Sennheiser CX 500 Titan (Titanium) Review

DjVe 7 juli 2009, laatste update op 7 juli 2009, 24.569 views

Sennheiser CX 500 Titan (Titanium)

Pluspunten

• "Bass for the Bucks" is goed
  • Stijlvol
  • Veel assesoires meegeleverd
  • Leuk geluid
  • Hoog draagcomfort
  • Gaan hard zonder te vervormen

Minpunten

• Wellicht een wat kort draadje
  • De draad lijkt me niet al te sterk
  • Wat agressief in het hoog
  • Ik had graag wat langere sleeves gezien
  • Moeten behoorlijk lang inspelen

Het Sennheisers topmodel uit de CX serie. Ik kon op het Internet maar weinig vinden over dit model, maar heb de kans toch genomen en ze gekocht voor 150 AUS dollar. Hieronder zal ik mijn persoonlijke menig geven over dit product, nadat ik het heb vergeleken met een:

Shure E3C (In ear model van een klasse hoger).

Als bron heb ik gebruik gemaakt van een

Cowon Iaudio X5L mp3 speler, met rockbox firmware

Uitvoering

Zodra je de doos hebt open gekregen (wat best wel wat werk is), valt het op dat er veel is meegeleverd.

- 6 soorten sleeves

- Degelijk tasje

- Oprol ding, om je hoofdtelefoon netjes mee op te bergen

- Een Sennheiser cx500 (wat een verrassing :P)

Het uiterlijk van de dopjes zelf is strak en stijlvol. De dopjes zelf zijn van plastic, maar zien er zeer netjes uit met een degelijke afwerking. De sleeves gaan er makelijk op, maar moeilijk af (dat is goed, want een sleeve vast in je oor is niet fijn). De sleeves zijn van hetzelfde soort als sony, sharp en creative gebruikt.

De sleeves worden in twee smaken meegeleverd met elk drie formaten. Er zijn dubbele sleeves, die iets beter afsluiten, maar iets meer training nodig hebben om goed in je oor te stoppen. Er zijn ook standaard enkele sleeves meegeleverd, die makkelijk in je oor gepropt kunnen worden (maar iets minder dempen). Ik had persoonlijk graag ook wat langere sleeves gezien die nog dieper in je oor kunnen of foam sleeves die beter afsluiten. Wellicht dat ik nog een keer een aantal sleeves ga modificeren.

Ik ben van mening dat er in de draadsterkte verbetering zit. Het is wat dun en voelt een beetje goedkoop. Bopvendien is het draad vaak de boosdoener als oordopjes het niet meer doen, een iets dikkere draad had daar wellicht verbetering in kunnen geven. Bij het punt waar de draad in tweeŽn splist zit een degelijk Y verloopje en daaronder zit een volumeregelaar (schuifje). De draad wordt afgemaakt met een flexibel haakse aansluiting met een vergulde jack connector.

Draagcomfort

Hier scoort de CX500 in mijn ogen wat minder in, zoals ik al eerder zei, had ik graag wat langere sleeves gezien, die beter zitten. Ik draag mijn in ears graag 180 graden gedraaid, oftewel ik draag ze andersom met de draad naar boven (en die gaat dan achter je oren langs naar beneden). Dit geeft mij een beter geluid, omdat het beter afsluit (dit heb ik ook met de E3C). De Sennheisers zijn hier niet echt voor gemaakt. Het kan wel, maar door de lange rubbers (waarmee de draad in de dopjes gaat) klimt de draad wat makkelijk langs de oren omhoog.

