Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi) Review

Luuk1983 26 juli 2006, 6.744 views

Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)

Pluspunten

• Veel mogelijkheden tot tweaken
  • Erg stabiel
  • Overclocken, overclocken en nog eens overclocken
  • Kan goed overweg met veel hardware
  • Ondersteuning is goed (19 bios updates)

Minpunten

• Beperkte features
  • Videokaart zit geheugensloten in de weg (zoals helaas zo vaak tegenwoordig)

Layout Score: 3
De Intel 865PE-chipset in het algemeen en de ASUS P4P800 in het bijzonder zijn altijd een favoriet van mij geweest. Het is een prima moederbord met veel mogelijkheden. Ik zal mijn waardering per punt toelichten.

Wat ik jammer vind, zijn de relatief beperkte features van het moederbord. Nou weet ik ook wel dat het al een wat ouder moederbord is die misschien niet het nieuwste van het nieuwste heeft, maar ik mis gewoon wat. Zo zijn er bijvoorbeeld maar 2 S-ATA poorten. Dit vind ik erg jammer. Daarnaast heeft de 5.1 onboard geluidskaart alleen maar een SPDIF-uitgang. Voor de rest zijn het eigenlijk standaard features die nergens op uitblinken. Toen ik 'm kocht was dual channel geheugen nog een beetje speciaal, maar dat is nu anders. Daarom de voldoende.

De lay-out van het moederbord is zover ik kan zien OK. Het is een vrij standaard layout. Helaas, zoals met veel moederborden zit de videokaart irritant in de weg van de geheugensloten. Verder kan ik overal prima bij en is er genoeg ruimte beschikbaar. IDE kabels en floppy kabels zijn irritant, maar dat heeft niks met het moederbord te maken. De floppykabel zit gelukkig niet plat aan de rand van het moederbord zoals op sommige ASUS moederborden.

De overige drie punten (stabiliteit, overclockbaarheid en prestaties) wil ik samen pakken aangezien deze nogal wat met elkaar te maken hebben. Ik ga het dan ook hebben over de meest positieve eigenschappen van het moederbord. Over de stabiliteit heb ik nooit te klagen gehad, mits er natuurlijk een goede voeding en goed geheugen beschikbaar is, maar dat heeft niks met het moederbord te maken. Op de standaard snelheid is het moederbord gigantisch stabiel, ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik denk dat de performance gewoon gemiddeld is voor deze chipset. ASUS heeft echter een hele hoop bios opties voor het tweaken van het moederbord. Van de standaard dingen zoals geheugentimings aanpassen tot complete AI overclock mogelijkheden. En overclocken wil het moederbord wel! Wederom: dit kan alleen met een goede voeding en geheugen. Ik draai op dit moment mijn P4 2.4GHz (Northwood) op 3.2GHz zonder dat ik daarvoor het voltage hoef te verhogen. De frontsidebus draait dus ipv 800MHz op 1066MHz. En nog steeds blijft het bord prima stabiel. het geheugen draait wil asynchroom met de FSB omdat deze het anders niet bij kan houden (4/5 = 2 x 416MHz) op 2.5-3-3-5. Dit zegt genoeg over de stabiliteit denk ik zo.

Qua compatibiliteit zit het ook goed met de ASUS. Ik heb lang gewacht om dit stukje te schrijven (heb het moederbord inmiddels een jaar of 2) en ik heb in de tussentijd een zooi hardware toegevoegd en verwijderd waar je akeling van wordt, maar ik heb nog NOOIT problemen gehad. Ik heb in de tussentijd iets van 3 verschillende videokaarten, 3 merken geheugen, verschillende hardeschijven (PATA en SATA) toegevoegd, een TV-Kaart toegevoegd en ga zo maar door. Aangezien ik nog nooit problemen heb gehad heb ik de compatibiliteit als 'zeer goed' bestempeld.

Ik heb tevens lang gewacht met het beoordelen van de ondersteuning van de fabrikant. Ik geef deze goed vanwege de simpele reden dat in de loop van tijd er zo'n 19 BIOS versies uitgegeven zijn. Dit geeft voor mij aan dat er aan gewerkt wordt. De laatste is nog vrij recent. Het ging niet vaak om fixen van problemen, maar eerder om het toevoegen van CPU support en het toevoegen van functies.

