Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

FvdM 10 april 2008, laatste update op 10 april 2008, 901 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Ligt stevig in de hand
  • 1800dpi
  • Realtime dpi schakelen, van 400 tot 1800 in trappen van 50
  • Ziet er leuk uit
  • Goed gewicht

Minpunten

• Positie scrollwiel soms lastig met lange vingers
  • Scrollwiel kan niet 'vrij' scrollen
  • Geen officiŽle OSX driver

Ik heb deze muis onlangs aangeschaft ter vervanging van mijn Logitech MX Revolution. Dit is opzich ook een prima muis, maar in games toch iets te traag en bij een accu van 50% wordt de muis onbetrouwbaar. Nu heb ik dus maar weer een muis met een staart en wel de Logitech MX518.

Eerste indruk
Vanaf het moment dat ik de muis uit de doos haalde heb ik weer het 'ah lekker een echte muis' gevoel terug. De MX518 voelt goed en stevig aan en schuift (of bijna zweeft) licht over het bureaublad.

Vormgeving, bouwkwaliteit en ergonomie
De muis ziet er inderdaad leuk uit voor gamers. Het is gemaakt van stevig kunststof met rondom een soort rubberachtig materiaal en bovenop glanzend kunststof met print. Hoewel ik twijfel of het wel een print is, de reflectie van de zwarte deuken reageerd namelijk op licht... Het scrollwiel is van rubber en de andere knoppen zijn van standaard plastic gemaakt. De muis ligt ondanks mijn lange vingers stevig in de hand en het voelt licht aan, maar wel zwaar genoeg om niet uit mijn hand te schieten bij snelle bewegingen. De positie van het scrollwiel had wat mij betreft wel iets verder naar voren gemogen. Nu is het voor mij soms wat lastig bereikbaar. De onderkant is vlak en transparent kunststof met verzonken stickers en 5 kleine kussentjes.

Precisie
De precisie is zeer goed. Dit mede door de mogelijkheid om realtime de resolutie van de optische sensor te wijzigen. Zo kan je bijvoorbeeld de sensor op 400dpi instellen als je een sniper bent of voor detail werk in PhotoShop en 1000dpi voor standaard muizen. Dit hangt natuurlijk ook af van de afmetingen van je scherm. Op een klein beeldscherm is een lagere muis resolutie handiger, terwijl op een groot scherm een hogere resolutie meer wenselijk kan zijn. Je kan in de SetPoint software 5 presets instellen in trappen van 50dpi en onafhankelijk per X- of Y-as. Het realtime schakelen doe je met de + (plus) en - (min) knoppen voor en achter het scrollwiel. Ik heb bij veel en snel schakelen tussen de presets tijden het gamen in CoD4 geen vertraging gevoeld.

Functionaliteit
De MX518 heeft 8 knoppen, te weten: links, rechts, midden (wielklik), duim voor, duim achter, +, - en vensters schakelen. Alle knoppen behalve links en rechts zijn te wijzigen in de SetPoint software. Wat ik wel mis is de mogelijkheid om het scrollwiel 'vrij' te laten draaien, zoals dat met de MX Revolution kan. Maar de hoge resolutie en het eenvoudig wijzigen daarvan maakt dat gemis weer goed.

Drivers en ondersteuning
Er wordt door Logitech SetPoint software voor Windows meegeleverd, daar ik dit al geÔnstalleerd had voor de Revolution werd de muis direct herkend en kon ik deze meteen gebruiken. Zonder de software zullen waarschijnlijk enkel de basisfuncties werken, zoals klikken en scrollen. Op Mac OS X (Leopard) werken de basisfuncties van de muis ook direct zonder drivers, maar met behulp van helpers als ControllerMate kan je de rest instellen. Al heb ik dit nog niet in Leopard geprobeerd met het resolutie switchen.

Ondanks dat het een staart heeft ben ik zeer tevreden met deze muis. In de Pricewatch staat hij inmiddels al voor 30 euro, dat vind ik een mooie prijs voor zo'n degelijk ding. Het heeft de basis functies zoals je mag verwachten van een game muis en zeer goede precisie en muisgevoel. Als Logitech nu nog het scrollwiel van de Revolution erin zet ben ik helemaal blij.

Update
In Leopard werkt het resolutie wijzigen met + en - ook, zonder driver maar dan wel in slechts 3 stappen: laag, midden en hoog. Het lukt mij niet de + en - knoppen met ControllerMate te detecteren.

• MacBook Pro 'Penryn' 2.6GHz, 4GB RAM, 200GB HDD (7200rpm)
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech MX518?

Setpoint voor Mac heet LLC (Logitech Control Center)
werkt die ook niet met je DPI-knopjes?
LLC van Logitech Control Center?!? Rare afkorting.
Misschien beter LCC ;)
Die herkent de hele muis niet, tenminste niet in Leopard misschien dat het in Tiger wel werkt.