De dopjes zelf zijn heerlijk licht en je voelt ze niet. De dunne draad heeft daar echter geen bijdrage aan, dus die had naar mijn mening dikker gemogen

Klaar met luisteren: Wrap de draad op met het meegeleverde en stop de dopjes in de opening, stop dat geheel in de Sennheiser knip en je bent er zeker van dat je dopjes ook mooi blijven

/Edit 14-04-2008

Ik heb ze nu wat langer in gehad en ze zitten nu wel lekker als ik ze normaal in heb. Ze sluiten aardig goed af (helaas niet zo goed als de Shure modellen)

/Edit 17-04-2008
Ik heb nog niets gezegd over de kabelgeluiden! Elke in-ear heeft last van geluid als je op de kabel tikt (omdat een in-ear je oor luchtdicht afsluit, en de kabel het geluid van het tikken doorgeeft aan de rest van de dopjes). De CX500 is hier geen uitzondering in, maar sennheiser levert wel een klemmetje mee die je aan de kraag van je shirt kan vastmaken. Hierdoor blijft het onderste gedeelte van de kabel strak en het bovenste gedeeltje vrij. Dit zorgt ervoor dat je dus niet de hele tijd met je lichaam tegen de dopjes tikt. Ik zeg niet dat het geluid er niet is, maar het is wel minder! Bovendien is het ook wel zo veilig, je blijft minder snel met je dopjes achter iets hangen :)

Geluidsweergave vanuit de doos

Aangesloten op mijn Iaudio X5L (alle soundopties en EQ uit).

Dat valt eigenlijk vrij tegen. De hoge tonen zijn teveel aanwezig en de lage tonen zijn strak maar ook te dominant, hierdoor valt het midden snel weg. Ik weet dat je dopjes moet inspelen, hier kom ik later op terug. Ik heb de dopjes gelijk een aantal nummers voorgeschoteld in een aantal verschillende omgevingen.

- Kanye West – Work it (320 kbps MP3)

- Kanye West – Flashing Lights (320 kbps MP3)

- Blof – Omarm (Eigen rip vanaf SACD naar pc op FLAC formaat)

- Foo Fighters – Let it die (VBR MP3)

Het klinkt me niet goed, zeker niet in vergelijking met de E3C van shure die ik ook bij me heb (helaas is de draad daar niet helemaal goed meer van). De Shure heeft zoveel meer controle over het geluid en weet zoveel meet detail te geven. Daarnaast geeft de Shure geen enkel scherp randje bij de S of de F. Nu weet ik dat de Shure E3C wel heel wat duurder is, maar het is wel een goede vergelijking als ik puur op geluidkwaliteit ga kijken.

Kort gezegd vind ik dit van de CX500:

- te scherp hoog

- te sterk laag

- midden mist een tik

- ik mis het detail

- volume is goed

- kunnen stukken beter gaan klinken als je ingespeeld zijn

Ze schermen in het openbaar vervoer wel redelijk goed af, bij de Shure hoor ik de motor van de bus niet eens als ik er naast zit (met Foams). De Sennheiser laat wel wat door, maar het is niet echt hinderlijk

Geluidweergave na 20 uur inspelen

Stukken beter als vanuit de doos, maar nog niet goed genoeg. Ik laat ze nog een nachtje doorspelen op een hoger volume om het toch nog wat soepeler te maken. De hoge tonen zijn minder sterk en zachter voor het gehoor, maar kunnen toch nog wel wat scherpe randjes geven. Het laag is prima, mooi rustig en diep. Het midden is nog net iets te min, maar ik denk dat dat ook komt omdat het hoog toch nog wat te overheersend is.

/Edit 10/04/2008: Geluidsweergave na 30 uur inspelen

De scherpe F is er nu vanaf....de scherpe S zit er nog wel een beetje in, maar het is wel beter. Ik heb ze afgelopen nacht aangelaten met een nummer met een stevige schranz liveset (veel trebble). het midden begint nu ook iets meer los te komen ik begin iets meer detail te horen.

/Edit 14/04/2008: Geluidsweergave na 60 uur spelen

Dit klinkt best lekker! De S en F klinken nu best soft. En het midden is lekker aanwezig. De bass idiep en strak (beter dan de E3C!). Ze zijn prima om mee te gamen (COD4 is knoepzuiver) en prima om lekker muziek mee te luisteren (zowel "on-the-go" als thuis)

/Edit 14-04-2008 De moeite waard?

Ja!

Ik had eerst mijn twijfels over deze dopjes, maar na een lange tijd spelen klinken ze echt goed. uit de verpakking klinken ze stukken minder en zijn ze de 150 AUD niet waard. Zoek je goede oordopjes, neem deze dan ook mee!

