Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart Review

Hammer 2 juni 2008, laatste update op 3 juni 2008, 2.311 views

LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeld
  • Contrast
  • vormgeving
  • 2ms
  • ondersteund HDPC

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar

De upgrade

Van een 19" 25ms 4:3 Dell ultrasharp naar een LG 226WTQ 2ms in 10 dagen :p

Ik was aan 't twijfelen tussen de samsung 226bw en deze; Ik ben daarop naar de mediamarkt in duitsland gegaan om beide schermen met elkaar te vergelijken; live. Ik mocht van de vriendelijke verkoper een beetje met de settings spelen en kwam tot conclusie dat het de LG ging worden. De kleuren vond ik persoonlijk wat warmer en echter. Misschien ook dat de contrastratio van 5000:1 itt 3000:1 van de samsung daar een beetje bij helpt. Verder was het voor mij erg belangrijk dat er een tilt-functie op de monitor zat, daar ik vaker in bed een filmpje wil kijken en dan mijn monitor op de rand van het buro zet, en dan is 't handig dat je de kijkhoek een beetje naar beneden kunt zetten. Deze tilt-functie ontbreekt aan de samsung eveneens. Verder weet je bij Samsung dus niet of je wel een goed scherm krijgt, ivm de 3 verschillende versies.

De bestelling

Na enig speurwerk kwam ik erachter dat ik de bestelling bij azerty ging plaatsen; het was, in eerste oogopslag, niet de goedkoopste volgens de pricewatch, maar omdat ik per sé een dode-pixelvrije tft wilde, en deze garantie bij Azerty slechts ¤10 was in tegenstelling tot vele andere webshops, waar deze garantie verschilde van ¤30 tot ¤70, was ik bij Azerty het voordeligste uit.
Na 10 dagen ontving ik mijn nieuwe scherm dan eindelijk.

De verpakking en bijgeleverde extra's

De tft werd geleverd in haar originele doos; een handige, kleine doos met een handvat eraan om het transport te vergemakkelijken. Ik was verbaasd dat de monitor slechts 6kg weegt, in tegenstelling tot de 7.5kg zware 19" dell die ik eerst had. De nieuwe tft zat stevig verpakt tussen 2 dikke lagen piepschuim in een grote zachte schuimen zak, en bijgeleverd werd:

1x handleiding (op CD) en een quick-install guide op papier
1x forte manager (om de beeldkwaliteit softwarematig te verbeteren; erg handig, daar ik het menu op de monitor een beetje moeilijk bedienbaar vind)
1x de game "settelers"
1x VGA kabel voor RGB signaal
1x DVI-D kabel voor digitaal DVI signaal
1x power-kabel
1x het scherm inkl. de voet.

Beeldkwaliteit voor verschillende toepassingen

Aangezien ik mijn pc voor veel doeleinden gebruik was dit uiteraard het meest belangrijke.

*Film: Erg goed; zeker omdat de kleuren "echt" zijn, van diep zwart tot mooi wit. Eindelijk breedbeeld film, ook op mijn slaapkamer! Geen backlight-bleeding merkbaar. Het power-ledje (zacht neon-blauw) kun je uitzetten, mocht je het als "afleidend" ervaren.

*AutoCad: Rustig tov. mijn oude dell; het crosshair is niet meer driedubbel als ik het versleep :p.

*Games (UT3): Ik speel in principe maar 1 game, en dat is dus UT3: Eindelijk dus zónder ghosting; ook hier weer mooie kleuren, moet alleen nog een beetje wennen aan de grootte van het scherm :P

*MS office: Met de quick-instellingen kun je het beeld snel naar een wat mattere setup zetten, omdat het "papier" in bijv. word of excel pijn kan doen aan je ogen. In Autocad werk ik met een grijzere achtergrond, dus dan heb ik daar geen last van.

Concluderend

Ik ben erg blij dat ik voor deze monitor gekozen heb; Wat een verschil qua performance! Het werkt erg rustig, met bijvoorbeeld scrollen en in autocad, maar ook in games, dat er geen merkbare ghosting meer is. Verder vind ik het design erg mooi, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. De features mis ik niet (hiermee bedoel ik dan dat er bijv. geen usb-poorten of geluidsboxen aanwezig zijn) HD-films kunnen bekeken worden omdat de monitor HDPC ondersteund :) De prijs is erg goed, zeker ook omdat de specificaties en ergonomische mogelijkheden beter zijn dan de 226bw terwijl het LG scherm gewoon minder duur is.
Kortom een aanrader voor iedereen die overweegt om een 22" widescreen scherm te kopen dat geschikt is voor PC-doeleinden als door mij omschreven, maar hier geen 300+ euro aan wil besteden.

Bronnen

LG-website: http://nl.lge.com/products/model/detail/wide_l226wtq.jhtml
Azerty website: http://azerty.nl/producte..._ID=155&TAB=specificaties

NB: Wat ik wel vreemd vind is dat op de website van azerty een contrastratio van 3000:1 staat, terwijl ik toch écht een 5000:1 scherm ontvangen heb.
[EDIT] Het betreft een dynamisch contrast, zoals in de opmerkingen van mede-tweakers terecht geconcludeerd wordt :)

~[Aanvullingen 3-6-2008]

Het scherm is op het moment duurder dan de Samsung 226BW; ten tijde van het schrijven van de review was dit andersom het geval :)

HDMI uit het rijtje ' negatieve eigenschappen' en uit de tekst verwijderd --> er zitten geen audio-out of boxen op het scherm, dus het zou een vrij waardeloze aansluiting zijn geweest :p

Ik heb ondertussen een 2e scherm erbij, precies dezelfde, en ook deze bevalt prima; ben er nog steeds zeer over te spreken :)

Heb jij ook een LG L226WTQ-SF Zilver, Zwart?

