WD Black (2010, SATA-600), 1TB Review

gastje13 9 februari 2013, laatste update op 17 november 2015, 2.017 views

WD Black (2010, SATA-600), 1TB

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Niet de snelste

motivatie
Voor m'n nieuwe game pc was ik op zoek naar een goede, grote en bovenal zeer betrouwbare harddisk. De harddisk moest snel zijn voor games, maar ook zeer betrouwbaar om veilig video/foto/mp3 en backups op te slaan. Uiteraard maak ik van alle belangrijke bestanden wel een backup, maar ik heb geen zin dagelijks backups bij te werken. Daarnaast geeft niks meer ellende dan een spontaan falende harddisk.

Na wat zoek werk vond ik dat de meeste schijven geleverd worden door seagate en Western Digital. Na wat zoeken door het aanbod van de merken kwam ik uit op een seagate barracuda 2TB of een western digital black 1TB. De barracuda is de standaard desktop schijf van Seagate, de black is de standaard prestatie schrijf van Western digital, welke naast deze ook een green (opslag) en blue (budget systeem) schijf verkoopt voor desktop gebruik,

Beide presteren prima volgens de recensies, het grote verschil was de garantie (2 jaar voor seagate en 5 jaar voor WD) en de prijs (seagate levert dubbele capaciteit voor dezelfde prijs). Gezien ik betrouwbaarheid erg belangrijk vind (en al eens een defecte seagate gehad heb) heb ik de western digital gekozen. Uiteraard geeft dit geen garantie dat de schijf niet stuk gaat binnen vijf jaar, maar dat er standaard 5 jaar garantie op zit geeft betekend wel dat WD vertrouwen heeft in z'n eigen product en dat er ook echt gericht wordt op een lange levensduur. Seagate komt op mij meer over als een budget schrijf, welke echter wel goed presteert.

uiterlijk
Het uiterlijk van de WD is niet bijzonder, een standaard 3,5Inch disc met een standaard SATA aansluiting en een standaard voedingsaansluiting. De schijf is voorzien van het label horende bij de black serie met o.a. het type nummer en bouwdatum.

installeren
Het inbouwen van de schijf in m'n Gelid Solutions DarkForce kast gaf totaal geen problemen. Na het inschroeven een aansluiten heb ik één NTFS partitie aangemaakt in windows 7 waarna de schijf klaar was voor gebruik.

prestaties
Uiteraard heb ik de schijf getest. Hiervoor heb ik HDtune gebruikt De benchmark test gaf het volgende resultaat.

Het herhalen van de de benchmark geeft telkens nagenoeg hetzelfde resultaat. Voor de betrouwbaarheid heb ik ook eens benchmark test gerund in crystal disk mark:

Hier is de gemiddelde leessnelheid ongeveer 10 MB/s hoger. Desondanks had ik iets meer verwacht.

Met een gemiddelde leessnelheid van 105MB/s en acces time van 15.3ms valt de prestatie me iets tegen. Ik moet herbij wel eerlijk zeggen dat de disk op het moment van de benchmark al half vol stond. Mogelijk dat dit het wel beinvloed.
Ondanks de iets tegenvallende benchmark test presteert de schijf prima in de praktijk (gamen) en werkt deze betrouwbaar in de zin van geen "bad sectors", rare geluiden of haperen.

geluid en warmte
De schrijf iets behoorlijk stiller dan m'n oude seagate barracuda 7200.10. Je hoort hem wel bij het schijven en lezen maar niks noemenswaardig.

Met een temperatuur van 37 à 38 graden, bij het kopieeren van bestanden blijft deze schrijf ook 5 graden koeler dan m' n seagate. Dit lijkt me een prima prestatie. Ik maak gebruik van de standaard Gelid Solutions DarkForce koelers in deze kast.

conclusie
Deze harddisk legt de de nadruk iets meer op betrouwbaarheid (lange garantie, relatief stil en koel) dan de ultieme prestaties. Een seagate is wellicht iets sneller maar heeft o.a. een fors kortere garantie periode.

extra info
-Schijf 400 uur in gebruik wanneer deze getest werd

Heb jij ook een WD Black (2010, SATA-600), 1TB?

Goede review wat mij betreft, en bij (en al eens een defecte seagate gehad heb) dacht ik instandv "wie niet".

Maar goed, de Black serie is wat mij betreft nog steeds koploper wat fysieke opslag betreft, en als je voor snelheid gaat gooi je er gewoon een ssd bij :)