Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser RS 180 (Grijs) Review

freakandel 12 februari 2013, 3.282 views

Sennheiser RS 180 (Grijs)

Pluspunten

• Geluid is erg gebalanceerd, met een diepe maar niet vervormende bas, goed maar iets plat midden en een erg goed en transparant hoog.
  • Constructie is degelijk maar is een kwestie van smaak of je het materiaal mooi vind.
  • zelf vervangbare oplaadbare batterijen (AAA)
  • zelf vervangbare oorschelpen
  • erg comfortabele oorschelpen en hoofdband, geen 'strak' gevoel
  • geen zwetende oortjes door de fluwelen oorschelpen, ten opzichte van plastic een genot
  • gemakkelijk op te laden door het plaatsen van de hoofdtelefoon op de standaard. Geen gedoe met losse kabels of moeizame plaatsing.

Minpunten

• gebruikt materiaal oogt misschien wat goedkoop al is dit een kwestie van smaak.
  • volume, aan-uit en balansschakelaars aan hoofdtelefoon lastig te bedienen zonder te kijken.
  • aan- uitschakelen moet aan zowel zender als hoofdtelefoon zelf gebeuren

Update 13-03-2013: Ik heb de beoordeling aangepast met Gebruikersgemak 'Goed' van voldoende, en Prijs 'Zeer goed' van 'goed'. De reden hiervoor is dat na enige gewenning de knoppen aan de rechterunit goed te bedienen zijn en ook weldegelijk handig zijn. Daarnaast is dit inmiddels een uitlopend type en is de prijs ook nog eens flink verlaagd (op het moment van schrijven 150 euro bij bijv. Saturn en Mediamarkt).

Ik ben nog steeds zeer tevreden en verbaas me telkens wanneer ik andere headsets op heb wat het verschil is in geluidkwaliteit. Met name dynamisch bereik en stereobeeld. Een echte aanrader!

Na jarenlang een bekabelde hoofdtelefoon van Sony gehad te hebben die ook echt gaar was, ben ik op zoek gegaan naar een draadloze hoofdtelefoon. Aangezien ik niet echt een audiofiel ben maar wel 'oor' heb voor kwaliteit ben ik gericht gaan zoeken in de prijsklasse tot 200 euro. Sennheiser is een vanzelfsprekend merk die naar voren kwam in de long-list, evenals Sony, Philips, Denon en een voor mij redelijk verrassende Parrot.
Ik heb lang getwijfeld en de beschikbare reviews gezocht op internet van zowel particulier (o.a. kieskeurig) als de bekende reviewers cnet en audioworld.
Mijn persoonlijke shortlist is vanuit de volgende kenmerken samengesteld. Dit is uiteraard persoonlijk, en er kan bij andere voor jou belangrijke kenmerken een andere shortlist opleveren.
- volledige bewegingsvrijheid, daarmee geen IR-zendstation
- goede geluidsweergave, met name bij film/tv en bij dance, trance en pop40 muziek
- stevige constructie die jaren meekan
- onderdelen die los te vervangen zijn (waaronder de batterij/accu en de oorschelpen)
- gemakkelijke manier om op te laden (dwz geen losse kabels, aansluitsnoeren etc)
- goed zittende over-the-ear oorschelpen en niet te strak zittende hoofdband
- hoeft niet heel hard te kunnen

Na het lezen van een aantal reviews en persoonlijke ervaringen op internet heb ik uiteindleijk gekozen voor de Sennheiser RS180. Nog even getwijfeld voor de RS170 maar las al snel dat deze minder prettig langdurig te gebruiken is ivm de plastic oorschelpen (zweten na langdurig gebruik).

Constructie en uiterlijk
Na aanschaf van de RS180 voor een goede prijs viel bij het uitpakken al op dat waar andere reviews ook over spraken de hoofdtelefoon en basis van glimmend plastic zijn samengesteld. Kwestie van smaak, ik vind het niet heel lelijk maar kan wat goedkoop ogen. De bouwkwaliteit is goed, de hoofdtelefoon is (erg) flexibel en goed passend te krijgen zonder dat het rammelt of gammel aanvoelt. Ten opzochte van mijn oude Sony een verademing, deze was juist erg inflexibel en daardoor voelde deze lomp aan.
Wat verder opviel is dat de hoofdtelefoon klein oogt (met name de oorschelpen) maar prima past. De Sony had grotere oorschelpen maar blijkbaar had ik deze grootte niet nodig.

