrak. Daar ikzelf altijd vrij zuinig ben op mijn hardware, wil ik in principe alleen spullen die compleet zijn, maar als rechtgeaarde tweaker heb ik uiteraard ook de nodige kabels en dergelijke in mijn hardware-closet liggen :p. Ik heb deze plank destijds hier op tweakers te koop aangeboden, omdat ik eigenlijk een X38 bordje wilde. Omdat ik er niet hetgene meer voor kreeg dat ik ervoor betaald had (ik had al rekening gehouden met een klein verlies) heb ik het moederbord gehouden. Blij toe, kan ik zeggen. Crossfire ben ik nog niet van plan te draaien, en ik ben er laatst ook pas achter gekomen dat je, wanneer je SLI wil draaien, een Nvidia chipset nodig hebt. Ik vertik het om een moederbord te kopen alleen voor het draaien van SLI…

Op naar het moederbord:

Features.

Ik neem aan dat iedereen die deze review leest, wel in staat is om op de site van gigabyte de specificaties te achterhalen van dit bordje, maar ‘voor den luien mensch’: http://www.gigabyte.eu/Pr...2532&ModelName=GA-P35-DQ6

Voor mij van belang:

o Onboard HD- geluid en volledige ondersteunig voor blu-ray
o PCI-E x16 (er is ook nog een PCI-E x4 poort aanwezig, maar hier heb ik tot op heden het nut nog niet van kunnen ontdekken ivm. de marginale snelheidswinst dat deze oplevert in crossfire-setup)
o Printerpoort
o 10xUSB
o 1x 1Gbps Lan (jammer; op een high-end bord verwacht je er eigenlijk al 2)
o Support voor 65 en 45nm processors
o OnofficiŽle ondersteuning voor 1600mhz bussnelheid
o DDR2 ondersteuning tot 1066Mhz (mocht je een DDR3 plank willen GA-P35T-DQ6

Verder is het wel leuk dat hier 2 bios-chips opzitten, zodat het bijna onmogelijk is dat het moederbord onbruikbaar wordt doordat er 1 chip wegvalt.

Aansluiten.

Het aansluiten van het bord levert op zich weinig problemen op; alle poorten zijn goed bereikbaar. De enige aansluitingen waar ik een beetje moeite mee had was

1) het aansluiten van mijn Dimm-reepjes. Deze poorten hadden van mij een beetje meer naar rechts gemogen, want nu moet ik, als ik de reepjes wil vervangen, iedere keer de Ninja demonteren; de rode poorten zijn, met de Ninja erop, lastig bereikbaar.
2) Tpv. Mijn harde-schijven zit de haakse aansluitpoort voor het diskette station; op zich geen probleem, maar omdat mijn kast niet heel erg lang is (Sunbeam-tech Trio) wel een beetje moeilijk.

Een hele goede verbetering zou het volgens mij zijn als Gigabyte ook over ging op het systeem zoals asus dat hanteert; met die hulpstukjes voor het aansluiten van de F-USB’s, F-Audio en de kast-aansluitingen. Ben even de naam kwijt, maar dit is echt een super fijn systeempje! Zal wel gepatenteerd zijn dan?

Bios en Overclocking.

Het bios is eigenlijk niet veel verschillend van het 965P bios; via ctrl-f1 krijg je het Dimm-timing menu, de voltages van de core, de FSB, de northbridge en de DDR2 sloten zijn afzonderlijk instelbaar. De multi kan handmatig ingesteld worden, bij mijn processor, de Q6600 dus van 6 t/m 9. Het takenpakket (features) als EIST, Visualisation technologie, hyper threading etc. zijn instelbaar (aan/uit)

Kortom, een waardig overclockbordje, qua koeling alsook qua biossettings!

De setups:

* HD2900 pro @ XT bios
* 600W Spire Rocketeer
* 300GB Maxtor 7200Rpm
* 250GB WD 7200Rpm

Wel, de beiden setups die ik naast elkaar zet zijn dus beiden Gigabyte setups; De GA-965P-DQ6 en de GA-P35-DQ6. Beide GPU’s produceren ongeveer evenveel warmte, dus qua temps zouden beide setups elkaar eigenlijk niet veel mogen ontlopen, daar al het overige gelijk is; Het tegendeel bleek echter waar.

Ik zal er niet te diep op ingaan, maar ik ga gelijk over op de conclusie en een kleine onderbouwing.

Het 965P bordje icm de Q6600 kreeg ik niet prime-stabiel op 3100Mhz; Het bord (de NB met name) werd te heet; 55graden ongeveer, de processor werd eveneens te warm (68graden; Vcore 1,42 in de bios, 1.39 CPU-Z). Deze overclock-sessie bleef dus, enigszins teleurstellend, steken op 3Ghz, zonder aanpassen Vcore.

FSB- 334Mhz (multi x 9)
GPU- @ XT-bios

3D-Mark 06: 12300 punten @ standaard settings

Nu over naar het P35 bord; damn! Ik weet niet of het komt door de grotere silent-pipes of iets dergelijks, maar wat een temperatuurverschil; scheelt idle, tov. De 965P ongeveer 7graden (35 tov 42 graden). De processor is eveneens koeler, en dat belooft wat !

Ook het booten (vista ultimate x64) verloopt een stuk vlotter. Ik heb deze helaas niet getimed, maar voor mijn gevoel scheelt het zeker 10 seconden met mijn oude setup. Nogmaals, dat is speculatief en ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken.

Eerst eens voorzichtig draaien op dezelfde settings als mijn maximale overclock op het 965P bordje; 3Ghz. Prime blijft stabiel, de cores (met coretemp gemeten) worden niet warmer dan 53 graden. Op naar de 3200Mhz!

3,2Ghz
Overige settings:
Vcore: 1.39 bios (= 1.36 CPU-z)
FSB- 356Mhz (multi x 9)
GPU- 8800GTS @ stock

Prime stabiel, max. coretemp: 58graden

3,4Ghz
Overige settings:
Vcore: 1.42 bios (= 1.39 CPU-z)
FSB- 378Mhz (multi x 9)
GPU- 8800GTS @ stock

Prime stabiel, max. coretemp: 64graden

Ik heb het op dezelfde Vcore nog geprobeerd op 3,5Ghz, maar krijg dan tijdens prime95 een BSOD en omdat de temps al vrij hoog waren, heb ik de Vcore niet verder durven opschroeven.

De 3,4Ghz setup is mijn 24/7 setup; de cores komen tijdens een potje UT3 niet boven de 49 graden, en mijn 3d-mark 06 resultaat was +/- 14300 punten @ standaard settings.

Ik ben tevreden; een vrij mooie overclock voor deze setup op luchtkoeling.

Al met al een goede koop, zeker voor die §130,= toentertijd. Ik zal dit bordje zeker nog even erin blijven houden; totdat de nieuwere chipsetborden iets gezakt zijn in prijs of ik er 2e hands weer een voor een mooie prijs op de kop kan tikken :p

NB. Foto’s van de OC’s en het bordje cq. mijn setup volgen zsm.--> kan iemand mij misschien vertellen hoe ik afbeeldingen in mijn review kan krijgen; tussen de teksten in bedoel ik dan?

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DQ6?

Leuke review!
Als je dit bord gaat verkopen dan kan je een mailtje mijn richting op doen;)
dank u; is genoteerd :)
Met [afbeelding#] kun je foto's in je review plaatsen, waarbij # staat voor het nummer van de geŁploade foto.
dankjewel, da zal ik straks eens proberen :)