PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK Review

Gamesua 6 april 2008, laatste update op 16 april 2008, 247 views

PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK

Pluspunten

• Doet wat 'ie moet doen.
  • Prijs.

Minpunten

• Geluid van de fan, altijd zelfde speed en nogal luid.
  • Geen temperatuurchip, fanspeed niet te regelen
  • Geen OC optie in RivaTuner/AtiTool.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Nu ik weer jeuk om te upgraden dacht ik maar eens een review te schrijven over mijn huidige grafische kaart, de PeaK X1950Pro 256MB PCI-e.

Waarom een PeaK..?
Als eerste antwoord natuurlijk: de prijs. Ten tijde van de koop kostte deze kaart mij 105,- bij Salland, wat toen een erg goede prijs was voor een X1950Pro. Ter vergelijking: de goedkoopste X1950Pro hierna was een ander budgetmerk met 107,- (kan naam niet herinneren) en daarna de Sapphire versie met 119,-. Aangezien ik op een beperkt budget zat, moest ik wel voor de beste bang for the buck kaart gaan, en qua prestaties was dit zeker de PeaK X1950Pro. Verder kende ik de merk niet goed, dus het zou een goede kennismaking zijn.

In de doos.
In de doos vind je het volgende:
De videokaart zelf, verpakt in antistatisch zakje.
Installatiehandleiding.
CD met CCC en driver versie 7.2
DVI naar D-Sub converter.
TV-Out converter.
Voedingskabeltje van PCI-e naar 2 x 3-pins converter.

Featureset is dus voldoende, er zit bij wat er bij moet zitten en dat is het.

De kaart zelf.
De kaart zelf laat niet zien dat het zo goedkoop is; met een rode PCB en een Zalman-VF700-achtige koeler ziet het er redelijk goed uit. Er zitten aan de achterkant twee DVI aansluitingen.
De kaart loopt standaard op 575Mhz/1370Mhz/800Mhz. Het heeft 256MB aan GDDR3 aan boord en heeft een 256bits interface met 36 pixelshaders en 8 vertex shaders.

[b]Overclocken?[b]
Wordt een beetje moeilijk. Noch RivaTuner, noch AtiTool kon de kaart overclocken, sterker nog, de opties om te OCen waren uitgevallen. Verder heeft deze kaart gaan temperatuursensor of fanspeedregelaar, dus temps uitlezen of de fan STFU-en is ook niet mogelijk. Ik heb niet geprobeerd te modden aan het ding omdat ik er geen ervaring mee heb. Heb wel overwogen om de fan te veranderen, maar ik neem er zo genoegen mee; bij het gamen hoor ik het toch niet en voor de rest staat het niet in mijn eigen kamer oid dus ik hoor hem niet al te vaak.

WIJ WILLEN BENCHES
Qua prestaties ligt deze kaart ietsjes achter de andere merken. Ik denk dat er wel degelijk een verschil zit tussen de kwaliteit van de hardware die bij PeaK wordt geimplementeerd in hun kaarten en van andere merken. Hij presteert wel redelijk goed en is een goede prijs/prestatie aanrader, al is de 9600GT of HD3850 op dit moment het beste voor bang for the buck.

3DMark2006:

MP, 1680x1050, High, no AA/AF: Min. 41, Max. 93, Avg. 63

Crysis Demo:
800x600, High, no AA/AF: Min. 25, Max. 45, Avg. 35

AoM III; Asian Dynasties:
1680x1050, High, AA/AF Max: Min. 20, Max. 30, Avg 26.

^^ Overigens wel raar, want voelt wel soepeler aan dan CoD4.

Aanrader?
Als tweaker: nee. Als gewone consument: zeker. Het is erg irritant dat je de kaart niet kan aanpassen naar je eigen wensen, maar het is wel een kaart die precies doet wat hij moet doen voor een lage prijs. Ik weet het in ieder geval zeker dat ik nooit meer een PeaK kaart koop, maar het is zeker geen slecht merk. Tot nu toe is de kaart altijd stabiel geweest en heeft altijd naar behoren gedraaid, maar het is niet bepaald een tweakerkaartje. Daarom is mijn eindoordeel over de kaart dan ook een 6.5/10.

• Intel Pentium Dual Core E2160
  • Corsair XMS2 PC5400 DDR2 2048MB
  • Gigabyte P35C-DS3R
  • Samsung T166 320GB
  • Antec Sonata III
  • Samsung 226BW
  • Windows XP

Heb jij ook een PEAK Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 101917TPPK?