Het geluid
Na installatie heb ik eerst de batterijen (2x AAA oplaadbare batterijen, gemakkelijk te vervangen bij defect) opgeladen. Dat duurde niet zo lang, blijkbaar was er vanuit de fabriek al wat stroom ingejast. Mijn eerste test met deze hoofdtelefoon was gericht op het primair gebruik: film kijken. Het geluid verraste mij positief: duidelijk beter dan mijn oude Sony (vergeleken met RS180 dof en kleurloos). De hoge tonen komen er transparant uit, overheersen niet en zijn zuiver. Ook bij hogere volumes geen vervorming. Middentonen zijn goed, zij het iets minder goed dan het hoog. Stemmen, zang, en instrumenten op de middenfrequentie komen goed naar voren maar missen m.i. iets aan diepte. De lage tonen, waaronder bass en 'gerommel' bij films zijn erg stevig. In mijn smaak iets te, maar niets waar een goede instelling op je versterker iets aan kan doen. Positief is dat het laag ook echt laag is. De cijfers in de specificaties gaven wel aan dat het frequentiebereik ook echt laag kon, maar dat is in de praktijk ook echt zo. Vooral bij films waar een trein voorbij dendert of iets dergelijks is het verschil met mijn oude Sony groot. Geen ongedefinieerd gebulder maar een zuiver en herkenbaar geluid met behoud van het midden en hoog. Het volume van de hoofdtelefoon is prima, kan een stuk harder dan wat ik zal gebruiken ten behoeve van behoud van mijn gehoor. Er zit aan de achterkant van de zender een -8db schakelaar, deze heb ik ingeschakeld om te voorkomen dat de hoofdtelefoon (onbedoeld) te hard staat.

Bediening
De bediening van de hoofdtelefoon en zender is goed, maar met wat kanttekeningen. Zo zijn de knoppen aan de hoofdtelefoon klein en ook na een week intensief gebruik druk ik wel eens onbedoeld op balans in plaats van volume. Alleen de aan-uitschakelaar heeft een voelbaar relief, de rest van de knoppen zijn glad en niet gemakkelijk te identificeren zonder te kijken. Misschien nog een kwestie van wennen, maar niet echt heel hinderlijk aangezien ik het volume toch regel via de Onkyo.
Daarnaast vind ik dat voor een set van bijna 200 euro een auto-on en off functie mag hebben. Je moet zowel zender als hoofdtelefoon aanzetten, alleen de hoofdtelefoon aan- of uitzetten is niet voldoende. Het verstoppen van de zender is dan ook niet praktisch uit te voeren.

Overig
Het materiaal van de oorschelpen en hoofdband lijkt op fluweel (misschien is dat ook wel zo, maar daar heb ik geen verstand van). Daardoor is het draagcomfort erg goed en worden de oren niet zweterig en warm. Wat dat op langere termijn doet met het stof weet ik niet, maar de oorschelpen zijn gemakkelijk te vervangen. Daardoor vind ik de houdbaarheid van deze hoofdtelefoon prima, mijn Sony schelpen waren echt versleten en niet te vervangen. Ook het zelf kunnen vervangen van de oplaadbare, standaard AAA-batterijen, is een pré. Zeker bij intensief gebruik verwacht ik dat de batterijen eerder op zijn dan de hoofdtelefoon zelf. Goede keuze van Sennheiser om geen eigen accu of raar formaat batterijen te gebruiken.

Heb jij ook een Sennheiser RS 180 (Grijs)?

Hey freakandel,

bedankt , goede review , ik wil deze ook gaan kopen (ein maart) an zal hem tezamen met mn nwe AV receiver (Sony STR-DN1030) gaan gebruiken

Geeft hij een (virtual) surround sound weergave in films ?

Extra pluspunt: Je kunt hem uitbreiden met extra headsets, zonder dat je ook t station hoeft te kopen

(+3 als je plaatjes zou gebruiken 8-) )

Gr Sven
Hallo Sven, plaatjes volgen. Er zit geen virtual surround op de set, maar uit mijn persoonlijke wensenlijst hoeft dat ook niet. Het stereobeeld van de hoofdtelefoon is erg goed en mis het surround niet. Wel kwam ik op mijn zoektocht een Sony hoofdtelefoon tegen mét surround en heb ik even getwijfeld, maar na het lezen van reviews toch maar niet gedaan. Ook dit is persoonlijk, ik heb liever een uitstekend stereogeluid dan een middelmatig surround.
De hoofdtelefoon heeft oplaadbare accu´s! Batterijen zijn niet oplaadbaar!
Ik denk dus dat dat wel duidelijk is.

Nette review. Wat is het bereik van hoofdtelefoon?
Het bereik is in ons huis prima, ik kan gemakkelijk tot het achterste grassprietje in de tuin staan, en op de 1e verdieping nog geen enkele storing. 2e verdieping is wel een probleem, maar daar heb ik ook altijd problemen met wifi. Deze verdieping is er later opgebouwd (aangebouwd eigenlijk). de zender staat achter de tv op de begane grond overigens.
Toevoeging: volgens de specificaties zou de hoofdtelefoon een bereik hebben van 100 meter. Dat blijkt in de praktijk erg optimistisch, al is het wel afhankelijk van obstakels als muren, andere apparatuur etc. Mijn ervaring is dat het bereik prima is, ik kan met de hoofdtelefoon op (zender in woonkamer) gemakkelijk 1 verdieping omhoog (betonnen vloer) en in elke kamer heb ik dan nog bereik. Verdieping 2 is mogelijk (eveneens betonnen vloer), maar niet in elke kamer bereik. Overigens is het bij het wegvallen van het signaal opvallend dat er of wél of geen signaal is, er is geen sprake van hoorbaar slechter signaal met ruis.

Al met al ben ik tevreden over het bereik, waar in huis bekende slecht bereik is met Wifi heeft ook deze hoofdtelefoon moeite. Geen verrassing dus.