Specificaties 16 speed DVD-brander met PATA-33 aansluiting - Bekijk alle specificaties

NEC ND-3500 16x (Dual-layer) Review

Nyarlathotep 26 april 2005, laatste update op 27 april 2005, 2.039 views

NEC ND-3500 16x (Dual-layer)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ondersteunt veel verschillende mediaformaten
  • Firmware is makkelijk te flashen met talloze 3rd party firmware, hierdoor krijg je meer mediaondersteuning en regio-vrijheid.
  • Leverbaar in zwart, wit en zilver, dus voor ieder wat wils

Minpunten

• Moeite met bepaalde gebrande cd's, en cd's met zowel audio als data (zie tekst)
  • Hoge geluidsproductie

Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 4
Leessnelheid Score: 4
Deze brander heeft mijn Plextor 32x cd-brander uit mijn systeem verdreven. Ik had de behoefte aan meer opslag, en maar meteen deze dual-layer brander aangeschaft. Voor de prijs hoef je dat niet te laten.

Algemene beoordeling:

Goed. Niet veel over te zeggen eigenlijk. Het betrof een OEM-versie die ik had besteld, in het zilver. Hier zat een boekje bij, en een kabeltje. Meer had ik ook niet nodig. Maar het kan zijn dat je een extra IDE-kabel nodig hebt, controleer dit dus van tevoren!

Featureset:

Voldoende. De brander slikt veel verschillende formaten en merken cd/dvd. Zowel dvd-r/rw als +r/rw worden ondersteund. Ook dual layer kan deze branden, maar dan alleen de - versie.
Waarom voldoende? Ik heb, zowel met originele firmware als 3rd party firmware, moeite met het lezen van een aantal cd-r's, waarover later meer.

Leessnelheid:

Hoog. Indien je goede (ondersteunde) media gebruikt zal de speler bijna altijd zijn maximale leessnelheid halen. Desalniettemin was mijn Plextor cd brander een stuk sneller op het gebied van DAE. De Plextor haalde snelheden van 32x of hoger. Bij de NEC ligt dat rond de 20-24x. Vandaar geen "zeer hoog" score.

Schrijfsnelheid:

Hoog. Ik moet zeggen dat ik nog niet een dvd op 16x gebrand heb. Ik gebruik echter wel een "gehackte" firmware die mij in staat stelt bepaalde dvd-media op hogere snelheid te branden dan welke staat aangegeven op de dvd. Zo brand ik Platinum 8x dvd-r moeiteloos op 12x. De leestest van Nero geeft hier naderhand geen/zeer weinig leesfouten. Ik heb 1 keer de dvd overburn optie geprobeerd. Ik stelde een kleine marge in, en dit ging helaas mis. Ik heb het daarna niet meer geprobeerd. Uitval heb ik, behalve bovengenoemde overburn-misser, nog niet meegemaakt. De weinige cd-r's (merk: TDK) die ik hier nog mee brand werken prima. Ook overburn geeft hier geen problemen (ongeveer 82 minuten moet lukken)

Geluidsproductie:

Hoog. Mijn behuizing (Lian-Li PC-60 met stuk of 6 fans) maakt al behoorlijk wat herrie. Als de NEC op volle snelheid draait kan hij aardig meekomen, en is hij duidelijk hoorbaar. Mensen die een stille speler zoeken zijn gewaarschuwd! Gebruik anders een programma als AnyDVD om de rotatiesnelheid binnen de perken te houden.

Media-compatibiliteit:

Zeer goed. Ik heb thuis een pakketje liggen met verschillende merken dvd-r. Ik heb er zeker al 10 geprobeerd die hij moeiteloos kan branden. Ik heb nog geen dvd gehad waar leesfouten optraden. LET WEL: Ik gebruik dus aangepaste firmware! Het kan zijn dat de firmware van NEC zelf meer of minder merken ondersteund.

Media foutgevoeligheid:

Geen mening. Ik ben zelf zeer zuinig op mijn cd's en dvd's, dus echt brakke media heb ik er nog niet in gehad. En anders had ik dit niet in de gaten :) . Ik kan hier dus geen eerlijk oordeel over geven.

Modbaarheid:

Zeer goed. Ik heb tot nu toe 2x een 3rd party gehackte firmware erin geflashed, vanuit windows. Dus niet alle andere apparaten loshalen ed, gewoon programma starten, oude firmware backuppen en de nieuwe erin flashen. Dit ging steeds probleemloos. In combinatie met het programma AnyDVD speel ik elke dvd moeiteloos af. De CSS beveiliging en regio codering worden moeiteloos omzeild! Ook is het dus mogelijk om bepaalde media op een hogere snelheid te branden. Dit is en blijft natuurlijk altijd op eigen risico!

Prijs:

Zeer goed. Ik heb zo'n 65 euro betaald voor dit apparaatje, toen hij net een paar dagen op de markt was. Tegenwoordig kost een behoorlijke brander niet veel meer. Mijn Plextor cd schrijver van 2 jaar oud kostte ruim 100 euro! En deze NEC heeft voor minder geld veel meer mogelijkheden uiteraard.

Nog even over de cd-r's: ik heb met een aantal gebrande audio cd's problemen. De speler geeft namelijk aan dat er niets op staat! Het gaat hierbij om TDK cd-r's van pakweg 2-3 jaar oud. Deze zijn toen 1 op 1 gekopieerd van het origineel. Het gaat hierbij om cd's die zowel audio als data (videoclips) bevatten! Als ik deze probeer te rippen in I-tunes komt I-tunes dus niet met de tracks tevoorschijn. Ik heb dit probleem ook met 1 bepaalde cd (Enemies of Reality van Nevermore, de remaster). Hier staat tevens een videoclip op, de NEC geeft echter alleen de audiotracks aan in de verkenner. Elk willekeurig brandprogramma geeft echter duidelijk aan dat er een data track na de audio tracks volgt. Weet iemand wat hier het probleem is?

Heb jij ook een NEC ND-3500 16x (Dual-layer)?

Prima review. Duidelijk omschreven en volledig.
Ik had ook problemen met de TDK CD-R's en heb de originele firmware versie 2.16 vervangen door versie 2.18 van de NEC site.
Daarna werkte de TDK's weer goed!

Ik zie dat je third party firmware hebt gebruikt. Mischien is dit het probleem ?