Moet je de opmerking ook nog even uit de tekst weghalen.... :P

Ik ben net als jij erg gecharmeerd van 2 schermen. De trend is een beetje groter, nog groter, grootst, maar naar mijn idee kan het nooit op tegen twee losse schermen. Op de ene TV aan, op de andere werken; op de ene Excel, op de andere het te bewerken Word-document. Dit gaat m.i. toch lastiger op één groot scherm. Daarnaast haal ik met mijn twee schermen naast elkaar ruim 2700 pixels, dus een heeeeeeeeeel brede spreadsheet. Daar moet je wel een erg groot scherm voor hebben om dat te kunnen halen. :P

De enorme contrast ratios zijn idd dynamisch. Als je op GoT daar naar kijkt dan zie je als grote nadeel genoemd wordt dat je een negatief beeld kunt "overhouden" bij snelle wisselingen. Heb jij van zo iets last? Uit je review kon ik daar in ieder geval niets over opmaken.

Voor de duidelijkheid de 2 ms zijn g-g waarden. De tijden zijn dus mooier dan ze lijken. Waarschijnlijk had je het in het begin bij de Dell over z-w waarden die altijd een stuk slechter zijn (maar tegenwoordig wel beter dan 25 ms).
Jup, ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk mbt de contrastratio. Het betreft dynamisch contrast, maar dit doet zijn werk volgens mij naar behoren, want ik heb nog niets van 'negatieve beelden overhouden' kunnen ontdekken; zelfs niet tijdens het kijken van snelle films als de Matrix-trilogie oid.

Mbt. het Dell scherm; het betreft een scherm van 6 jaar oud, dus ik denk dat de waarden ook hier g-g zijn. Mocht dit, ondanks de leeftijd van de Dell (1901 FP) toch niet zo zijn; feit blijft dat ghosting op de Dell een grote factor was (in mijn UT99 periode), terwijl er op dit scherm niets van zichtbaar is (UT3); de beelden zijn ontzettend snel en zuiver, wat m'n aim merkbaar ten goede kwam.
offtopic:
Voor de geïnteresseerden: 'Kwam' omdat ik inmiddels gestop ben met gamen; de UT99- sniper periode was een mooie tijd, maar helaas is de community er niet groter op geworden, en UT3 was imo te vroeg gereleased, waardoor veel mensen ermee gestopt zijn voordat het spel goed op gang kon komen kwa clanbase etc.

Over de dual-screen setup:
Ja, het is erg ideaal om 2 aparte schermen te hebben, ook tov. 1 enkel enorm scherm; zeker omdat ik gebruik maar van grote programma's als de Autodesk serie en Visual studio, waar meer tools op het scherm en een groter werkgebied (tekenpapier/ codescherm) sneller en overzichtelijker werken betekenen. Ook is dit een goed excuus om meer thuiswerken te forceren bij de directie; mijn thuissysteem werkt aantoonbaar een stuk prettiger dan het systeem op mijn werk, waar ik het met een 24" HP moet doen :)

[Reactie gewijzigd door Hammer op 3 juni 2008 09:26]

je begrijpt dat 5000:1 slecht marketingtaal is en het dus niets voorsteld? waarschijnlijk is het ergens tussen 800:1 en 1000:1... 5000:1 is hooguit dynamisch, net als bij de Samsung
Dat is ook nog te optimistisch, bij test van Hardware.info http://www.hardware.info/...7_inch_schermen_getest/10 leverde de 226BW een max. contrast van 836:1 en de LG L226WT 752:1, de gemiddelde contrasten waren echter resp. 192:1 en 225:1 (de LG doet het hier dus idd beter).

Ook de reactietijd van 2ms is zwaar overdreven, in hetzelfde testrapport haalt de samsung 14ms, de LG 11ms. De LG is echt technisch beter (ook conculusie Hardware.info), maar de Samsung is qua looks in het voordeel (naar mijn mening dan). Ben zelf echter ook voor de LG gegaan. Heel tevreden mee ;)
er staat 5000:1; als t slechts marketingtaal is, zouden ze da misschien bij de samsung ook moeten doen?
Meestal staat op de LG en Samsung site wel of het om een dynamisch contrast gaat, maar over het algemeen hebben TN panels een standaard contrast van niet hoger dan 1000:1.
hoe vind je de bouw van de voet? Dit vind ik persoonlijk een minpuntje...
mja, ik vind 'm wel mooi, persoonlijk; een beetje klein misschien :)
Als je HDMI wilt had je beter voor de WA kunnen gaan. Die heeft D-sub + DVI-D + HDMI (mét audio-out!) + Component
Ja, in dat geval wel, maar aan de andere kant; k heb een fijn moederbord met voldoende sound-power en een fijn 5.1 setje voor 't geluid, en het scherm ondersteund HDCP voor het beeld via de dvi-aansluiting :) Heb nu een tweede erbij gekocht; bevalt echt prima ^^

Ik heb het als ' negatieve eigenschap' in t rijtje opgenomen omdat men het misschien als hinderlijk zou kunnen ervaren, mocht men het scherm als beeld-en geluidsoverbrenger (?) willen gebruiken (mja, aangezien er geen audio-out of boxen op het scherm zitten, lijkt het me een zinloze opmerking van mezelf :p ik zal m uit het rijtje weghalen :) )

[Reactie gewijzigd door Hammer op 2 juni 2008 20:44]