Sandisk Sansa c240 1GB (USB 2.0) Review

SoulShot 26 april 2008, laatste update op 26 april 2008, 1.042 views

Sandisk Sansa c240 1GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Vervangbare batterij
  • 15 uur speeltijd

Minpunten

• Display
  • Meegeleverde oordopjes

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb een hele tijd zitten twijfelen tussen deze MP3-speler en een iPod.
  • Voordelen aan een iPod vond ik het design en het is natuurlijk een hip toestelletje. Nadeel vond ik het gebruik moeten maken van iTunes, een ongeloofelijk zwaar wegende vervanger voor de sleepfunctie in Windows verkenner. Dit nadeel kan echter verholpen worden door een lichter programma met iPod plugin zoals Winamp er eentje heeft. Een ander naadeel is de niet-vervangbare batterij en dat je de iPod moet opsturen om je batterij te vervangen. Er bestaan kits om zelf je batterij te vervangen, maar als hier iets misloopt verloop je garantie dus als je het officieel bekijkt is dit een nadeel.
  • Voordelen van deze MP3-Speler was natuurlijk de prijs. Mijn plan was om deze 1GB MP3-speler uit te breiden met een microSD kaartje van 2GB (¤22) om zo een 3GB speler te bekomen. Dit (¤50 + ¤22) - met de prijzen van toen - vergeleken met een iPod Nano 4GB (¤150). Geeft voor de iPod een prijs van ¤37,5/GB tegenover slechts ¤24/GB voor deze Sansa. Een ander voordeel is dat de vervangbare batterij in de winkel te koop is, en je hem zelfs kan vervangen zoals de batterij van je GSM.
Featureset
  • Usb 2.0
  • Uitbreidbaar geheugen tot 2GB (Totaal 3GB)
  • Equalizer
  • Microfoon
  • Playback: Nummer herhalen - Alles herhalen - Shuffle
  • Opname mogelijkheid, kwaliteit is goed.
  • Coverweergave
  • Display 1.4” 64k color screen. Vrij groot in verhouding met de speler zelf, alleszins groot genoeg. De kwaliteit van het scherm slecht. Het contrast trekt op geen orgel. hierover later meer.
  • Bijgeleverde oortjes. Deze zijn echter van slechte kwaliteit, ook te verwachten voor deze prijs. Het lijkt of de oortjes over-bassed zijn. Nu heb ik voor ¤15 Sennheiser MX 460, die de geluidskwaliteit opmerkelijk verbetert.
  • Usb-kabel is niet-universeel. De aansluiting is speciaal gemaakt voor Sansa toestelletjes waarmee Sansa monopoly heeft op een aansluiting naar de computer. Ook is dit de enige mogelijkheid om deze MP3-speler op te laden. (Met de standaardfeature set, usb naar net adapters zijn overal te koop)
Geluidskwaliteit
Zoals gezegd is de geluidskwaliteit met de standaard oortjes ronduit slecht. Dit is logischerwijs oplosbaar door het kopen van extra paar oortjes. Het geluid door mijn Sennheiser MX 460 is kraakhelder! Bij de instellingen is er trouwens nog een een handige optie waarmee je het volume op ofwel normaal ofwel luid kan zetten. Door het op de normale modus te zetten worden zelfs op maximum volume je oren nog niet beschadigd. Veel mensen hebben echter niet genoeg aan dit maximum, hiervoor is dan ook de luid modus is ontworpen. Op 3/4 volume, staat de MP3-speler al enorm hard en is de kwaliteit nog hetzelfde als op een lager volume. Echter zet je hem de volle 100% open worden lage tonen, met name de bass, te fel verhoogd tegenover hogen tonen waardoor alle tonen dichter bij elkaar komen en de geluidskwaliteit achteruit gaat.