Ze sealen niet zo goed als een Shure, maar klinken qua laag wel beter als een E3C (die 150 euro kostte). Hou er wel rekening mee dat ze wel een goede bron verdienen. Een goede Mp3 speler kan ze maken...of kraken. je geluid is zo goed als de zwakste schakel in je systeem!

Op een Iaudio X5L klinken ze dus prima (eigenlijk zou ik iets beters op de X5L moeten aansluiten). Op een USB stickje van 3 tientjes haal je er dus niet het maximale uit en kan je beter een cx300 pakken.

/Edit 03-07-2009

Ik heb mde Cx-500 nu al geruime tijd en ze doen het nog steeds, maar ze beginnen wel minder te worden. De volumeregeling loopt niet soepel meer en ook de bedrading is niet 100% meer. De sleeves die ik meestal gebruik (de kerstboomsleeve :P) zijn ook op. Toevallig zag ik een setje zwarte liggen bij de computerland voor 25 euri...en die heb ik maar meegenomen. Ik vind de titanium versie wel mooier, maar het hoogglans zwart heeft ook wel wat. Ik ga weer even verder prutsen met de dopjes en wie weet komen er ook nog wel wat nieuwe kiekjes bij ;)

/Edit 07-07-2009

En hierbij wat nieuwe kiekjes :)

Heb jij ook een Sennheiser CX 500 Titan (Titanium)?

Wat ik me afvraag bij dit soort oordopjes is of ik onder een (motor)helm zou kunnen dragen?

Denk hierbij aan:
  • sluit het genoeg omgevingsgeluid uit (want oordopjes kan dan niet meer)
  • gaan ze kapot als je de helm opdoet
  • gaan ze pijn doen door de helm
  • past het Łberhaupt....
Overigens blijf ik het "inspelen" een zeer vreemd fenomeen vinden. Ik ben behoorlijk audiofiel en mijn ervaring met (gewone) luidsprekers is dat ze alleen maar slechter worden. M.n. de bas wordt in de loop der tijd wolliger omdat de demping steeds slechter wordt. Nu is de conus van een speaker niet helemaal te vergelijken met dit ultralicht speakertje, maar toch....
Ik draag zelf CX300 oordoppen van Sennheiser onder mijn helm (Shoei XR-1000 Dune).

Voor mij werkt het perfect aangezien het ook aardig wat windgeruis weghaalt. En zolang je ze niet te hard zet, ben je je ook nog bewust van omgevingsgeluiden (best wel veilig zeg maar!) ;)

Het enige punt dat wat lastig is, is het opdoen van de helm... Je trekt namelijk nogal snel via het kabeltje de doppen uit je oor. Niet helemaal, maar soms net genoeg om het geluid niet optimaal te laten doorkomen! Maar als je je helm voorzichtig opdoet, dan gaat het perfect!

Ik vind het dus heerlijk om ff lekker wat muziek op mijn hoofd te hebben als ik naar mijn werk rijd! }>
Ik draag onder mijn helm altijd een zijden "bivakmuts" (kan even niet op de naam komen). Is niet warm en wel zo hygiŽnisch. Wellicht ook de oplossing voor je draadjes.

Ik denk dat ik het ook maar eens ga proberen. :9
Is het niet levensgevaarlijk om je op een voertuig als een motor volledig af te sluiten van al het omgevingsgeluid? Denk dat dat je verkeersoverzicht en je eigen veiligheid (en die van anderen) zeker niet ten goede komt.
Dat is toch altijd een probleem op de motor. Helm op, windgeruis, als je oren je lief zijn oordopjes in en een niet erg goed afgeschermd motorgeluid....... Dus de auto moet al bijna binnen zitten wil je hem horen als je een beetje aan het doorrijden bent.

Oordopjes filteren de frequenties overigens wel selectief, stemgeluiden bijv. kun je nog redelijk goed horen, maar toch nog een stuk slechter dan zonder dopjes.
ze sluiten goed af, maar ik zou dan toch eerder voor shures gaan. Die zitten fijner (ook voor langere tijd) en zitten ook dieper in je oor (steken dus minder uit). Oordopjes doen bij mij nooit pijn, dus ik weet niet of ze voor jou lekker zitten. Ik rij zelf sowieso geen motor, dus ook daar kan ik je geen antwoord op geven

Over het inspelen. Ik ben het met je eens dat het bij normale speakers anders is (hoewel ben ik van mening dat een beetje speaker berekend moet zijn op een ingespeelde driver).

