Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart Review

SpeedingWilly 2 februari 2013, 11.319 views

Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Pluspunten

• Energieverbruik (best of class!)
  • Design (subjectief)
  • USB3 hub
  • Prijs (in vergelijking met andere 27" + schermen met 2560x1140 resoluties)

Minpunten

• Backlight Bleeding (althans bij mijn 2e exemplaar)
  • Pixelfouten (ik heb pech gehad waarschijnlijk)
  • Featureset (geen ingebouwde cardreader)

Note:
Het is niet mijn bedoeling om een volledige review te schrijven, alleen mijn (huidige) bevindingen met 2 exemplaren wil ik hierbij delen. Op internet (en Tweakers) zijn voldoene HQ reviews te vinden.

Ik heb (lang) getwijfeld tussen een Dell U2711 en een Dell U2713HM. Het is die laatste geworden vanwege een USB3 hub, een mooier design en vooral een LED backlight met de daarbij behorend een zeer energiezuinig scherm, in tegenstelling tot de U2711. Voor het prijsverschil hoeft je het niet te doen, de U2713HM is maar 4 tientjes goedkoper. Toch gekozen voor het modernere scherm ondanks dat de U2711 een 10-bits scherm is (met interpolatie).

Ik heb bij Zercom een Dell Ultrasharp U2713HM besteld. Nog even getwijfeld omdat het scherm bij Redcoon 20 euro goedkoper is. Toch gekozen voor Zercom omdat dat in de buurt is voor mij en omdat ze een fysiek afhaal adres hebben. Dus handig bij problemen.

Bij thuiskomst bleek dat het Dell scherm 2 defecte pixels had (recht onder elkaar). Op de doos staat "Premium Display quality guarantee", dus dan verwacht je toch beter.

Eerst contact gehad met Dell met een nogal aazelende medewerker. Ik moest een foto maken van de defecte pixels en dan via mail e.e.a. opsturen. Dan zou het vervolgens een week duren voordat een nieuw scherm gebracht zou worden met UPS en moest ik de hele dag thuis zijn. De Dell medewerker gaf aan dat afhandeling via de winkel misschien handiger was. Niet echt het voorbeeld van klantvriendelijkheid dus.

Daarna contact gehad met Zercom en het verhaal uitgelegd. Na 24 uur was ik weer in het bezit van een nieuw scherm. Bij thuiskomst bleek het nieuwe scherm geen defecte pixels te bevatten. Echter wel (behoorlijk) veel meer backlight bleeding dan het eerste scherm. Dat neem ik maar op de koop toe. Bij normaal gebruik valt dit toch niet zo op.

Ik heb het scherm gekalibreerd met een Spyder Pro 3. Afwijking was minimaal, waardoor er weinig gecorrigeerd hoefde te worden.

Ik hebruik het scherm voornamelijk voor foto- en videobewerking. Ondanks dat het een 8-bits scherm is is de kleurenwaarvave prima met bijna 100% sRGB dekking. Aangezien ik toch altijd in die kleurruimte werk, was voor mij een 10-bits scherm niet nodig.

Korte gebruikerservaring:
- Wow, wat een werkblad (ik was een Del 2405FPW @ 1920x1200, 24" gewend, ook niet bepaald behelpen).
- Contrast is iets slechter dan mijn Dell 2404FPW (wat destijds een top scherm was met prijs van 900,-, bijna het dubbele van de U2713HM dus, die ik voor 523 gekocht heb).
- Scherm wordt nauwelijks warm (bijna niet te voelen) en dus zeer energiezuinig.
- Mooi slank design (scherm is minder 'diep' inclusief voet dan mijn Dell 2005FPW, dus geschikt voor ondiepe bureaus.
- Jammer van de backlight bleeding (exemplarisch). Ik kijk echter toch bijna nooit films op mijn computer. Pixelfouten zijn veel storender. Die moet je niet accepteren!

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart?

Ik ben aan het overwegen deze monitor te kopen. Maar bij het lezen van gebruikerervaringen en review zie ik weleens terugkomen dat mensen klagen over cross-hatching verschinselen aan de onderste helft van de monitor bij een wit (of licht) achtergrond.

Zie de afbeeldingen op http://forums.hardwarezone.com.sg/76466023-post198.html om te zien wat hier mee bedoeld wordt.

Ik weet niet in hoeverre alle U2713HM hier last van hebben, dus ik ben benieuwd of je dit verschijnsel ook op jouw monitor ziet. Het zou kunnen dat je het pas ziet als je heel dicht bij je monitor bent.
Nee, daar heb ik geen last van, en ik ben toch wel kritisch vind ik zelf.

Ik ben op zich prima tevreden. Ik gebruik het scherm niet om te gamen en niet om vide op te kijken (dus geen zwarte balken waarbij de backligjt bloeding zichtbaar wordt).

Maar ik zal er eens extra op letten.

[Reactie gewijzigd door SpeedingWilly op 8 juli 2013 21:51]

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb ook een andere tweakers gevraagd (productreview: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart review door Ploink), en die meent het ook niet te hebben. Dus dat geeft hoop dat niet alle U2713HM hier last van heben.
Ik heb de Dell Ultrasharp U2713HM inmiddels ontvangen. Op mijn exemplaar zie ik helaas wel cross hatching als mijn ogen minder dan een armlengte van de monitor bevinden. Verder heeft mijn monitor twee dode groene subpixels, dus de monitor zal in ieder geval retour gaan.

Welke revisie is jouw monitor eigenlijk? Op mijn doos staat Rev A01. Ik had al online gelezen dat deze revisie mogelij kvan mindere kwaliteit is.
De mijne is ook revisie A01. Als ik er op let (en dicht op mijn monitor zit), zie ik ook cross hatching inderdaad. Ik vind het echter niet echt storend. Ik geniet voornamelijk van de geweldige resolutie. De minpuntjes (pixelfouten in mijn eerste exemplaar, backlight bleeding en dus in mindere mate cross hatching) neem ik voor lief.