Dan is er nog een optie, de Equalizer. Deze werkt goed, hij past duidelijk hoorbaar de geluidsstroom aan naar de gekozen optie. In't totaal zijn er zo'n 6 tal verschillende opties beschikbaar. Echter laat ik de Equalizer altijd op normaal staan.
  • Normaal
  • Rock
  • Pop
  • Jazz
  • Klassiek
  • Aangepast (Mogelijkheid om zelf de equalizer in te stellen.)
Gebruiksgemak, menu,...
Er zijn al aantal verschillende firmwares verschenen voor dit toestel, echter vind ik nergens de changelog ervan en kan zie ik zelf geen zichtbare verschillen. Tijdens mijn gebruik heb ik toch last van een aantal 'bugs'.
  • Als het toestel op Hold staat en je zet hem aan, start hij op met een tekening van een slotje en sluit na een 5 tal seconden weer af. Het zou leuk geweest zijn dat je deze tijd niet zou verliezen door tijdens deze relatief lange tijd hem unlockbaar te maken of dat hij gewoonweg niet opstart als hij op hold staat.
  • De shuffle mode heeft geen geheugen. Waarmee ik bedoel dat als je je toestel afsluit en gewoon weer verder gaat met de playlist die opstond toen je hem afsloot, kan het goed zijn dat het volgende nummer gelijk is aan die voor het afsluiten. Lijkt maar een flauwe opmerking, maar zou enerzijds leuk zijn als je na een bepaalde tijd zeg maar al je nummers geluisterd hebt.
Verder is het gemakkelijk in gebruik, geen extra opmerkingen ;).

Beeldkwaliteit
Enorm minpunt aan deze speler. Het contrast is ongeloofelijk slecht waardoor de kleuren enorm flets lijken. Er is een optie om het contrast en de lichtintensiteit in te stellen, maar draai het of keer het hoe je wilt, de kwalitiet van het LCD schermpje is slecht.

Afwerking
Hij ziet er leuk uit en is zeker portable met zijn licht gewicht. Voor door het menu te surfen zijn er 5 knoppen voorzien. Links, rechts, boven, onder en een selecteer knop die zicht in het midden bevindt. Het leuke aan dit vierkantig design is dat je hem met één duim gemakkelijk kan bedienen. Bovenaan de speler heb je een knop voor het volume te regelen en onderaan vinden we nog 2 knoppen waarvan een record knop waarbij het toestelletje direct begint te recorden en een hold schuifschakelaar vergelijkbaar met die van iPod.
De beschermlaag voor het scherm die volledig doorloopt naar de menuknoppen is jammer genoeg vingervlekgevoelig.

Gebruikersinterface Video Deze versie is zonder radio functie!

Batterij
De batterij is vervangbaar want een groot voordeel is ten opzicht van vele andere MP3-spelers. De batterijduur krijgt eenzelfde verhaal, hij heeft een speelduur die oploopt tot 15 uur. Dit is vergelijkbaar met iPod en geeft zeker een groot voordel tegenover andere 'goedkope' MP3-spelers.

Heel het verhaal kort samengevat vind ik Sansa een waardige concurrent voor iPod. Hij streeft al die goedkope MP3-spelertjes die naar je kop worden gesmeten gemakkelijk voorbij. Alleen in verband met zijn prijs blijft hij hangen bij de goedkope MP3-spelers ;).

Heb jij ook een Sandisk Sansa c240 1GB (USB 2.0)?

Nette review met duidelijke foto's,thanks.
Leuke review van een leuk toestel :D.

Trouwens Ipod accu's zijn gewoon te vervangen hoor :x
Ja er zijn zo van die iPod batterij vervang kits. Ik ben niet zeker maar zover ik weet, als je dat verprutst kan je je garantie wel vergeten..
Hoe oud is deze speler?

Ik heb zelf twee C260 gehad en een E260. Bij beide kwamen op een begeven moment de 3.5MM stekkertjes los van het moederbord waardoor je op een begeven moment maar aan 1 kant geluid had. Ik ben hier niet de enige in meer mensen wie een sandisk hadden gekocht hadden hier na een paar maanden last van.

