Raspberry Pi model B (512MB) Review

nullr0ute 12 februari 2013, 6.860 views

Raspberry Pi model B (512MB)

Pluspunten

• Goede community! Wat mij betreft het beste punt.
  • Makkelijk voor beginners. En tegelijkertijd erg geavanceerd.
  • Overclocken is een kwestie van een txt bestand aanpassen
  • Klein

Minpunten

• Traag, het apparaatje is best traag, wellicht worden versies in de toekomst sneller, maar helaas moet ik 2 minuten wachten tot de apt-get update klaar is.

Layout Score: 4
De Raspberry Pi is een leuk apparaatje voor iedereen die wil klooien met Linux, een mediacenter wil maken, of een ander klein project wil doen. De mogelijkheden zijn erg groot, omdat er gewoon Linux op draait.

Wat dit apparaat zo mooi maakt is de community die er achter zit. Er wordt een hele hoop software geschreven en hulp gegeven op internet.

Ook zijn er leuke projecten die je met de Raspberry Pi kan doen, zoals een mediacenter maken, een NAS maken, als een AirPlay reciever gebruiken, gebruiken als webserver of iets anders, vrijwel alles is mogelijk.

De Raspberry Pi draait meestal op Linux distro's, al zijn er ook een aantal alternatieve besturingssystemen als RISC OS of Amiga.

Heb jij ook een Raspberry Pi model B (512MB)?

Meer advertenties

Hoe zijn de prestaties als mediacenter? Is het bekijken van 720p tot 1080p films een optie, of is het apparaat hiervoor te traag?
1080p doet hij prima, lekker vloeiend beeld etc. Mocht je tijdens de film iets proberen te doen met XBMC, dan is het wel erg sloom. Tenminste, op Raspbmc, ik heb OpenElec nog niet geprobeerd.
Ik heb XBMC gebruikt, en die speelt 1080p af. Het draai allemaal wel, maar de menu's in XBMC zijn niet echt vlot te noemen. Het is wel erg leuk dat je via de Wifi, je telefoon als afstand bediening kan gebruiken!

Ik heb ook gelezen dat het helpt als je een snelle SD kaart gebruikt. Class 4 of 10.

[Reactie gewijzigd door Lectere op 12 februari 2013 16:06]

Dat helpt zeker, had eerst een class 6 kaart, nu class 10. Het snelheidsverschil was duidelijk te merken.
Beste Tweakers, ik heb een blog geschreven over de Raspberry Pi als mediaplayer. Het is het eerste deel. http://tonizwart.blogspot.nl/
Hey nick toevallig dat ik je op tweakers tegenkom :)
Goeie Review. Inderdaad de pi is best wel traag, In sommige gevallen kun je dit wel aanpassen wel met het gevaar dat je pi te warm word. *Goeie Review, Kort maar krachtig*

[Reactie gewijzigd door knipknap op 28 augustus 2014 01:02]