Anyway: zoals ik hierboven in mijn review ook zeg, het is echt zo. Sterker ik had dit ook bij mijn Shure E3C. Ik zou zeggen probeer het zelf en je zal het merken, vanuit de doos klinken de meeste In-ears nergens naar. te schel en het midden komt er niet lekker uit(juist door die demping).

Met normale gesloten hoofdtelefoons andere ervaringen mee, omdat die juist vanuit de doos veel strakker en lekkerder klinken (sony MDR-V500 bijvoorbeeld).
Je streept de bouwkwaliteit aan als goed, maar je hebt wel ervaring met 7 exemplaren?
Daar ging even wat fout :P Het is nu iig aangepast naar twee exemplaren :+
iemand enige ervaring met de cx500 gaming of moet ik gewoon de normale kopen
Jordy, echt een perfecte review tot nu toe (heb ze pas 1 dag).
Op het moment wil ik ze al bijna weer verkopen en zijn ze me de 20 euri niet waard.
Echt zo schel, niet normaal. En de bas is inderdaad veelste veel aanwezig (en tegenlijkertijd niet strak, ik heb met rew zitten klooien en merk dat bij 60-100 hz zowat een extra "zaagtand" geluid erdoor zit, echt zeer storend :( )

Nouja ik hoop dat ik je conclusie kan delen over een paar dagen, anders heb ik binnenkort deze set als aanbieding :+ (heb er 2 gekocht, 1 zit nog in de verpakking :Y) )
En dan toch maar opzoek naar fatsoenlijke, of ik hou me gewoon de sony's.

Btw: de sennheiser hd 650 was wel ok, dus ik dacht koop deze ook maar :S
Even geduld hebben en goed laten inspelen, deze set zal vergelijkbaar zijn met mijn CX95 en daar komt toch echt fantastisch geluid uit voor een paar oordopjes. Trouwens: CX500 voor 20 euro? Weet je zeker dat ze echt zijn?
heb ze laatst ook bij de mediamarkt meegenomen voor 22.50 (wel de zwarte versie dan). Komt vooral omdat de CX300 V2 uit zijn, dit zijn oordopjes zogenaamd 'speciaal' voor iphone en dergelijke. Andere verpakking en duurder dan de cx500 maar naar wat ik begreep uit de reviews zeker niet beter. :)
Zou je misschien nog een foto'tje kunnen maken van dat "oprol ding"? Of staat die er al op? want ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar het lijkt me wel handig omdat de draadjes van die dopjes altijd in de knoop zitten.
Een mooie review btw ;)
3de foto, dat ding achter het tasje en links naast de sleeves :) Het stelt niet veel voor, maar is wel handig :)

/edit: typo

[Reactie gewijzigd door DjVe op 14 april 2008 23:03]

hee jah ik zie het, dat is op zich wel makkelijk. Je doet zeker die oordopjes in die 2 gaatjes?
uhu...dat is ervoor gemaakt. Niet dat ik het echt gebruik, maar het is stukken fijner als bijv het opbergdoosje van shure (altijd te klein)
Voor wat betreft de twijfels rondom de sterkte van de draden:
Deze zijn echt zeer sterk!
Ik spreek (helaas) uit ervaring daar ik met de draden met grote kracht achter iets ben blijven hangen toen ik ze niet in mijn oren had.
Resultaat: de ommanteling was over een groot gedeelte eraf gekruld. Ik wou ze danook al bijna weggooien totdat ze toch nog maar probeerde en........ ze klonken zoals ze altijd klonken... geweldig. Alleen die ommanteling er weer om doen was echt minder. :'(
hmmm dat verbaast me ;) de draad van de Shure is in mijn ogen een stuk degelijker (maar ook stugger). Als jij hebt ondervonden dat die draad sterk is, dan zal ik je maar geloven! :)

Thanks voor de info