Vantec NexStar :LS Review

MADG0BLIN 8 april 2008, 777 views

Vantec NexStar :LS

Pluspunten

• Stil.
  • Wordt niet warm.
  • Kabels bijgeleverd.

Minpunten

• Inbouwen was ietwat lastig. Had beter gekund.

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik was al een tijdje op zoek naar een schijf die ik kon gebruiken om mijn foto's en data te backuppen.
Ik zat te twijfelen tussen een USB en een NAS schijf. Uiteindelijk toch voor de NAS oplossing gekozen omdat ik dit apparaat zag. Was niet al te duur en er kon een IDE schijf in die ik nog had liggen.

Het pakket bevatte de volgende dingen:
De NexStar zelf uiteraard.
Een voedingsadapter bestaande uit 2 delen.
1 netwerkkabel
1 USB kabel
Voet waar hij recht op in kan staan.
Schroeven op de schijf vast te maken
CD-Rom met drivers.
Boekje met instructies

Opzich netjes dat ze er een 2tal kabels bij stopten. Dit zie je niet bij alle apparaten zoals printers.

Toen ik de doos openmaakte viel me op dat hij er goed uitzag. heb wel eens lelijkere behuizingen gezien. Dit is uiteraard een kwestie van smaak. Wel vond ik het jammer dat er vrij veel tekst aan de zijkant staat. Had een wat sobere oplossing toch net iets mooier gevonden.

Daarna was het tijd om de schijf te installeren. Er stond niet aangegeven hoe dit moest in de handleiding. Opzich geen probleem, maar voor de wat minder handige persoon misschien wat lastig.
Toen ik de schijf had vastgemaakt moest ik nog een kabeltje op de printplaat vastdrukken voor het lampje aan de voorkant. Dit ging prima. Alleen toen ik hem dicht wilde doen paste het niet helemaal soepel meer. Ik moest wat friemelen met het draadje totdat hij dicht ging. Daarna met 2 schroeven vastgemaakt. Het viel me wel op dat dit niet heel stevig was.

Daarna het aansluiten op de pc. Ik maak gebruik van mijn netwerk op data over te zetten.
Voordat je dit kan doen moet je de software installeren.
Dit omdat hij geen gebruik maakt van het "standaard" tcp/ip Protocol.
De software installeren bleek niet heel goed te gaan. De bijgeleverde versie leek in eerste instantie te werken onder mijn Vista Home Premium installatie, maar toen ik de schijf wilde mounten bleef hij daar op hangen. Gereboot maar niets hielp. Even gezocht naar een nieuwere versie die wel onder vista zou werken en die heb ik gevonden. Ik maak gebruik van NDAS Software version 3.20.1523. Deze verving automatisch de eerder geinstalleerde versie en ik kon hierna aan de slag om mijn schijf toe te voegen.
Dit doe je naar de software op te starten een een code in te voeren. Deze code hoort volgens het boekje onder je device te zitten, maar ik kon hem nergens vinden op het apparaat. Even later zag ik dat de sticker in het boekje was geplakt.
Na hem ingevoerd te hebben werd het apparaat gemount. Hierna moest ik de schijf nog initialiseren en formatteren. Dit ging behoorlijk vlot.

Na dat gedaan te hebben heb ik direct mijn data gekopieerd. Hij trok volgens mijn vista netwerk beheer 90% van mijn verbinding vol. Ik heb nog geen andere test resultaten.

Warm wordt hij niet vind ik en ik hoor hem eigenlijk ook niet.
De schijf die erin zit is de Samsung SpinPoint HD400LD, 400GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

Heb jij ook een Vantec NexStar :LS?