Overigens heb ik nog een tip voor mensen die het hele QFan gebreuren net zo gaar vinden als ik: je kan met het gratis programma Speedfan (versie op het moment van schrijven is 4.24) de snelheid van de CPU fan zelf instellen, of dit het programma automatisch laten doen aan de hand van de temperatuur. De andere twee fans schijnen helaas niet te reageren om dit programma :( Je moet wel even QFan in de BIOS uitzetten om het programma te laten werken.

Update 24-02-2006:
Ik heb het product van 'goed' naar 'zeer goed' veranderd en ik heb tevens de prijs ingevuld.
Ik ben van mening dat dit bord dit verdient. Het is wel zo dat in verhouding met tegenwoordig de features een stuk minder zijn, maar als ik kijk naar de betrouwbaarheid en prestaties over de afgelopen 3 jaar in verhouding met wat het bord toen gekost heeft kan ik alleen maar de conclusie trekken dat het het geld dubbel en dwars waard geweest is. Ook het feit dat de FSB al lange tijd zonder problemen op 1066MHz loopt draait hier aan bij.

Heb jij ook een Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)?

Klopt dit is een zeer goed moederbord, stabiel en heel goed te overclocken, ik heb nu een Celeron D 2.4 Ghz op 3,8 draaien zonder enle probleem en hiervoor had ik een P4 2.4@ 3,46 draaien ook zonder problemen, gewoon een top bord.
is gewoon een super goed bordje (heb de deluxe versie)
maar het onboard geluid gebruik ik nie dus daar heb ik niet zn last van en overclocken doet ie perfect
heb alleen niet zn goed overclockbaar mem en mn prescot wil nogal warm worde met dit weer nu ( op zolder)
maar verder is het een perfect bord

-edit-
heb een p4 3.0 ghz 1mb cache (prescot ;( )
hij loopt nu op 3.31 ghz bij een temp van 40 idle en is stabiel (zoals altijd) en op 3.6 is ie 47 idle
Heb dit moederbord ook en nooit problemen meegehad. Heeel stabiel. Ik heb toevallig ook een P4 2.4GHz 800fsb.
Ik zal hem ook ff gaan overclocken naar 3.2 GHz.

Ff eerst me raam open doen voor wat koele lucht :)

Ik zeg jullie wel of het is gelukt of kaboem
hehe overgeclokt naar 2.9 GHz

CPU Temp 31 graden :)

Ff Gamen kijken wat ie doet
Ik heb dan weer de E-Deluxe versie (P4P800-E Deluxe) en die bevalt me ook super. Deze heeft dan wel 4 S-ATA poorten en enkele extra's zoals FireWire.

Ook ik heb met dit plankje overgeklokt zonder problemen van 2,8 naar 3,8Ghz (Intel Pentium 4 2,8ghz)
Temperatuur op 3,6Ghz tijdens UT2k4 na een uur spelen: 39 graden!
Ik heb deze ook gehad; bijzonder fijn bordje was het. Helaas heeft de mijne vorige jaar de geest gegeven, heb van Asus een P4P800 SE ervoor in de plaats gehad maar die beviel me minder, vanwege de bijzonder brakke Marvell Gigabit LAN.
Goede survey man!

Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan om dit boardje te gebruiken voor het overclocken.
Ding heb ik nl aangeschaft nav het feit dat hij zo stabiel is en genoeg aansuitingen heeft in de DeLuxe uitvoering :-)
mooie review, echter vond ik dat ik wel mn handen vuil moest maken, om de voltage drop onder controle te houden (zowel bij prescott als bij northwood). maar met n voltmod, droopmod, meer mosfets (van een dode P4P800), meer spoelen en meer condensatoren, heb ik een prescott 2.8 naar de 4 GHz geholpen. nu heb ik nog een 2.8 SL6Z5 (northwood, M0) liggen die ik hopelijk ook tot zulke verheven gebieden kan tillen :*)