Wat is jou ervaring hiermee?
Mijn speler heeft net zijn vierde maand achter de rug denk ik.
(Nog) geen problemen mee gehad, ik weet niet precies wat je bedoelt maar bij mij zit de koptelefoon uitgang goed vast aan het toestel. Gaat bij mijn weten niet snel loskomen. Als dat is wat je bedoelt?
Het is jammer dat ik niets heb aan 1 gieg of hooguit 5 gieg. Anders had ik zeker voor dit apparaatje gekozen. Maarja, ik ben helaas te lui om keer op keer mijn muziekkeuze vooraf te bepalen en dan op mijn speler te laden, dus dan maar een flinke capaciteit nemen en nooit meer nadenken over wat er op de speler moet komen voor die dag. Helaas is de keuze dan gevallen op een iPod, daar is de verhouding ¤'s en GB's toch wel gunstig.
Voor ¤. 3,00/GB kan je je niet zo snel een buil vallen.

ik heb hoop dat in de loop van tijd deze spelers met flashgeheugen steeds meer capaciteit en steeds minder in prijs zullen worden. Dan kan ik het Apple imperium weer fijn gedag zwaaien. Dag iTunes, slaap lekker.
Als ik je verhaal zo lees zou ik toch voor de iPod gaan.
Om de volgende redenen:
  • De iPod was ook in januari al op bepaalde adressen goedkoper dan ¤ 150,= (139,= staat mij bij).
  • Daarnaast is de geluidskwaliteit onovertroffen (met al het gevaar van dien voor je oren !!!).
  • Je moet niet 50+22 rekenen voor de Sansa, maar 50+22+15= ¤ 87,=. Nu komt de prijs op ¤ 29/GB tegenover 34,75/GB
  • Het scherm van de iPod is perfect
  • de iPod is zo'n lekker klein ding, die stevig aanvoelt.
Doet er niet aan af dat je een goede review hebt geschreven, goed je overwegingen hebt gemotiveerd en duidelijk zo objectief mogelijk naar het apparaat hebt gekeken. Mijn complimenten
Bedankt voor uw commentaar, maar ik begrijp uw punten niet helemaal.
  • De iPod was misschien in Nederland goedkoper? Want in België ben'k zeker dat hij niet onder de ¤150 te krijgen was
  • Geluidskwaliteit van mijn ding is ook goed, maar nog niet vergeleken met een iPod. Ik denk dat jij ook nog niet hebt vergeleken een Sansa?
  • Vanwaar die extra ¤15?
  • Waar ;)
  • Deze MP3-spelers is kleiner dan alle iPods op de shuffle na, maar deze is maar 1GB zonder uitbreidingsmogelijkheden/scherm. Kleiner in het opzicht dat hij smaller is, want hij is natuurlijk een stuk dikker.

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 9 april 2008 13:23]

• OK
  • Heb ik niet vergeleken, maar de iPod is echt perfect. Ik dacht tussen de regels door te lezen dat niet onder alle omstandigheden de Sansa perfect is. Maar idd misschien praat ik voor mijn beurt.
  • ¤ 15,= voor de oortjes
  • OK
  • Ik bedoel idd de dikte, dat vind ik heel erg mooi bij de iPod.
Hopelijk de misverstanden uit de wereld. Ik zeg dus absoluut niet dat de Sansa slecht is, integendeel. Maar soms heeft iemand, puur suggestief, zo zijn voorkeuren.
Heb het apparaatje ook. Mijn 3e inmiddels. Wat een kut toestel. Ieder keer weer had ik geen geluid (inderdad 3.5 mm plug kapot).

Verder is het display écht een drama. Je moet steeds het apparaat scheef houden wil je zien wat je doet. Kansloos. Zou achteraf voor een andere zijn gegaan.
Hehe, niet beledigend bedoelt, maar als je er al 2 hebt versleten, waarom nog een 3e aanschaffen?

Dat met die 3.5" Jack, vind ik vreemd de mijne voelt ongeloofelijk solide aan.
LCD is inderdaad bagger :) Probeer ik vergeten door het feit dat je voor muziek te luisteren niet naar het scherm moet kijken :p.

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 12 april 2008 19:17]

Omdat ik nog steeds garantie had :(
Ze wilden mij geen ander model leveren. MP3shop.

Anders had ik allang een andere gekozen.